USG People ziet EUR 20 miljoen omzet verdampen in Italië

USG People heeft fors marktaandeel verloren in Italië. In deze markt – volgens het jaarverslag van USG nog ‘een van de groeimarkten’ met een ‘aantrekkelijk toekomstperspectief voor onze groeistrategie’ – weet het Almeerse bedrijf al twee jaar te onderpresteren. Volgens onze schatting bedraagt de misgelopen omzet EUR 20 miljoen in 2011.

Bovendien wordt USG People in Italië door het Franse Synergie voorbijgestreefd, zo blijkt uit onderstaande grafiek.

Italie: omzetontwikkeling grote uitzenders, Q1 2011 – Q3 2012

Italië: omzetontwikkeling grote uitzenders, Q1 2011 – Q3 2012

Aanwijzingen voor de onderprestatie zijn er niet. In Italië heeft USG People het merk Unique in 2008 gelanceerd, maar de eerste twee jaren die daarop volgden, bewoog USG People zich licht boven het Italiaanse marktgemiddelde. Vorig jaar lanceerde USG ook het nichemerk Secretary Plus, dat behalve in thuismarkt Nederland overal weet aan te slaan. Maar ‘aantrekkelijk’ is de Italiaanse markt voor USG People totnogtoe allerminst gebleken.

Margedruk
USG People ervaart ook een stevige margedruk in de Italiaanse markt. De EBITA-marge ligt er, na een duikvlucht aan het begin van de crisis, sinds medio 2010 tussen de 2 en 4 procent. Ter vergelijking: marktleiders Adecco en Manpower heffen marges die in dezelfde periode tussen de 5 en 7 procent schommelen.

De twee grootmachten – opgeteld goed voor grofweg eenderde van de markt – profiteren al enkele kwartalen én van groei van marktaandeel én van winstgroei. Adecco gaat hierin voorop, en op deze manier consolideert de Italiaanse markt paradoxaal genoeg dankzij de crisis. De grotere spelers lijken de kleintjes langzaam maar zeker uit de markt te drukken. En hoewel ook de Italiaanse flexmarkt dit jaar ook krimpt, is deze ontwikkeling een geheel andere dan bijvoorbeeld in de Nederlandse markt, waar de marktleiders al vier jaar autonoom marktaandeel verliezen.

Italie: jaaromzetten grote uitzenders, 2010 - 2011

Italië: jaaromzetten grote uitzenders, 2010 – 2011 *Randstad maakt de Italiaanse omzet niet consistent bekend. Bedragen zijn schattingen op basis van kwartaalrapportages.

Adecco solide marktleider
De race om de eerste plaats, die Adecco en Manpower twee jaar geleden bezuiden de Alpen uitstreden, is voorlopig beslecht: Adecco streefde zijn Amerikaanse concurrent autonoom stilletjes voorbij en won de laatste jaren consistent marktaandeel. Alleen via acquisitie zou Manpower zijn concurrent nog kunnen verslaan. Eeuwige prooi – volgens een net zo eeuwig geruchtencircus – is USG People.

Maar dat de positie van USG People zo sterk niet meer is, blijkt uit de opkomst van het Franse Synergie. Dat bedrijf is weliswaar half zo groot als USG People, maar wel in zijn Zuid-Europese markt in opkomst. En dus in de Italiaanse markt het Nederlandse flexbedrijf voorbij.

Italië: Marktaandelen grote uitzenders

Italië: Marktaandelen grote uitzenders

Randstad: goed voor brons
Randstad is een goede derde in Italië. Met een jaaromzet van naar schatting EUR 420 miljoen en een omzetgroei van 24 procent in 2011, kunnen de blauwen niet tippen aan de twee mondiale rivalen. Welke marge Randstad in Italië maakt, maakt het bedrijf niet bekend.

Geef een reactie