ING doet sterk gemankeerde poging met mobiel recruitment…

smartphoneING heeft gisteren een mobiele versie van haar wervingssite gelanceerd. Of laat ik zeggen; ING heeft gisteren een eerste poging gedaan om een mobiele versie van haar wervingssite te lanceren. Blijkbaar onder het motto dat je beter iets met mobiel kan doen dan helemaal niets. Hoewel ING met haar eerste poging wel heel erg dichtbij dat niets uitkomt.

De mobiele ervaring van alles tot aan het solliciteren is al bijzonder mager te noemen; maar als je als mobiele bezoeker het tot de sollicitatieknop hebt weten vol te houden, staat het aanklikken daarvan garant voor een bijzonder akelige ervaring.

De homepage
Dit is de homepage van de mobiele versie van de ING wervingssite. Althans; dit is het zichtbare deel, want de homepage is ongeveer drie kilometer lang:

ING mobiele wervingssite | homepage

Wat meteen opvalt is het ontbreken van een call-to-action. Mede veroorzaakt door de enorme behoefte van ING om haar eigen logo te laten zien evenals een drietal bijzonder hoge tabjes (Zoeken, Vakgebied en Locatie) waarvan het werkelijke nut mij volstrekt ontgaat.

Wat zou er gebeuren als ik even kort wat frobel met dit scherm? Dit:

ING mobiele wervingssite | edited homepage

Hatseflats! Nu zie ik zomaar wel een call-to-action en ook nog eens het aantal vacatures wat ING heeft. Dat zou best wel eens handig kunnen zijn voor een bezoeker… Het is natuurlijk ook mogelijk dat ING er vanuit gaat dat we collectief een iPhone 5 of andere smartphone met megascherm kopen nu de bank een mobiele wervingssite heeft gelanceerd…

Met dit kleine frobelwerkje is feitelijk het probleem van de mobiele wervingssite van ING gekenschetst. Er wordt op geen enkele manier rekening gehouden met de consequenties van een klein scherm. Wat dit soort gedrochtjes tot gevolg heeft:

ING mobiele wervingssite | zoekresultaat

Het zoekresultaat. Met exact 1 deels zichtbare vacature. Omdat ING aan de bovenzijde van het scherm enorm veel irrelevante fluf blijft tonen. En daarmee de o zo schaarse real estate van dit kleine schermpje helemaal wegvreet.

Of wat te denken van een vacature:

ING mobiele wervingssite | vacature

Da’s best fijn… En als je denkt dat de homepage lang is, check again. Om tot het einde van de vacaturetekst te komen heb je de conditie van een marathonloper nodig. Mogelijk heeft ING nog nooit gehoord van het aanpassen van de (hoeveelheid content) voor een wat kleiner schermpje?

Overigens zie ik na een klein swipje wel dit verschijnen:

ING mobiele wervingssite | vacature, 2

Jawel, een sollicitatieknop. Met de fraaie knoptekst Solliciteer nu. Voor het geval dat de mobiele gebruikertjes zouden denken dat je pas over een half uur kunt solliciteren.

Maar als ik dan op die knop druk gaat het pas helemaal mis:

ING mobiele wervingssite | Taleo

Jawel… Taleo. Hoera! Wat mobiele ervaring? We zitten per direct op de gewone versie van de wervingssite van ING. En daar is de ervaring met Taleo al akelig.

Ik ben zo benieuwd welke bezoeker van de mobiele wervingssite van ING zich daadwerkelijk door de belediging die dit online sollicitatieproces heet, weet heen te worstelen. Ik heb in ieder geval diepe, diepe bewondering voor iedere persoon die een dergelijke dood door duizend sneden weet te weerstaan. Alleen al voor de volharding dient ING eenieder die dit proces voltooid een baan voor het leven aan te bieden.

Conclusie
Het is volstrekt onduidelijk waarom ING met deze kwaliteit mobiele wervingssite op de proppen komt. Misschien is het onder het motto: “beter iets dan niets”. Of nog erger: ”We moeten iets met mobiel”. Of de ergste: “Jacco Valkenburg heeft gezegd dat we een mobiele wervingssite nodig hebben”. Allemaal mogelijke verklaringen; maar geen van de verklaringen heeft enig oog voor de bezoeker van deze mobiele wervingssite. Want die dient weer eens een ouderwetse serie beledigingen te ondergaan. Dit doet weer een klein beetje denken aan de tijd dat ING de prijsjes van Intelligence Group in de wacht sleepte terwijl de site echt gruwelijk slecht was. Misschien heeft ING daarom wel goede kans om met deze mobiele wervingssite een mobiel prijsje in de wacht te slepen…?

Geef een reactie

8 Comments