#TSC13 Social Business and Beyond – Peter Kim

Zoals ik al aangaf in de aankondiging van dit event ben ik erg benieuwd naar hetgeen Peter Kim ons te vertellen heeft. Waarschijnlijk iets over zijn holistische aanpak. Ook al klinkt het als de werkwijze van een waarzegger, in dit geval ben ik minder sceptisch.

Peter Kim is ondanks zijn jetlag bijzonder fit en neemt ons mee naar onze eerste ervaring met social media. Je eerste blog, de eerste reactie van een lezer… Een van de eerste reacties die Peter kreeg op zijn eerste blogpost bij Forrester, vertelt dat Peter maar beter direct kan stoppen en noemt hem een “moron”. Welkom.

Hij vertelt ons het bekende verhaal over het verbinden van en met anderen, en maakt nu de stap naar “Show me the money”. Want daarom zitten we hier. Verschillende voorbeelden passeren de revue. Leuk allemaal, maar niet genoeg: “Show me the BIG money”. Social media heeft volgens Peter een potentie van $940 miljard dollar. Ja, dat is BIG money.

Hoe doe je dat? Peter heeft hier vijf stappen voor: The Social Business Framework

1. Creëer waarde

De macht is verschoven van organisatie naar individuen. Niet vergeten, bedrijven bestaan uit mensen. Mits het door het bedrijf gestimuleerd wordt en als dus de bedrijfscultuur het toelaat, zijn de medewerkers in staat om waarde te creëren. Bij top 100 Fortune bedrijven, bedrijven waar men met plezier werkt, zijn de medewerkers productiever dan bij de overige bedrijven. De eerste stap die je dus als organisatie zult moeten zetten, is het investeren in de mensen en zodoende in de bedrijfscultuur. Zodoende kom je bij de zogeheten “shared values of believes”.

2. Communiceer

Om te communiceren over je toegevoegde waarde zul je gebruik moeten maken van de tools die voor handen zijn. Denk hierbij aan mobiele telefoons. Naast tooling, zijn de te gebruiken kanalen doorslaggevend voor het succes van je communicatie. Probleem hiermee is, dat de beschikbare kanalen ontploft zijn wat betreft het gebruik. Deze ontwikkelingen zijn belangrijk om te volgen en op in te spelen.

Op deze manier kun je je gedeelde bedrijfswaarden communiceren met je klanten en overige relaties. Dit is de basis voor de volgende stap, waarbij je mensen wilt laten aanhaken en verbinden met je organisatie.

3. Verenig

Hoe creeren we waardevolle relaties met anderen? Mensen zijn niet zo moeilijk. Sterker nog, we zijn behoorlijk makkelijk. Het enige wat we willen van organisaties zijn de volgende drie punten:

– Make me laugh: denk aan de reclame van Old Spice

– Make me cry: Susan Boyle bijvoorbeeld

– Make me famous: bijv. online wedstrijden waarbij een van de fans kan winnen en in de spotlights gezet wordt

Juist. Dit zijn de redenen dat mensen content delen. Ik zou dan ook graag foto’s willen zien van jullie behuilde gezichten bij het lezen van dit blog.

4. Activeren

Leuk, als die fans. Er wordt zelfs content gedeeld, er is interactie. Nu moet er geld verdiend of bespaard worden. Een mooi voorbeeld om door gebruik te maken van je community geld te besparen is de community van IBM. IBM bespaart rond de $100 miljoen doordat gebruikers elkaar helpen met het oplossen van problemen en het beantwoorden van vragen. Tel uit die winst.

En nu beyond

Merken worden geboren uit ideëen. Vaak ontstaan er gedifferentieerde merken op basis van dat eerste idee. Stel je alle verschillende varianten op de standaard Coca Cola maar eens voor. Deze producten tezamen zijn een vorm van horizontale integratie. Alle verschillende producten van een merk worden door massa media (adverteren) aan de man gebracht. Hoe meer producten er ontwikkeld worden, des te hoger worden de kosten.

Het antwoord hierop: functionele integratie. Een voorbeeld werkt hier het beste.

Apple was in het begin geenszins interessant. iTunes bracht hier verandering in. Niet dat we daar nu zo blij mee zijn, maar goed. De iPod kwam, de iPhone, iCloud, iPad, Macbook, etc. Door de functionaliteit van iTunes kunnen deze producten gedragen worden. Het draait hier dus om de functionaliteit die de producten met elkaar verbindt. Een stap verder betekent dit de integratie van de producten met de service en communicatie die de organisatie levert. Het product blijft hierbij centraal staan, de service wordt daarop gebouwd en de communicatie leunt hierop. Zodoende draait de marketing primair om de gedeelde functionaliteit en niet om alle verschillende producten van hetzelfde merk.

Een bijzondere visie die waardevol kan zijn voor merken die door de jaren heen gedifferentieerd zijn. Door het tempo dat Peter in zijn presentatie heeft, ook verschrikkelijk lastig om samen te vatten in een blog. Op naar de volgende!

 

Geef een reactie

1 Comment