Monster vertrekt ook uit Latijns-Amerika

Trumposaurus MonsterJawel, na China trekt Monster ook de plug uit Latijns-Amerika. Nadat begin november de Chinese operatie (ChinaHR) al demonstratief in de etalage werd gezet, is het nu dus Latijns-Amerika dat eraan moet geloven. Alleen wordt in dit geval geen verkoop overwogen; de deuren gaan eenvoudigweg dicht. Monster neemt dus al zeer snel een tweede stap op een pad waar Sal Iannnuzzi (CEO Monster) tijdens de presentatie van de financiele resultaten over Q3 het volgende over zei:

Evaluating all options for developing markets and substantially curtailing the losses incurred in those markets.

Hiermee lijkt de rol van het enige Nederlandse lid van het management team van Monster ook grotendeels uitgespeeld. Rob Brouwer (EVP Latin America and Developing Markets) kan zich opmaken voor een carriere buiten Monster. Zeker als ook andere opkomende markten nog slachtoffer gaan worden van het slagersmes.

Big is beautiful is duidelijk een gepasseerd station voor Monster. De ambitie om wereldspeler te zijn, lijkt hiermee definitief voorbij. De vraag is natuurlijk of andere regio’s moeten vrezen voor hun toekomst. Wat te denken van het Midden-Oosten, waar Monster aanwezig is in landen als Bahrein, Jordanië, Koeweit, Libanon, Oman, Qatar, Saudi Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. Of het APAC gebied, met Australie, Hong Kong, India, Indonesië, Korea, Maleisië, Filippijnen, Singapore, Thailand, Vietnam. China is hier natuurlijk al afgeschreven.

En zijn alle Europese landen waar Monster aanwezig is nog wel zeker van hun toekomst? Hoor ik daar iemand Nederland zeggen?

Een andere vraag is natuurlijk of de kordate actie van Monster is ingegeven door een private equity partij die heeft aangegeven Monster over te willen nemen op voorwaarde dat verlieslatende onderdelen eerst worden afgestoten? Of zijn het de huidige grote investeerders die Iannuzzi de keuze hebben gegeven tussen vertrek of actie? De toekomst zal het leren.

Geef een reactie

3 Comments