Kelly Services: Prijsbeuker moegebeukt?

Prijsbeuker Kelly Services zag zijn omzet met in het vierde kwartaal van 2012 met 1,5% dalen. Over het hele jaar kromp de omzet met 2%. Ook prijsbeuker Kelly Services heeft het moeilijk. Eerder al rapporteerde Manpower een jaarkrimp van 3,5%.

Kelly Services weet weliswaar beter stand te houden dan zijn Amerikaanse concurrent, maar heeft het zwaar op een ander front: de winstgevendheid. Want groeien deed het bedrijf afgelopen jaar niet, maar onder de streep is de grootste verdienste van Kelly Services dat het in de afgelopen drie jaar geen verlies heeft gedraaid. Tellen we alle netto jaarwinsten van Kelly Services van 2008 tot en met 2012 op, dan resteert een nettoverlies van USD 46,8 miljoen. Op een krimpende jaaromzet van een kleine USD 5,5 miljard is dat toch knap. Kelly Services overleeft. En daarmee is alles gezegd.

Kelly Services: Omzet (in mln. USD) en brutomarge (in %). * Q4-2009 telde 14 weken in plaats van 13 weken

Kelly Services: Omzet (in mln. USD) en brutomarge (in %). * Q4-2009 telde 14 weken in plaats van 13 weken

Daarmee kunnen we concluderen dat een brutowinstmarge van grofweg 16 procent de absolute bodem blijkt van de modale beursgenoteerde mondiale HR-commodityspeler. De vier grote concurrenten mogen zich gelukkig prijzen met een hogere brutomarge. Voorlopig althans…

Euromisère
De omzet van Kelly Services in Europa staat onder druk. Op het continent daalden de omzetten in het laatste kwartaal met dubbele cijfers en volgens topman Carl Camden is er sprake van een ‘uitdagend kwartaal’ met ‘bloedeloze economische groei’. Camden verwacht in 2013 een ‘aanhoudende tegenwind’ met ‘middelmatige banengroei’.

Het Indiase mysterie
Opvallend is de plotselinge instorting van Kelly Services in India. In 2011 nog zette het bedrijf in deze booming markt een bedrag van USD 66,4 miljoen om. In 2012 is daar nog maar USD 23 miljoen van over. In het laatste kwartaal was de Indiase omzet van Kelly Services zo laag dat het bedrijf niet meer de moeite nam om het bedrag te rapporteren. Is dit een Indiaas marktprobleem of weet het prijsbeukende concept van Kelly Services niet te aarden in deze opkomende markt?