Als de wereld vergaat

21 december 2012 vergaat de wereld. Grote, bekende wetenschappers hebben dit al honderden jaren geleden bevestigd. Dus het wordt tijd om alles uit onze handen te laten vallen! De dagen zijn geteld.
Ik ga voor een wereldreis in tien dagen, elke dag ontbijten met de beste champagne, zijde zachte witte wijn met sashimi als lunch om ’s avonds  in de beste clubs van de wereld de lekkerste delicatesse te proeven, begeleid door mijn beste DJ’s. Ontdekken en genieten met overheerlijke spijzen.

Maar wat als de wereld op 22-12-2012 nog bijna hetzelfde is als vandaag?
Dan heb ik een groot probleem! Platzak en flinke schuldeisers.

Dat de wereld vergaat is naar mijn idee onzin. Ik geloof niet in een tweede oerknal of ijstijdperk. Waar ik wel in geloof is dat de wereld verandert en een revolutie doormaakt. We zijn immers nog nooit zo afhankelijk geweest van technologie. Ons hele leven bestaat bij de gratie van techniek en daar worden we door gevormd. Op klein microniveau te herkennen, op groot macroniveau super eng. Want ja, de wereld gaat failliet als we onze diensten niet meer uit het stopcontact  kunnen halen. Ik zeg hiermee niet dat alles al ‘in the cloud’  zit maar wel dat we onze internetdiensten, links of rechtsom pas kunnen benutten door stroom en technologie (denk aan de routers die toch ergens hun stroom vandaan moeten halen om het signaal te kunnen verspreiden). Op microniveau zie je dat onze kinderen bijna geen eigen creativiteit meer hebben, alleen als Dora aan staat worden ze rustig. Ook in het onderwijs gigantisch grote veranderingen: hoofdrekenen wordt vervangen door slim omgaan met de rekenmachine en boeken worden alleen nog digitaal aangeboden. In het bedrijfsleven besta je niet meer als je niet gevonden kan worden op het internet en de ambachtelijke bakker op de hoek doet ook maar aan thuisbezorgen om haar webwinkel rendabel te maken. Tja, en op macroniveau is het mega: van het beurssysteem met haar razendsnelle techniek tot failliete landen aan de andere kant.

En wat betekent dit alles op recruitmentniveau? Wat is de volgende stap qua technologie?
ICT heeft de afgelopen jaren ons vak al enorm veranderd. In de goede zin van het woord? Ik denk voor de gemiddelde, traditionele recruiter absoluut niet. Ze zijn macht verloren door het openstellen van de gratis, internationale database. Facebook, LinkedIN en twitter zijn de nieuwe middelen om talent uit de markt te plukken. Als je handig bent met deze instrumenten win je enorm veel terrein als recruiter 2.0 en als organisatie.  Als recruiter moet je echt meegaan, je wordt anders keihard uit geconcurreerd door je eigen klanten.

Maar wat is nu de volgende stap?
Ik laat mijn gedachte even vrij en ga uit van een win-win situatie voor iedereen (illusie natuurlijk, want zovele kiezen voor de rijkdom over de rug van anderen):
In de nieuwe wereld is er maar één operating system, meerdere devices maar wel van hetzelfde merk en honderden applicaties ontwikkeld door één software leverancier. Alles is compatable, elk systeem is transparant en alle ontwikkelkosten voor innovatie komen ten goede van iedereen: het nieuwe systeem.
In deze nieuwe wereld is er ook maar één universeel platform waar iedereen, ja echt iedereen op aangesloten is. Eén mega database waarbinnen je eindeloos kan zoeken. Natuurlijk hou je de vrijheid om zelf te kiezen wat je wel en niet wil laten zien, maar alles zit wel in één oplossing: twitter, linkedin, facebook, google+ etc ineen. Je hoeft nooit meer te switchen tussen de verschillende platforms, je weet zeker dat je iedereen (die dat wil) bereikt en alles wordt overzichtelijk en behapbaar. Zowel vakbonden, liefdadigheidsinstellingen, private ondernemingen zijn naast elkaar zichtbaar op het net. Op het moment dat je inlogt kom je op een portal en kies je je doel: games, muziek, video’s, sociaal,  blogs, horeca, werk, vergelijkingsites etc. geven je toegang tot een veelal mogelijkheden. En uiteraard zit hier een veelheid aan mogelijkheden achter om goed te kunnen zoeken en eventueel je bedrijf te kunnen promoten. Daar is niets mis mee. De devices die worden gekozen zijn allemaal voorzien van chat, video en tekst zodat alles met elkaar uitgewisseld kan worden. Geweldig lijkt me dat, en zo overzichtelijk!
En de rol van de recruiter? Die is er nog steeds maar wordt veel nauwer. Dit wordt meer selecteren en minder werven. De psychologische inzichten van de recruiter worden veel belangrijker om de beste selectie te maken. Want dit blijft een vak apart en niet vervangbaar door technologie. De selectie wordt dan ook veel minder gedaan op basis van werkervaring en CV maar veel meer op competenties. Organisaties worden zich zo meer bewust van wat ze echt zoeken. Een sales kan namelijk een perfectionist, socialist, leider of jager zijn. Elke typologie met haar eigen competenties.
Hoe cool is dat: ‘Organisatie zoekt socialist voor digitaliseringprojecten in de overheid’. En dan niet een omschrijving van taken en eisen maar een uitleg van de competenties die je nodig hebt voor het vervullen van de positie.

Je herkent jezelf in de volgende competenties:

1. Betrokken: je hebt een oprechte manier van acteren waarbij je het slagen van het project continu nastreeft.

2. Sociaal: je vindt het het allerbelangrijkste dat alle projectleden tevreden zijn met het resultaat. Je doet er echt alles aan wat in je macht ligt om voor iedereen een meer dan gemiddelde tevredenheid te creëren.

3. Delegeren: doordat je sterk empathisch bent weet je mensen voor je te winnen om hen in te zetten voor het project waar je verantwoordelijk voor bent. Delegeren kost je dan ook
niet veel moeite omdat je weet dat je de ander betrekt in het proces.

En wat het dan helemaal afmaakt, is dat het nieuwe systeem je helpt om je competenties te ontwikkelen. Of te verdiepen/ versterken. ‘ One learning program’: elk mens wordt zich bewuster van zijn/haar eigen competenties (vanuit de kern ontwikkeld en niet opgelegd) waardoor eenieder specialist wordt van zijn/haar eigen talent.

Laat een antwoord achter aan Gerard Reactie annuleren

19 Comments
  • W&S
    says:

    Lang geleden dat ik  zulk onbeschoft commentaar gezien heb met onnodig grievende en beschadigende opmerkingen. Zegt werkelijk alles over de schrijvers.
    @Jiska kom maar op met een nieuw epistel. Zij die nooit wat doen of laat staan te melden hebben mogen zich verder wentelen in hun zelfvergenoegzaamheid. Bah.
     

  • Marco Prins
    says:

    Reageren, ook kritisch en zelfs negatief, kan juist wel heel goed op een blog. Wat is het doel om te bloggen en te publiceren? Een (totaal) andere mening hebben, wil niet zeggen dat iemand geen interesse heeft in het onderwerp zoals in dit geval de toekomst (van de wereld / recruitment), min of meer het centrale onderwerp op deze site. Dit geldt ook voor kritiek op de schrijfstijl, ook dat moet natuurlijk kunnen. Dat is het voordeel van een ´vrij land´. 

    Overigens vind ik persoonlijk sommige kritiek wel wat kort door de bocht en/of zelfs op het randje maar dat is ook weer het risico van bloggen en publiceren. 

    Ik heb in ieder geval het blog en reacties met interesse gelezen en voor mij maken die 2 (blog + reacties) e.e.a. tot een interessant geheel. 

  • Edwin
    says:

    Wat een reacties dames en heren, en ook zo uiteenlopend.

    Kritiek op de schrijfwijze, kritiek op de visie en volledige herkenbaarheid in het stuk.

    Ik vond het stuk prachtig en je visie was heel herkenbaar. Bedankt Jiska.

  • frank
    says:

    Jiska,
    Ga je nu anderen de mond snoeren omdat zij nmm terechte kritiek leveren op jouw volslagen idiote recreutelgereutel? Gekker moet het niet worden.

  • jiska
    says:

    Dank je wel Larry.
    Wat is een blog? Een persoonlijk ‘dagboek’ met korte artikels over diverse onderwerpen bedoeld om gelezen te worden door het publiek (bron: https://www.encyco.nl/nol.php).
    Weet je wat het mooie is van een blogverhaal? Dat je het helemaal niet hoeft te lezen als je er niets mee hebt. Dat je eenvoudig de webpagina kan verlaten zonder je op te laten of druk te maken over de opinie/ mening/ visie of ideeën van de ander. Dat is mijn inzien ook de bedoeling. Dus heren: als het je niet aanspreekt is dat jullie goed recht, laat de ander echter wel in zijn/haar waarden en geef alleen opbouwende kritiek waar de ander wat aan heeft. Het basisprincipe van het geven van feedback.
     

  • Gerard
    says:

    Ik weet niet wat erger is, het stuk zelf, of de antwoorden van Jiska Rodenburg nadien. Duidelijk met haar gedachten nog in de kinderlijke droomwereld met bijbehorende commentaren achteraf.
     
    Behalve dat het stuk zelf verschrikkelijk is, is tevens de opbouw en de gigantische tekortkoming aan opmaak verschrikkelijk amateuristisch.
     
    ’s Avonds na een fles (of 2) witte wijn alleen in bed op de iPad/iPhone geschreven Jiska?
     
    Recruitment Matters: Jiska Rodenburg volgende keer vooraf screenen. Zonde van de normale kwaliteit van deze site. Slechts een vriendelijk verzoek, en het scheelt haar ook een berg commentaar op het internet.
     
    Jiska: Gaat goed zo met die ervaring als communicatiemedewerker en personal branding. Kan je dit stuk toch weer trots op de borst spelden, deze prestatie. Chapeau!
     
     

  • Nico
    says:

     
    Goed geschreven of niet, ik ondersteun haar stelling dat alles steeds verder integreert en dat we qua recruitment naar een full box principe gaan waar iedere potentiele kandidaat connected en makkelijk vindbaar is. (Tenmiste dat haal ik eruit.)

    In deze situatie is het inderdaad de vraag wat de toegevoegde waarde van een recruiter zal zijn.

    Ik denk dat Jiska een goed punt heeft door in te zetten op het matchen van softskills. Uiteindelijk is dat hetgene wat (voorlopig) niet geautomatiseerd wordt.

    @Jiska: Complimenten dat je de moeite neemt om je visie en ideeën met ons te delen. Volgende keer misschien wat minder allesomvattend 😉
     

  • jiska
    says:

    @Thomas: ik zal er de volgende keer plaatjes bij zetten zodat de donald duck indruk voor jullie compleet is. Nogmaals bedankt heren, ontzettend opbouwend!!!

  • Thomas
    says:

    @Dirk Weldoordachte provocaties heb ik nog niet gezien van je 😉
     
    Maar zonder dollen. Of ik het nou eens of oneens met iemand ben, als iemand zinnig argumenteert laat ik diegene in zijn waarde. Een goede provocatie zorgt eerder voor een gedachtegang en hereiking van mijn eigen denkpatroon dan een neiging te reageren. Ieder zijn mening zeg maar. Hier is echter sprake van geen enkele mening. Slechts een extreem slecht geschreven, onsamenhangend, feitenlijk onjuist stuk dat het niveau Donald Duck brieven rubriek niet overstijgt.

    Ik heb gewoon een lage onzin-tolerantie. En deze onzin doet, by association,  af aan de impact van mijn eigen blogs op deze site. Vandaar mijn reactie.

  • Chris
    says:

    Tijd over en enige irritatie t.a.v. de kwaliteit vh stuk. Ik reageer overigens altijd uitgebreid en onderbouwd. Wel zo netjes als je (stevige) kritiek op iemand levert.

  • Dirk Goossens
    says:

    @Chris, @Thomas: ter lering: hoe krijgt Jiska het voor elkaar om jullie uitgebreid te laten reageren op haar worddumps? Ik probeer dit doorgaans met volgens de kunst gecomponeerde, weldoordachte provocaties en mij lukt het niet. Wat deed jullie besluiten te reageren?

  • Chris
    says:

     
    Gisteren las ik dit voor het slapen gaan en mijn god, wat een tenenkrommend stuk. Nergens ook maar enig concrete meerwaarde en alleen maar gebakken lucht. Tot en met alinea 3 beschrijf je iets wat al zo vaak is opgeschreven, maar daarna wordt het niet veel beter. Inderdaad een zinloze woordendump. Ik pak er even een paar punten uit:

    “In de nieuwe wereld is er maar één operating system, meerdere devices maar wel van hetzelfde merk en honderden applicaties ontwikkeld door één software leverancier. Alles is compatable, elk systeem is transparant en alle ontwikkelkosten voor innovatie komen ten goede van iedereen: het nieuwe systeem.”

    Dit is er al: ook wel gewoon het internet genoemd. Welk doel dient eigenlijk die volledige beschrijving van die utopische ‘nieuwe wereld’?

    En vervolgens:
    “En de rol van de recruiter? […] Elke typologie met haar eigen competenties.”

    Onzin. Mensen zijn niet in hokjes in te delen. Zoiets wijs ik stelselmatig af. Mensen zijn inconsistent, irrationeel (vooral in groepen) en veranderen over de loop der tijd. Dit soort typologieën gebruiken om (potentiële) medewerkers te labelen is op zijn best irritant en irrelevant.  Het wordt kwaadaardig op het moment dat het ook als selectiemiddel wordt gebruikt.

    De psychologische inzichten van de recruiter worden veel belangrijker? Welnee. De gemiddelde recruiter heeft weinig te vertellen en stuurt gewoon CV’tjes door. Als de werkervaring van kandidaat A perfect aansluit bij de vacature, dan is de lijnmanager geïnteresseerd. En dan kun je als recruiter aankomen bij de manager met “ja maar hij is meer van het type plant, terwijl ik denk dat een zorgdrager, zoals kandidaat B, beter past,” maar als hij/zij achter je rug om is uitgelachen, komt kandidaat A gewoon op gesprek.

    En dan je slot:

    “En wat het dan helemaal afmaakt is dat het nieuwe systeem je helpt om je competenties te ontwikkelen. Of te verdiepen/ versterken. ‘ One learning program’, elk mens wordt zich bewuster van zijn/haar eigen competenties (vanuit de kern ontwikkeld en niet opgelegd) waardoor eenieder specialist wordt van zijn/haar eigen talent.”

    Huh? Wat probeer je nou in hemelsnaam duidelijk te maken? Hoe sluit dit aan op al het voorgaande?

    Een havo 4 scholier schrijft betere artikelen dan Jiska. Daarom drie tips:

    1. Beperk je tot het maken van 1 duidelijk punt. Alle overige tekstuele onderdelen zijn er ter ondersteuning van het punt dat je wilt maken. Mij is volstrekt onduidelijk wat je nu kwijt wilde in dit stuk en het is dan ook een onsamenhangend geheel.

    2. Houdt het concreet. Abstractie, hypothetische situaties, symboliek, etc. gebruik je als ondersteuning. In jouw stuk kan ik eerlijk gezegd geen enkel concreet punt vinden.

    3. Houdt een duidelijke structuur van inleiding -> middenstuk -> slot aan. De inleiding gebruik je om op een pakkende manier je onderwerp te introduceren. In het middenstuk werk je het betoog uit en in het slot kom je met een pakkende en logische conclusie.

    Ik hoop dat dit opbouwend genoeg was en succes de volgende keer!

  • Thomas
    says:

    Misschien had je al iets te veel aan de wijn gezeten toen je dit schreef? Het lijkt een soort neo-communistische Orwelliaanse heilstaat die je omschrijft. Met name de volgende drie “voorspellingen” gaan volledig en volslagen in tegen de huidige trends:
    “In de nieuwe wereld is er maar één operating system, meerdere devices maar wel van hetzelfde merk en honderden applicaties ontwikkeld door één software leverancier. Alles is compatable, elk systeem is transparant en alle ontwikkelkosten voor innovatie komen ten goede van iedereen: het nieuwe systeem.”
    -Ik weet niet eens wat ik op deze larie moet zeggen,…
     
    “In deze nieuwe wereld is er ook maar één universeel platform waar iedereen, ja echt iedereen op aangesloten is. Eén mega database waarbinnen je eindeloos kan zoeken. Natuurlijk hou je de vrijheid om zelf te kiezen wat je wel en niet wil laten zien, maar alles zit wel in één oplossing….”
    – Wellicht heb je in de zelfde club als Jeff Wiener aan de psychadelica gezeten, maar voorals nog is iedereen manshoge paywalls aan het bouwen en is eerder sprake van versnippering van data…
    ” En de rol van de recruiter? Die is er nog steeds maar wordt veel nauwer. Dit wordt meer selecteren en minder werven. De psychologische inzichten van de recruiter worden veel belangrijker om de beste selectie te maken.”
    -Volgens mij zien we die juist naar de wervingskant verschuiven. Totaal zinloze, volledig naar de eigen wens geschreven nietszeggende worddump.
     
    Don’t Drink And Blog….

  • Marc Somberg
    says:

    Beste Jiska,
    Leuk om een gepassioneerd stuk te lezen over de toekomst in het algemeen en de toekomst van recruitment in het specifiek. Fijn dat mensen ook een positief geluid verspreiden.
    Wat betreft :”ik geloof niet in een tweede oerknal of ijstijdperk” Ik weet niet of levensbeschouwelijke overtuigingen relevant zijn binnen de context van recruitment en technologie.
    Ik wens je veel sashimi en zijdezachte witte wijn toe, ook zonder apocalyps.
    gr. marc somberg