ManpowerGroup Nederland staakt generieke detachering

Q&AManpowerGroup heeft in Nederland zijn generieke detacheringsactiviteiten gestaakt. Dat bevestigt directeur Jilko Andringa die verantwoordelijk is voor de activiteiten van de Groep in Nederland, België, Oostenrijk en Zwitserland. Dat de Amerikaanse dienstverlener juist in Nederland sterk kromp, is te danken aan de omzetten van detacheringsdochter Experis – in Nederland een samenvoeging van Vitae, Jefferson Wells, Elan en Manpower Professional – die vorig jaar sterk onder druk stonden.

Zo sterk onder druk zelfs dat het bedrijf eind vorig jaar besloot om de detachering tot vier segmenten te beperken: IT’ers, financieel specialisten, directiesecretaresses en engineers. Dat bevestigt Andringa in gesprek met Recruitment Matters.

ManpowerGroup zag zijn totale omzet in Nederland vorig jaar met een kleine 10 procent dalen tot EUR 438 miljoen. Wij spraken Andringa.

Q&A Jilko Andringa, algemeen directeur ManpowerGroup Nederland

Ten opzichte van de ABU-marktgemiddelden onderpresteert ManpowerGroup fors. Hoe verklaart u dat?
‘Onze cijfers zijn niet een-op-een vergelijkbaar met die van de ABU. Het klopt dat wij vorig jaar in omzet een minder goed jaar hebben gehad. Maar onze uitzenddochter Manpower presteerde niet zo ver onder de markt als u suggereert. Manpower bleef slechts licht achter bij de markt in 2012. Dat kan ik overigens deels verklaren door de over-performance in 2009, 2010 en 2011.’

Met welk percentage kromp de Nederlandse uitzendomzet van Manpower in 2012?
‘Dat kan ik niet zeggen. Ik kan wel zeggen dat wij willen opschuiven naar hogere professionele dienstverlening en andere afrekenmodellen met klanten. Vooral in dat laatste groeien wij ontzettend hard, maar wel met een veel lagere omzet dan in generiek uitzendwerk. Onze dochter ManpowerGroup Solutions, waarin wij diensten als managed service provider (MSP) aanbieden, en insourcing en recruitment process outsourcing (RPO) doen, is enorm hard gegroeid. Boven verwachting zelfs.’

Dus heeft ManpowerGroup het in de detachering en zzp-bemiddeling verloren?
‘Met dochterlabel Experis hebben wij moeten inleveren. Dat is een lastige markt geweest. Want in de nieuwe realiteit – we noemen dit geen crisis meer – zijn er fantastische kansen in IT-functies, in de financiële sector, voor persoonlijk assistenten en in engineering. Wij beperken ons tot die vier specialisaties. We hebben de ambitie in die segmenten weer te groeien.’

Blijft Experis in de breedte actief?
‘Nee. Je kunt alleen succes hebben als je keuzes maakt. Die keuze hebben wij eind vorig jaar gemaakt. Die vier richtingen sloten overigens goed aan bij wat wij al deden: voorlopers van Experis, zoals Elan en Jefferson Wells detacheerden al respectievelijk IT’ers en financieel specialisten en Vitae had naast deze specialismen ook al een grote positie in de engineeringmarkt.’

Wat doet ManpowerGroup met de professionals die niet in deze vier specialisaties passen?
‘Als mensen niet binnen deze vier specialiteiten aan het werk zijn, ervaren ze waarschijnlijk dat het aangeboden netwerk hen niet past. Daar hebben we onder meer omscholingstrajecten voor. Dat verwachten klanten ook van onze branche: dat we opleidings-, scholings- en investeringoplossingen bieden.’

U noemt de huidige crisis ‘de nieuwe realiteit’. Komt er geen herstel meer?
‘Dat verwachten wij niet in 2013. Aan het begin van deze crisis dachten wij nog dat er sprake was van de roemruchte cycli in de uitzendmarkt. Wij hebben lang gedacht dat die gewoon zouden terugkeren. Maar nu niet meer. De rust zal terugkeren, maar de arbeidsmarkt is definitief veranderd. Het is aan onze branche om daar wendbaar op te reageren.’

U gaat niet meer blindelings uit van groei?
‘Ik heb natuurlijk wel wat groei gebudgetteerd in specifieke segmenten, maar al met al gaan wij in 2013 uit van nul procent groei. Actief zijn in deze nieuwe realiteit hoeft overigens niet somber te zijn. Er is veel te winnen voor ons bedrijf. Wij hebben twee speerpunten: De productiviteit van medewerkers en de concurrentiekracht van onze klanten. In het eerste, productiviteitsverhoging, is onze branche uitermate gespecialiseerd en ManpowerGroup biedt daarin unieke oplossingen. En wat de concurrentiekracht van bedrijven betreft: ook daar hebben wij als branche een fantastische positie in om er met onze klanten over in gesprek te gaan.’

Geef een reactie

1 Comment
  • Marc Drees
    says:

    Een bijzonder realistisch perspectief van Andringa die in de nieuwe realiteit geen herstel naar de situatie van voor de financiele crisis ziet maar een definitieve verandering van de arbeidsmarkt met een zeer beperkte kans op groei, althans op de kortere termijn. Daar kunnen heel wat bubbleblowers een voorbeeld aan nemen.