LinkedIn gaat prijzen verhogen en Facebook bedreigen

LinkedIn icoonDe analist call van LinkedIn naar aanleiding van de resultaten van het 4e kwartaal bevatte nog een aantal interessante zaken. Waaronder een bommetje voor XING:

Finally, we are focused on growing international value of the recruiter platform. Already available in French, we are now rolling out recruiter in German and Portuguese, allowing us to better serve much of Europe and Brazil.

Eens zien of LinkedIn nu eindelijk eens een serieuze impact kan maken in het Duits-sprekende deel van Europa, tot op heden een domein waar XING zich heer en meester mag voelen, zij het dan in Zwitserland de situatie wat genuanceerder ligt.

Maar de meest interessante informatie voor wervingsland had te maken met een op handen zijnde prijsverhoging voor de recruitment oplossingen die het bedrijf biedt:

One last note, we will pass through a moderate price increase on recruiter and job slots beginning in the second quarter in Americas other select regions. In those geographies, we expect a blended contract value to increase mid-single digits year-on-year. Since our last increase, the LinkedIn member base has doubled and we have greatly strengthened the value delivered across the portfolio. It is worth noting that this is the first time we have raised prices on LinkedIn job slots in addition to recruiter.

LinkedIn gaat dus een prijsverhoging van ongeveer 5% doorvoeren in 2013; te beginnen in de VS. De grote vraag is in welk tempo de rest van de wereld met deze prijsverhoging geconfronteerd gaat worden. Gezien de noodzaak voor LinkedIn om ieder kwartaal de verwachtingen te overtreffen zal het ongetwijfeld in een rap tempo gaan. Zaak om de budgetten alsvast naar boven bij te stellen dus…

Verder gaf Jeff Weiner (CEO LinkedIn een bijzonder interessant inzicht in het marktaandeel van LinkedIn. Traditioneel richt LinkedIn zich op knowledge workers, en volgens Weiner zijn er daarvan wereldwijd een slordige 600 miljoen. Waarmee LinkedIn ondertussen dus 33% van de oorspronkelijke doelgroep aan zich heeft gebonden; een indrukwekkend percentage. Maar de ambitie van LinkedIn gaat tegenwoordig aanzienlijk verder dan die oorspronkelijke doelgroep:

Our vision is to create economic opportunity for every professional, professionals is defined as someone that earns a living from their skill, and using that much broader definition there’s as many as 3.3 billion people in the global work force and that vision is a dream. I mean, that’s our true North and much longer term. That where we want to be able to focus.

Facebook-achtige toestanden dus in het vizier van Weiner. Altijd goed om te weten.

Geef een reactie

1 Comment
  • Michael Giele
    says:

    Lijkt me in Nederland geen goede ontwikkeling voor LinkedIN. Ze hebben hier al moeite met het aan de man brengen van de duurdere accounts, aangezien de netwerken in Nederland zo groot zijn van individuen, dat een betaalde account meestal niet veel toevoegd. Zo’n verhoging is dan ook geen must.
    Dit is ook de voornaamste reden waarom het vaak moeilijk is om de dure ‘recruiter seats’ te verkopen.
     
    Mooi dat Nederland het hoogste aantal LinkedIN’ers heeft, zo heeft het dus ook meteen z’n nadeel.