Teleurstellende cijfers voor Monster in Q2

Icoon MonsterNa de teleurstellende resultaten over het eerste kwartaal voegt Monster er ook voor het 2e kwartaal een teleurstelling aan toe; ten opzichte van het 2e kwartaal van 2011 is de omzet met maar liefst 12% gedaald. En alsof dat nog niet genoeg is verwacht Monster voor het 3e kwartaal een omzetdaling van 6% – 12% ten opzichte hetzelfde kwartaal van 2011. Een zeer negatieve omzetontwikkeling dus voor 2012. Dat gaat vandaag een bloedbad geven op de beurs…

De omzetdaling in het tweede kwartaal komt geheel op het conto van Europa (-24%) en Azie (-14%); Noord-Amerika laat een stijging zien van 14%. Die laatstgenoemde stijging is volgens Monster (deels) het gevolg van het succes van de op 6Sense gebaseerde producten (Power Resume Search, SeeMore).

Maar de allergrootste teleurstelling was het volledige gebrek aan nieuws aan het overnamefront.

Geen nieuws is slecht nieuws
Sal Iannuzzi (CEO Monster) zegt hierover in het persbericht het volgende:

We continue to thoroughly explore strategic alternatives as previously announced in March and that process is progressing as planned

In aanvulling hierop zei Iannuzzi tijdens de conference call ook nog dit:

We are aggressively persuing a robust process…

Wat hij daarmee bedoeld is mij een volstrekt raadsel, maar eerlijk gezegd geeft het niet veel vertrouwen. Ook dit zal niet positief op de beurs worden ontvangen. Het duurt eenvoudigweg veel te lang. Monster is ondertussen een mottige winkeldochter geworden. En wie wil er nou nog een mottige winkeldochter kopen. Zeker tegen een waardering die Monster zoekt; ver boven de $1 miljard. De kansen hierop worden met de dag kleiner.

Veel later vandaag komt ook LinkedIn met haar resultaten over het 2e kwartaal. En daar is het de algemene verwachting dat LinkedIn haar guidance gaat overtreffen. Waarmee dan nogmaals wordt vastgesteld dat Monster over the hill is en LinkedIn de nieuwe koning…

Geef een reactie

5 Comments