Entelo Sonar: een ambitieuze “claim to fame”

Logotype EnteloTijdens de evaluatie van Entelo had ik beloofd om terug te komen op de belangrijkste claim to fame van deze social sourcing (voorheen: people aggregator) tool: Entelo Sonar. Dit is wat ik op dat moment over Entelo Sonar schreef:

Sonar claimt op basis van meer dan 70 variabelen kandidaten te kunnen identificeren die openstaan voor een nieuwe uitdaging. Een riskante claim, aangezien het maar zeer de vraag is of de individuele variatie (niets gevarieerder en veranderlijker dan een mens) niet teveel ruis oplevert om de ongetwijfeld op basis van grote aantallen bepaalde kans op vertrek waardeloos te maken.

Volgens Entelo (op basis van een conference call met mede-oprichter Jon Bischke) is Sonar wel degelijk accuraat. Van de geidentificeerde kandidaten heeft meer dan 30% daadwerkelijk een nieuwe baan binnen 9 maanden na identificatie. Een indrukwekkend percentage maar het blijft natuurlijk onzeker of Sonar hiermee accuraat is of slechs dat dankzij identificatie de betreffende kandidaat een aanbod heeft gekregen die hij/zij anders niet had gehad. De gemiddelde recruiter zal dat ongetwijfeld worst wezen…

Maar wat zie ik als eindgebruiker?

Nou, ik krijg dankzij mijn Entelo Sonar zoekopdracht met regelmaat een e-mail waarin kandidaten worden getoond die volgens Sonar het meest zullen openstaan voor een nieuwe uitdaging.

En dat ziet er zo uit:

E-mail van Entelo Sonar

Inderdaad, hier mag nog wel een grafisch design rakker naar kijken. Maar laat ik me niet door de presentatie laten afleiden; het gaat tenslotte om de inhoud. Ik krijg een aantal personen te zien waarvan Sonar denkt dat deze het meest zullen openstaan voor een aanbod. Vanwege maar liefst 70 variabelen die door Sonar worden beoordeeld. Ik zou het overigens verdomde prettig vinden als ik zou weten op basis van welke criteria bovenstaande personen worden getoond. Waarom denkt Sonar dat deze personen meer dan gemiddeld zullen openstaan voor een nieuw aanbod? Dat zou waardevolle informatie zijn voor een recruiter die met hen in gesprek wil komen.

Op dit moment is het volstrekt onduidelijk in hoeverre de claim to fame van Entelo ook daadwerkelijk hout snijdt. De enige informatie is afkomstig van Entelo zelf en deze informatie is nogal variabel:

On average, 24% of Sonar candidates will take a new job in the next 90 days (zie e-mail hierboven)

meer dan 30% van de kandidaten heeft een nieuwe baan binnen 9 maanden na identificatie (uitspraak Jon Bischke, oprichter Entelo)

The company estimates that professionals identified by Entelo Sonar are seven times more likely than an average job seeker to leave their existing position in the 90-day period following a Sonar alert (blog posting Entelo)

Een onafhankelijke beoordeling van deze claims is op dit moment niet mogelijk, wat overigens niet wil zeggen dat de claims daarmee onjuist zijn. Het is eenvoudigweg niet te controleren.

Conclusie
Sonar is een ambitieuze claim to fame van Entelo. Of het al dan niet werkt is op dit moment niet onafhankelijk vast te stellen. Het grootste gevaar schuilt echter in het hanteren van gemiddelden op basis van grote aantallen bij het berekenen van de flight risk van een indivdu. Hoe groter de variatie, des te lager de voorspelbaarheid van dat gemiddelde. Daarnaast is er het risico dat Entelo Sonar aan het sef-fulfilling prophecy syndroom gaat lijden; door bepaalde personen te selecteren en te tonen is daarmee de kans dat deze personen een aanbod krijgen aanzienlijk toegenomen. Waarmee tevens de kans op vertrek sterkt toeneemt.

Hoe dan ook, het idee is zonder meer sympathiek. Of in de echte wereld data zodanig kan worden gemodelleerd dat daadwerkelijk gedrag kan worden voorspeld is voor mij echter een zeer groot vraagteken.

Achtergrond
Als achtergrondinformatie zonder commentaar; in onderstaande afbeeldingen geeft Entelo meer informatie over de de data die wordt gebruikt bij het bepalen van de flight risk van een persoon. Het geeft een beter beeld van de aspecten die Sonar betrekt in haar magische berekening.

Entelo Sonar whitepaper, beoordelingsaspecten, 1

 

Entelo Sonar whitepaper, beoordelingsaspecten, 2

 

Entelo Sonar whitepaper, beoordelingsaspecten, 3

 

Entelo Sonar whitepaper, beoordelingsaspecten, 4

 

Entelo Sonar whitepaper, beoordelingsaspecten, 5

Geef een reactie

3 Comments