De nieuwe lichting, 2012

De nieuwe lichting, 2012 Een nieuwe generatie hoogopgeleiden komt de arbeidsmarkt op, bekend onder de noemer generatie Y. Een bevlogen generatie, maar wel onder de juiste voorwaarden, zoals vrijheid, ruimte voor ontwikkeling en met behoefte aan waardering voor wat ze doen. Maar ook een generatie die nieuwe kennis met zich meebrengt, marketing savvy als ze zijn en de eerste technology generation die volledig haar sociale leven heeft geïntegreerd met al haar technische gadgets, kan niet anders dan een vernieuwende blik geven op organisatie vraagstukken. En, al wordt zij nu nog matig interessant gevonden door werkgevers in tijden van crisis, over een aantal jaar vormen deze jonge werknemers bijna een kwart van het Nederlandse arbeidspotentieel.

Interessant dus om deze doelgroep alvast te volgen in hun zoektocht naar werk en hun visie op werk te leren kennen. Studentalent verdiepte zich voor de derde keer in de wereld van Generatie Y, door hen De nieuwe lichting genoemd. Ditmaal met als kapstok The Fare Challenge: Find, Attract, Retain, Engage. Het binden en boeien model in een nieuw en breder jasje.

 

De F van Find onder de loep
Het eerste hoofdstuk gaat over het vinden van deze generatie, zowel online als offline. Uiteraard gaat het onderzoek in op het gebruik van social media en de netwerken waar zij actief op zijn is niet heel verrassend. Facebook spant de kroon met maar liefst 93%, Twitter (26%) blijft een middelmatige speler en Hyves is inmiddels een achterhaald begrip bij deze youngsters, slechts 18% is hierop actief.

image

Dat studenten Facebook niet actief inzetten bij de oriëntatie op hun loopbaan vind ik niet zo gek, wie doet dat eigenlijk wel? De jobsearch knop heb ik nog niet gevonden op Facebook. Dan is de vraag doen studenten überhaupt iets met bedrijven of merken? 57% van de deelnemers volgt een merk of bedrijf en maar liefst 60% doet dit gewoonweg omdat ze het merk leuk vinden.

En, dat is mijns inziens wat er fout gaat in social recruitment, een rondje langs een aantal bekende werkgevers op Facebook en dan kom ik tot de conclusie dat velen maar een handje vol volgers heeft en dat wat er op de pagina gebeurt niet zo ‘leuk’ is, maar best wel een beetje saai. Dus, werkgevers van Nederland, investeer iets meer in community building, er kan best wel wat afgesnoept worden van die dure corporate en werken bij websites, maar liefst 93% van je doelgroep zit op dit netwerk!

Dat LinkedIn relatief weinig wordt gebruikt onder deze ambiteuze hoogopgeleiden is enerzijds gek, anderzijds een zakelijk netwerk bouw je vaak pas op vanaf je stage of afstuderen, want het is niet cool als je alleen maar medestudenten op een dergelijk account hebt zitten. En, wat is eigenlijk de etiquette op dit netwerk? Ik weet dat Studentalent haar studenten en starters training geeft in het gebruik van LinkedIn, omdat ze vaak niet goed weten hoe ze het netwerk moeten gebruiken.

Snel een baan nodig?
Hoe studenten te werk gaat als ze snel een bijbaan willen vinden? Nou, heel slim, ze laten het uitzendbureau en hun persoonlijke netwerk voor zich werken en daarnaast speuren ze het internet af naar een bijbaan. Frappant is wel dat zoeken via vacaturebanken ten opzichte van vorig jaar is gedaald, terwijl de vacaturebanken tegenwoordig bol staan met stages voor deze specifieke doelgroep.

image

Alhoewel, we hebben het hier over een extreem sociale generatie, als er iets onpersoonlijk is, is het wel een vacaturebank. Nul ruimte voor merkbeleving, interactie of inzicht in wat voor werksfeer en collega’s je kunt vinden bij de werkgever en dat laatste wordt nou juist door 82% van De nieuwe lichting als belangrijkste voorwaarde gesteld bij een baan. En, dan is het bruggetje naar de E van Engage snel gemaakt. Misschien een goed idee om deze generatie actief te betrekken bij de ontwikkeling van jobboards. Hun mening vragen bij organisatie vraagstukken vinden ze namelijk zelf (73%) ook de slimste manier om optimaal gebruik te maken van hun kennis en ideeën.

image

Geïnteresseerd in de rest van de FARE Challenge? Via deze link bestel je een hardcopy van het onderzoek of kun je het dossier online inzien.

Dit gastblog is geschreven door Annelies Blaauwkamer namens Studentalent

Geef een reactie