Herman van Campenhout per direct weg bij TMG

Herman van CampenhoutHerman van Campenhout heeft het bij TMG (iets meer dan 2 jaar) langer volgehouden dan bij USG People (slechts 4 maanden) , maar vandaag is ook zijn tweede poging om CEO te spelen gestrand. De Raad van Commissarissen van TMG heeft Van Campenhout met onmiddelijke ingang de deur gewezen. Wat anders dan een verschil van inzicht over het te voeren beleid was de basis voor dit besluit…

En hiermee lijkt Hyves zijn eerste belangrijke slachtoffer binnen TMG te hebben geeist, hoewel ik al bijna een jaar geleden verwachtte dat Van Campenhout zou struikelen over dit ondertussen schijndode sociale netwerk. Weinig kans dat Van Campenhout eenzelfde gouden handdruk krijgt als Patrick Morley, de voormalige TMG bestuurder die Hyves heeft gekocht en met EUR 1,2 miljoen het pand mocht verlaten.

In de plaats van Van Campenhout komt er voorlopig een interimmer aan het roer van TMG te staan:

Per direct zal de heer C.J.J. van Steijn als CEO ad interim de verantwoordelijkheden van de heer Van Campenhout overnemen totdat een nieuwe CEO is aangesteld. De heer Van Steijn is associé van BoerCroon Management B.V. en sinds 1999 gevestigd als zelfstandig interim manager.

Van Steijn zal ongetwijfeld zwaar ingrijpen in de volstrekt gefaalde digitale ‘strategie’ van Van Campenhout. En dus ook in het management team van Van Campenhout. Ik vraag me af hoelang de Marc de Vries (Directeur Online) nog deel uit zal maken van TMG.

Geef een reactie

3 Comments
  • Rogier
    says:

    Streng om van Campenhout af te rekenen op Hyves, deze overname was allang rond toen hij het roer overnam en van de Hyves gifbeker had niemand chocola kunnen maken.
    Wellicht heeft zijn afscheid er meer te maken dat hij de bestaande (in- en formele machtstructuren) bij TMG niet heeft kunnen doorbreken/ bijdraaien naar een nieuwe zienswijze.
    Het feit dat Marc de Vries, die de leiding van Hyves overnam op het moment dat de vrije val zich inzette uiteindelijk promotie maakte naar director online geeft aan TMG niet breed genoeg afscheid neemt van onvoldoende effectieve (top-) management.
     
     

    • Marc Drees
      says:

      Je hebt gelijk dat Van Campenhout niet kan worden afgerekend op de aanschaf van Hyves, maar zeker wel over het onvoldoende afstand nemen van deze miskoop van de eeuw. Geen harde ingrepen in de personele sfeer (met name aan de bovenkant van TMG) en een myopische focus op de redding die online heet heeft ervoor gezorgd dat hij zijn eigen graf heeft gegraven. Waarbij Hyves zijn allegrootste loden bal is geweest.