Ambition Admission System

Talentmanagers? Rotte vis!
Vod, in het zog van Drees een voorspelling voor 2013.
Talent Management verwatert, Ambitie klimt aan wal. Het Talent Acquisitie Systeem (TAS) wordt geen succes. Het Ambition Admission System (AAS) wel. In 2013 dus.

Nu, eind 2012, is Talent Management nog een hype. De grafiek bewijst het. Deze toont de genormaliseerde hyperificatie van talent over ambitie van 2000 tot 2012 (bron: Google Scholar).


In troebel water is het makkelijk vissen
Talent ten koste van ambitie

We worden overspoeld met Talent Management. Maar wat is Talent Management eigenlijk? Niemand weet dat. Er bestaat geen heldere definitie van. Wel staat vast dat het niet bijdraagt aan begrip van het HRM-vakgebied of verbetering van processen. De meest nauwkeurige definitie van Talent Management is een eufemisme dat dient om de rottende delen van human resource management een fris geurtje te geven.
Ambitie
Elke HR-manager die de term bezigt dient gekielhaald te worden totdat hij ermee stopt. Waarom? Omdat Talent Management schadelijk is. Voor mens en organisatie. Talent management verleent middelen exclusief aan talent, waar een inclusieve benadering van medewerkers, met middelen voor het realiseren van realistische ambities, veel betere resulaten laat zien voor medewerker én organisatie. En ambitie, in tegenstelling tot talent, is ook nog eens aan te leren.

Water in je oren?Ambitie
Talent mánagement zinken we dus af naar de diepste diepten. Maar wat doen we dan met de talenten? Goeie vraag. En weten we eigenlijk wel wat talent is? Ook een goeie vraag. De definitie van talent is uiterst glibberig. In organisaties wordt het als visserslatijn gebruikt voor de juiste man op de juiste plaats, nu en straks. Echt. Complicerende factor is dat talent zich vaak onder de oppervlakte bevindt. Het is moeilijk waar te nemen en zeer moeilijk te volgen. Van Talent management systemen is in ieder geval bewezen dat ze dit niet kunnen. Je kunt wel proberen talent binnen te halen met een gouden hengel, maar het voelt zich daarna vaak als een vis op het droge.

Vliegende vissenAmbitie
Waar we behoefte aan hebben is ambitie, het voortdurend en gearticuleerd streven naar prestaties. Niet een vis die wacht op een hengel, maar een vis die de wal op klimt, evolueert, pootjes krijgt. Wat we willen is dat iemand aanbelt, kijkt wat een bedrijf doet, meehelpt, zich onmisbaar maakt en dan pas salaris vraagt. Hiervoor is het wel nodig dat een bedrijf uitdraagt wat het doet en waar het behoefte aan heeft. Dat een bedrijf voortdurend zoekt naar deuren die open kunnen, letterlijk en figuurlijk.

Een bedrijf dat investeert in het onderzoeken en toelaten van ambitie krijgt duurzaam de juiste mensen op de juiste plaats. Een bedrijf dat medewerkers niet helpt bij het formuleren van hun ambitie vist achter het net.

Als een vis in het water
AmbitieMensen die hun ambitie kunnen formuleren presteren beter in hun school en in hun werk en stromen door naar prestigieuzere banen. Ze verdienen daardoor meer en zijn gelukkiger. Gelukkigere, rijkere mensen leven langer. Ziedaar. En het enige dat je als recruiter moet doen om ze binnen te halen is een krukje pakken, een hengeltje zonder aas opzetten, een boek pakken, achterover leunen en wachten. Als een vis bijt, dan bekijk je samen met deze vis of je de boter erbij pakt.

Een bedrijf dat gepaste ambitie stimuleert is het begerenswaardigste dat er is voor een talentvol persoon. Gooi de sluizen open en de ambitie stroomt vanzelf naar binnen. En wat je nodig hebt om ambitie te stimuleren is een Ambition Admission System, dat helpt bepalen welke ambitie realistisch is en welke hysterisch.