Jobselectie verlaat freemium model

Jobselectie, ooit begonnen als freemium vacaturesite, verlaat het ‘gratis’ deel van haar business model. Vanaf vandaag is het alleen nog mogelijk om tegen een vergoeding vacatures te plaatsen. Hierbij hanteert Jobselectie het volgende model voor werkgevers:

Ratecard Jobselectie

Voor intermediairs zijn de tarieven een heel stuk lager.

Is dit het failliet van het freemium model? Gaan Banenmatch en Jobbird binnenkort het voorbeeld van Jobselectie volgen?

Geef een reactie

20 Comments
  • Vincent / Jobselectie
    says:

    @Edwin Geen probleem maar moest toch even reageren want sommige lezers geloven echt alles wat op het web wordt gezegd ;-).

    Maar matching is ook ontzettend moeilijk. Veel werkzoekenden weten zelf niet eens wat ze zoeken laat staan dat een machine het weet!

  • Vincent / Jobselectie
    says:

    @Edwin,

    Erg knap dat je dat voor elkaar krijgt aangezien wij bij Jobselectie niet meer automatisch matchen maar uitsluitend handmatig uitmailen!

    Indien jouw reactie dus betrekking heeft op Jobselectie is het dus een broodje aap verhaal, zoniet dan heeft je reactie geen betrekking op het blog bericht waar het hier over gaat.

    Groeten Vincent, 

    • Edwin
      says:

      Vincent je hebt gelijk, sorry,

      Het had inderdaad geen betrekking op Jobselectie, maar op vraag – aanbod matching engines in het algemeen.

      Groeten Edwin

       

  • Edwin
    says:

    Geld betalen voor een kwalitatieve mismatch?

    Nog steeds is de matching van kandidaten met vacures online waardeloos. Ik als kandidaat krijg nog steeds een batterij aan vacatures waarbij zeker 70% zo in de prullebak belanden. Als ik een vacature zou plaatsen krijg ik dus ook dezelfde battererij kandidaten die ik op de eerste plaats nog steeds 1 voor 1 moet beoordelen en op de tweede plaats daarvan er waarschijnlijk ook 70% in de prullebak beland.

    De vraag blijft waarom zou ik betalen voor een gros aan mismatches.

     

  • Xtos
    says:

    Fremium is een relatief begrip, daar alle fremium sites geld op een alternatieve manieren proberen te verdienen.  Is het dat jobselectie meer inkomsten wil verwerven om hun kosten te dekken.

    Of willlen ze van hun vervuilde data af, waarbij je bij een gratis vacature jobs gaat plaatsen die er niet zijn en hierdoor een slechte databank opbouwd.

    • Vincent / Jobselectie
      says:

      @Xtos

      De keuze is tweeledig.

      1: De rotzooi aan fake vacatures zijn we inderdaad liever kwijt dan rijk. Door een drempel op te leggen komen deze er niet meer in. Dan maar een lager vacature volume maar meer kwalitatieve content.

      2: Onder onze klanten hebben we 2 groepen. Klanten die best bereid zijn wat te betalen en “klanten” die alles gratis willen hebben. Zoals je zult begrijpen focussen wij liever om de eerste groep want daar kun je een bedrijf op bouwen en zodoende verder investeren in het platform.

      Uiteraard zijn er nog meer argumenten waarom we over zijn gegaan op premium maar in deze is dat niet van belang.

  • Remco
    says:

    Als je van de ene op de andere dag een free model verruilt in een pay-to-post model heb je er maar weinig van begrepen!

    @Marc waarom geen kritische noot wat betreft klantencommunicatie. Die hebben geinvesteerd met het plaatsen van vacatures en moeten van de ene op de andere dag ineens overstappen op betaalde plaatsingen?

    Zonder te communiceren nog wel! Jobselectie en ook banenmatch het is een schande!!

    Jammer want free models kan veel beter. Wat mij betreft laat Jobbird (met behulpzame helpdesk) zien hoe het wel moet!

    En dan heb je nog de verkopers van NVB en MB, maar die zijn totaal kansloos!

    • Marc Drees
      says:

      De pitch voor Jobbird is gehoord.
       
      De route die Jobselectie op dit moment bewandeld is in mijn optiek een zeer onverstandige. Eerst een nieuwe release waarbij collectief vacatures worden verwijderd die door de vacaturehouders opnieuw moeten worden ingevoerd; vervolgens het freemium model verlaten voor een pay-to-post model. Dat zijn twee opeenvolgende klappen waarmee Jobselectie vooral zichzelf schade berokkent.
       
      Ik heb geen idee of Jobselectie al dan niet voorafgaand aan de wijziging van haar business model naar haar klanten en prospects heeft gecommuniceerd. Als ze dat niet heeft gedaan is de actie van freemium naar pay-to-post nog onverstandiger te noemen. Maar zoals gezegd; hiermee lijkt Jobselectie vooral zichzelf schade toe te brengen.
       
      In de komende tijd zal op basis van de vacaturevolumes moeten blijken in hoeverre Jobselectie in eigen voet heeft geschoten. Het vacaturevolume is al min of meer gehalveerd na de introductie van de nieuwe website; het wordt interessant om te zien in hoeverre de overgang naar een pay-to-post model tot een verdere structurele verlaging van het vacaturevolume leidt.
       
       

  • Rob van Elburg
    says:

    Marc, ik zei het je toch.

    Gratis is “Soep van het Leger des Heils”.

    Welke zichzelf respecterende sollicitant die lekker in haar/zijn carriere staat wil zich hier nu mee associëren, los van dat het een vrijkaartje is voor duistere 914 activiteiten.

    De tijd is rijp voor een site die zich enkel op corporate richt, EUR 750,= per posting vraagt en enorm strak geregisseerd is (max 1 maand online etc).

    Wie zal de eerste zijn……. 

    • Marc Drees
      says:

      Maar… is het slechte soep?
       
      Waarbij het verder maar zeer de vraag is in hoeverre een werkzoeker bekend is met het feit dat de door hem/haar bekeken vacature op een freemium vacaturesite staat. Waarbij een groot deel van de vacatures ook nog eens doorlinken naar een sollicitatieformulier bij de werkgever of intermediair. Nog even los van het fenomeen dat een deel van de werkzoekers het niet prettig vinden om via een vacaturesite (freemium of pay-to-post) te solliciteren en op zoek gaan naar de vacature bij de werkgever of intermediair zelf.
       
      Ik denk niet dat de werkzoeker zich druk maakt over / bewust is van het feit dat een bepaalde vacaturesite al dan niet gratis is. Dat zal nooit een overtuigend argument zijn tenzij je met onderzoek kan aantonen dat werkzoekers zich daar wel van bewust zijn en zich daar negatief door laten beinvloeden.
       
      Het laat onverlet dat een contraire poging altijd interessant is. Een classy vacaturesite die een kapitaal voor een posting rekent en daarvoor een hele serie services biedt kan zomaar voor een verrassing zorgen. Waarbij spontane en spoedige implosie zeker tot de mogelijke scenario’s behoort…

      • Rob van Elburg
        says:

        ..Contrair… We gaan het zien.

        “t Verbaast mij trouwens dat men nog adverteert met 180.000 CV’s. Dacht dat we dit achter ons gelaten hadden sinds we dankzij LinkedIn allemaal over 2.600.000 profielen beschikken. 

          • Rob van Elburg
            says:

            Re-actief (Posting) ja. Spreiding alleen maar goed.

            Pro-actief (search) nee. “Iedereen” staat op LinkedIn. Waarom dan nog blindstaren op 180.000 CV’s zoals in deze advertentie? 95% hiervan staat ook op LinkedIn en als dank krijg je er ook nog eens 2.420.000 extra profielen blij. Komt bij dat ik verder regelmatig benaderd wordt door schimmige partijen “of ik zin heb om een bestandje met 500.0000 CV’s te kopen”…

            ’t Verbaast mij dus. Dat CV database grootte nog wordt ingezet als verkoop instrument.