Digitaal-Werven: Cap Gemini

Logotype Digitaal-WervenDigitaal Werven heeft de wervingssites van een zevental bedrijven genomineerd in het kader van de uitverkiezing van de beste digitale sollicitatie-ervaring. En het leek me zinvol om het online recruitmentproces van deze zeven wervingssites eens aan een verifieerbaar onderzoek te onderwerpen. Naast een bezoekje aan de site en de beschrijving van de ervaring van de kritische werkzoeker wordt er ook gemeten wat de gebruikservaring is op basis van een drietal vragenlijsten van RecruitmentLab.

Vandaag begin ik met de wervingssite van Cap Gemini. En om maar meteen met de deur in huis te vallen; het online sollicitatieproces van de wervingssite van Cap Gemini valt tegen. Ik hoop maar dat het niveau van de andere genomineerden aanzienlijk hoger is. Maar laat ik niet op zaken vooruit lopen, de wervingssites van Deloitte, Enexis, Quinity, Tam Tam, Technische Unie en VUmc komen nog aan de beurt. Misschien is de nominatie van Cap Gemini gewoon een vergissing…

De homepage
Dit is de homepage van de wervingssite van Cap Gemini:

image 

Een fraai vormgegeven zij het zeer drukke pagina. Waarbij de onverklaarbare keuze voor een dubbele global navigation een belangrijke rol speelt. Want Cap Gemini heeft ervoor gekozen om de global navigation voor haar website door te zetten op de wervingssite. Volstrekt bizar omdat Cap Gemini daarmee het grid boven user experience plaatst. Waardoor de bovenzijde van het scherm er ook nog eens stompzinnig uitziet; navigatie, visual en nog een navigatie. Waarbij een onbedoelde klik op de bovenste navigatie de bezoeker naar een volstrekt andere uithoek van de Cap Gemini websie brengt. Way to go…

Een bijzonder gevalletje is de breadcrum die Cap Gemini hanteert. In het geval van de zoekpagina ziet die breadcrum er als volgt uit: Home » Werken bij Capgemini » Vacatures. Hierbij zijn zowel Home als Werken bij Capgemini een hyperlink. Maar als ik per ongeluk op de hyperlink Werken bij Capgemini klik, in de veronderstelling op de homepage van de wervingssite terug te keren, krijg ik dit te zien:

image

Whoehaha!  En dat voor een IT-bedrijf die zo af en toe vast wel een paar testers op de bank heeft zitten… Tip: laat die gasten eens de eigen wervingssite goed doortesten.

Naast deze missers is er ook nog het ontbreken van een snelzoekfunctie op de homepage van de wervingssite. Ik ga er vanuit dat de gemiddelde bezoeker van de Cap Gemini wervingssite hier komt om te kijken of er een passende vacature voor hem/haar te vinden is. En de bezoeker met dit doel hoopt natuurlijk een zoekfunctie aangeboden te krijgen. Jammer… Er is wel een knop Bekijk alle vacatures, de vacatures hyperlink in de rechterkolom en de navigatie-optie Vacatures. Maar geen snelzoekfunctie…

Het zoekscherm
Overigens is die knop Bekijk alle vacatures helemaal fout, want als ik daarop klik kom ik niet op een scherm met alle vacatures terecht, maar op een zoekscherm:

image 

En ook hier is er sprake van een bijzonder verwarrende situatie. Wat gebeurt er namelijk als ik op de Zoek knop druk zonder iets in te voeren? Nou, dit:

image 

Bizar! Volgens de site moet ik iets invullen om een zoekopdracht uit te kunnen voeren? Maar, maar, wat doet die hyperlink Toon alle vacatures daar dan? Dat is toch precies hetzelfde als zoeken zonder invoer? En is dat niet bijzonder verwarrend? Jawel! Dat is bijzonder verwarrend, onlogische en ronduit stupide. Zeker als je bedenkt dat Cap Gemini user experience designers in dienst zegt te hebben. En zelfs een vacature voor een dergelijke functie heeft. Nou maar hopen dat geen van die UX designers iets te maken heeft gehad met het ontwerp van deze Cap Gemini wervingssite…

Maar het wordt allemaal nog veel leuker. Dit is namelijk het scherm Uitgebreid zoeken met zoekresultaten:

image 

Waar te beginnen? Hoe groot kan de teringzooi zijn? De gevonden vacatures zijn naar de onderkant van het scherm verbannen en worden ook nog eens zonder enige formattering recht vanuit het ATS gepresenteerd. Al het grafisch design van de wervingssite is ineens verdwenen. Ook komisch is de presentatie van de individuele vacature; waarbij met name het kolommetje Functiegroep voor de nodige hilariteit zorgt. Hoeveel verticale real estate wil Cap Gemini misbruiken voor een weinig relevante hoeveelheid informatie? Waar is het opleidingsniveau? Waar is de indicatie van het salaris? Waar is het aantal uur per week en de contractvorm? Inderdaad, nergens te vinden. Maar wel een functiegroep. Hoezee!

Is er een mogelijkheid om het zoekresultaat te sorteren? Of te verfijnen? Of het resultaat op te slaan als een vacaturesverzendservice? Nee, nee en nog eens nee. Wel is er in de rechterkolom de optie Job alerts. En als je daar op drukt, krijg je dit te zien:

image 

Hahaha! In 2012! Er is een aparte selectiefunctie voor het aanmaken van een job alert. Wat een armoe! En als armzalig excuus zal ongetwijfeld worden aangevoerd dat het ATS alleen deze mogelijkheid ondersteund en niet de mogelijkheid om direct vanuit een zoekresultaat een job alert aan te kunnen maken.

Ik moet hier dus keuzes maken zonder het resultaat van die keuzes te kunnen zien. Een briljante oplossing waarvan ik dacht dat het ondertussen alleen nog in het museum van UX-missers te zien zou zijn. Maar nee; IT-bedrijf Cap Gemini heeft het ook nog…

De vacature
Ik ga maar gauw door naar een individuele vacature:

image

Kijk, dat ziet er al een heel stuk beter uit. De “inbedding”  van de knop Solliciteer op deze vacature is niet helemaal lekker; de kerngegevens zijn in vaag grijs waardoor ze juist minder aandacht krijgen; maar dan heb je het wel zo’n beetje gehad. En ik zie een bekend gezicht aan de rechterkant; wat me er per direct toe noopt om hem een tweet te sturen met mijn ervaringen tot dusverre. Het was een korte en krachtige tweet.

Er is echter wel een feature die helemaal de plank misslaat. Hoewel nauwelijks gebruikt is de implementatie van de share en bookmark hyperlink ronduit hilarisch. Als ik daar namelijk op klik, gebeurt er dit:

image 

De vacature verdwijnt en bovenstaande eindeloze reeks social buttons verschijnt! Hoe verzin je het? De back button brengt me gelukkig wel weer bij de vacature, waar ik maar heel snel op de knop Solliciteer op deze vacature klik:

image

Kijk eens aan; een kort sollicitatieformulier. Met overigens een bizarre checkbox omschrijving; want ik kan dus niet solliciteren zonder Cap Gemini toestemming te geven om mijn gegevens tot 1 jaar te bewaren. Wat een idiotie. En zie ik daar weer het ATS door het scherm heen schemeren? Jawel:

image

Brrr… Let ook op de overkill bij de ‘foutmeldingen’ die bijzonder sympathiek aandoet. En zou Cap Gemini nog niet weten dat sollicitanten geen betrouwvare keuze maken bij de hierboven gepresenteerde opties? Blijkbaar niet…

Merkwaardig is verder dat de call-to-action Solliciteren hier Verzenden! heet. Waarom niet gewoon solliciteren of solliciteer? En dan ook nog even zonder dat volstrekt overbodige uitroepteken. We zitten niet op een of andere armetierige e-commerce site..

Opvallend is verder dat Cap Gemini geen gebruik maakt van de Apply with LinkedIn knop of andere mogelijkheid om met een LinkedIn profiel te solliciteren. Voor ervaren professionals lijkt me dat toch een ernstige omissie.

Gewoon voor de lol ook nog even de onzorgvuldigheid die foutmeldingen heet. Als ik namelijk die onbetamelijke checkbox niet aanvink krijg ik de volgende, volstrekt onbegrijpelijke foutmelding die ineens in het Engels wordt gepresenteerd:

image

Testen, testen, testen. Waarom zou je ook? Het zijn tenslotte maar je toekomstige medewerkers die je van je probeert te vervreemden…

De ‘bedankpagina is een interessante:

image

Inderdaad, een overlay. Met een onpersoonlijk bedankje, hoewel ik net mijn naam heb opgegeven. En een endpoint, want van hieruit kan ik niet verder. Heel goed…

De e-mail
De e-mail die ik als bevestiging van mijn sollicitatie ontvang is geheel in stijl:

image

Jawel, een noreply e-mail adres met in de e-mail de uitnodiging om naar een ander e-mail adres wel te reageren. En hoewel bij zowel de vacature als de ‘bedankpagina’ een persoon werd genoemd is de afsluiting van de e-mail ineens onpersoonlijk. Vreemd… of de beperking van het ATS? Wat natuurlijk wederom een bijzonder slap excuus is.

En dan is er natuurlijk de briljante aanhef. Beste Marc Drees… Guttegut.

RecruitmentLab
Het online recruitmentproces van de wervingssite van Cap Gemini is ook getoetst op basis van een drietal vragenlijsten van RecruitmentLab:

  1. Zoeken naar vacatures (17 vragen)
  2. Beoordelen van & solliciteren op een vacature (18 vragen)
  3. Ontvangen van een automatische response op een online sollicitatie (15 vragen)

En dat levert de volgende gebruikerservaringen op:

image

Op een totaal van 50 vragen kunnen maximaal +100 en minimaal – 100 punten worden behaald. Cap Gemini komt tot een schamele score van +11. Dat is dus met de hakken over de sloot een score die de totaalervaring in de categorie Redelijk plaatst. Met de hakken over de sloot…

Conclusie
Het online recruitmentproces (en daarmee de digitale sollicitatie-ervaring) bij Cap Gemini is op een ferme teleurstelling uitgelopen. Zou het feit dat deze site desondanks een nominatie heeft ontvangen van Digitaal-Werven een indicatie zijn van het teleurstellende niveau van de Nederlandse wervinssite? Of van een gebrek aan kwaliteit in het selectieproces tot aan de nominaties?

Eventuele antwoorden op deze vragen zullen duidelijker worden na het beoordelen van de andere genomineerden. Met de volgende keer: Deloitte… Voor een eerdere evaluatie van deze wervingssite, zie Deloitte: prachtige voorkant met akelige ATS achterkant.

Geef een reactie

4 Comments
  • Kees Heerschap
    says:

    Hoi Marc,

    Dank voor jouw kritische kijk naar onze werkenbijcapgemini site. We gaan jouw opmerkingen binnenkort in ons recruitmentteam bespreken en daar waar mogelijk onze site aanpassen.

    Ik hoop dat je onze website blijft volgen en blijft reviewen. We kunnen alleen maar waarderen dat je hier tijd en jouw kritische aandacht aan wilt besteden.

    Vriendelijke groet,
    Kees Heerschap
    Recruitment Manager Capgemini 

  • Bas van de Haterd
    says:

    Dank voor de evaluatie Marc. Misschien is het wel goed te vermelden dat je slechts naar 3 van de 12 onderdelen kijkt waarop Digitaal-Werven het onderzoek baseert, zoals omschreven is op de website: https://www.digitaal-werven.nl/onderzoek/

    Het recruitmentproces is een onderdeel, een belangrijk onderdeel, maar een onderdeel van de hele digitale sollicitatie-ervaring. De geboden informatie is daar ook onderdeel van en de reactie (komt die er b.v. überhaupt) is toch ook van invloed op de ervaring.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Dank voor de evaluatie Marc, misschien is het wel zo netjes te vermelden dat jij slechts naar 3 van de 13 categorieën kijkt waar Digitaal-Werven naar kijkt. Drie belangrijke categorieën, zonder meer, maar zeker niet het enige dat telt als het gaat om een digitale sollicitatie-ervaring. Immers willen potentiële werknemers ook wel iets weten over het bedrijf, de arbeidsvoorwaarden, het sollicitatie-proces en telt het gevoel dat een site geeft ook mee. 

    Het digitale sollicitatie-proces is een onderdeel van de digitale sollicitatie-ervaring, niet hetzelfde.