Digitaal-Werven: VUmc

Logotype Digitaal-WervenDigitaal Werven heeft de wervingssites van een zevental bedrijven genomineerd in het kader van de uitverkiezing van de beste digitale sollicitatie-ervaring. En het leek me zinvol om het online recruitmentproces van deze zeven wervingssites eens aan een verifieerbaar onderzoek te onderwerpen. Naast een bezoekje aan de site en de beschrijving van de ervaring van de kritische werkzoeker wordt er ook gemeten wat de gebruikservaring is op basis van een drietal vragenlijsten van RecruitmentLab.

Na Cap Gemini (teleurstellend), Deloitte (meer dan redelijk), Enexis (nog beter dan Deloitte), Quinity (grauw en redelijk), Tam Tam (ronduit slecht) en Technische Unie (nietszeggend) ga ik deze keer als laatste een bezoek brengen aan de wervingssite van VUmc.

De homepage
Dit is de homepage van de wervingssite van het VUmc:

VUmc | Homepage 

Lekker druk en met de opvallende keuze om de global navigation onder de beroepsgroepenselector te plaatsen. Waarom best practices hanteren als je ook afwijkend kan zijn? Helaas geen snelzoekfunctie naar vacatures, maar de algemene zoekfunctie rechts bovenin laat je naar vacatures zoeken. Wederom, waarom een best practice hanteren als je ook afwijkend kan zijn? Tenslotte kan je een werkzoeker op vele manieren op een dwaalspoor brengen en VUmc lijkt hier een sport van te hebben gemaakt.

Ik klik maar snel op de optie Vacatures in de global navigation:

VUmc | Vacatures

VUmc begint met een bericht wat vrij vertaald klinkt als: je mag natuurlijk altijd solliciteren maar de kans dat je een uitnodiging ontvangt is minimaal. Een sterke motivator om het proces te vervolgen…

Er zijn verfijningsmogelijkheden maar helaas staan deze default gesloten. Waarom een best practice hanteren als je ook afwijkend kan zijn?

De vacature ziet er als volgt uit:

VUmc | Vacature

Ja, het is een gigantische lap tekst. Hier is nadrukkelijk voor het web geschreven; zoveel is duidelijk… De upside is dat zo’n beetje alle vacature-informatie te vinden is die je als werkzoeker maar zou wensen. Wel jammer is het ontbreken van kerngegevens over de functie en het benutten van de linker en rechterkolom voor het tonen van relevante informatie die ook meteen de lengte van de vacaturetekst kan inkorten (actieknoppen, contactinformatie, geassocieerde vacatures, informatie over aantal views, aantal sollicitaties).

Als ik op de knop Solliciteer klik, krijg ik dit te zien:

VUmc | Solliciteren

Een prachtig voorbeeld van misplaatst gebruik van iconen. Wat een rommeltje is dit! In plaats van rust en overzicht is het een zoekplaatje geworden. Powered by Tangram… Of hoe een ATS de user experience verneukt?

Maar het wordt nog veel erger als ik op het LinkedIn icoon klik:

VUmc | LinkedIn

WTF? Ik ben aan het solliciteren bij het VUmc, niet bij Tangram Internet Services! Waarom zou ik Tangram Internet Services toegang tot mijn LinkedIn account willen geven? Ik ken die toko helemaal niet! Opzouten!!

Het sollicitatieformulier van het VUmc is net als de vacaturetekst eindeloos lang:

VUmc | Sollicitatieformulier

En helaas is er geen consistentie in de knopteksten; want onderaan dit sollicitatieformulier staat niet de tekst Solliciteer op de knop maar Opslaan. En dat terwijl ik toch echt ga solliciteren, zoals uit lekker onpersoonlijke bedankpagina duidelijk blijkt:

image

Jawel, niet de moeite mijn voornaam te gebruiken terwijl ik die wel heb ingevuld. Way to go! En dan nog die idiote social buttons. Waarom denkt het VUmc dat deze pagina door enige werkzoeker gedeeld zou willen worden? Of nog erger, heeft het VUmc hier niet eens bij nagedacht? Ik gok op het laatste…

De e-mail

Dit is de e-mail die ik ontvang naar aanleiding van mijn online sollicitatie:

VUmc | E-mail

Ai… Formele en informele bejegening door elkaar. Heel professioneel…

En natuurlijk de heerlijke feedback dat zo spoedig mogelijk een reactie op mijn vacature mag worden verwacht. Het VUmc is niet in staat om een concrete termijn te noemen maar daar staat tegenover dat ik wel wordt doodgegooid met links. Ik vraag me af wat een sollicitant relevanter gaat vinden…

RecruitmentLab
Het online recruitmentproces van de wervingssite van VUmc is ook getoetst op basis van een drietal vragenlijsten van RecruitmentLab:

  1. Zoeken naar vacatures (17 vragen)
  2. Beoordelen van & solliciteren op een vacature (18 vragen)
  3. Ontvangen van een automatische response op een online sollicitatie (15 vragen)

En dat levert de volgende gebruikerservaringen op:

image

Op een totaal van 50 vragen kunnen maximaal +100 en minimaal – 100 punten worden behaald. VUmc komt tot een score van +16. Anders gezegd; een matige vorm van redelijk. Hiermee komt de site net boven Cap Gemini uit; en dat was een ronduit teleurstellende ervaring.

Conclusie
VUmc heeft een wervingssite. Zoveel is zeker. Hoe deze site echter ooit tot een nominatie voor Digitaal-Werven is gekomen is mij een volstrekt raadsel; net als bij Cap Gemini, Tam Tam en Technische Unie het geval was. Vier van de zeven nominaties zijn als armetierig te betitelen als het om het online recruitmentproces gaat. Als dit de stand van het land is dan kan alleen maar worden geconcludeerd dat het met de Nederlandse wervingssite droevig is gesteld.

Geef een reactie

5 Comments