Gild Source: serieuze social sourcing tool

Logotype GildDit weekend heb ik eindelijk de tijd gehad om een bezoekje te brengen aan Gild Source; de social sourcing (voorheen: peole aggregator) tool van Gild. Inderdaad, weer een social sourcing tool. Er is ondertussen een ruime keuze beschikbaar met TheSocialCV (die zich ondertussen heeft gekloond als Dice Open Web), TalentBin, RemarkableHire, Entelo en Swoop. En dus ook Gild Source.

In tegenstelling tot de andere social sourcing tool aanbieders is Gild (opgericht in november 2011) ondertussen een bedrijf van enige omvang. Verder heeft Gild $12,4 miljoen aan financiering weten op te halen (waarvan een Serie A ronde eind februari 2013 van maar liefst $8 miljoen). En Gild zit in San Franscisco wat betekent dat ze Entelo en TalentBin tot haar buren kan rekenen. Het is op meerdere manier druk aan het worden op de markt van social sourcing.

De homepage
Dit is de homepage van Gild:image

Ik kan op basis van deze homepage niet bepaald afleidein wat Gild nou precies doet en wat ik daaraan zou kunnen hebben. Maar goed, het is een B2B site dus daar gelden iets andere regels, zullen we maar zeggen. Gild heeft overigens twee producten; de social sourcing tool heet Gild Source.

En dit is hoe Gild Source zichzelf presenteert:

image

Het is duidelijk, ook Gild Source is net als de meeste andere social sourcing tools exclusief gericht op ICT’ers. Als beroepsgroep niet alleen high-in-demand en online beschikbaar, maar ook verdomd eenvoudig te kwalificeren. Althans, in vergelijking met de meeste andere beroepsgroepen.

En net als vrijwel alle andere social sourcing tools (met uitzondering van TheSocialCV) probeert Gild Source de kwaliteit vast te stellen van de vaardigheden die personen claimen te hebben. Waarbij Gild Source misschien wel het verst gaat in die kwaliteitsbeoordeling door met 1 cijfer voor de kwaliteit te komen: de Gild Score:

image

Het blijft me verbazen dat toolleveranciers hun eigen technologie kwaliteiten toedicht die zelfs door een goed geinformeerde specialist niet kan worden bereikt, namelijk het ondubbelzinnig en eenduidig kunnen bepalen van de kwaliteit van de vaardigheden van kandidaten. En dat deze kwaliteit dan vervolgens ook nog eens kan worden samengebald in een enkel cijfer. Het klinkt bijna als een matchscore, en het is zo langzamerhand genoegzaam bekend dat er niet al teveel waarde aan een matchscore moet worden toegekend. Daarnaast riekt een dergelijke score verdacht veel naar een Kloutscore en daar heb je helemaal niets aan. Hoe dan ook, Gild heeft dus een specifeke score bedacht die vanzelfsprekend patent pending is…

Maar genoeg bespiegelingen over scores, laat ik eens kijken wat Gild Source voor mij kan doen op alle andere vlakken.

Na inlog kom ik op een Dashboard terecht:

image

Een quick search functie, een overzicht van mijn saved search en mijn lijsten (buckets) en aan de rechterzijde het laatste nieuws (van Gild Source) en eventuele notificaties. Hier kan ik wel mee uit de voeten.

Dit is overigens de extended search functie die zich toont als ik in bovenstaand scherm op de onder de quick search functie aanwezige link More options klik:

image

Er komen een aantal sliders (aan de rectherzijde) bij waarmee ik zowel de onder- als bovenzijde van een aantal criteria kan instellen (eerder een verfijningsfunctie), ik krijg de mogelijkheid om tevens op schoolnaam, bedrijfsnaam, functietitel en de alias die iemand gebruikt op een specifiek social network te zoeken, en ik kan ook via een kaart zoeken. Dit laatste is vooral aardig als ik mijn zoekgebied via de kaart verruim of beperk. Met 1 klik kan ik op deze manier proberen mijn aantal potentiele kandidaten te vergroten of te verkleinen. Handige feature.

Als ik zoek via een locatie en vaardigheden krijg ik dit te zien als zoekresultaat:

image

Kijk eens aan! Gild Source is de eerste van de social sourcing tools die een sorteringsmogelijkheid bied, evenals de mogelijkheid om het aantal resultaten per pagina te manipuleren. Dat zijn een tweetal zeer goede features, hoewel het aantal sorteringsmogelijkheden zeer beperkt blijft. Opvallend is verder dat ik geen verfijingsmogelijkheden geboden krijg.

Het zoekresultaat toont beperkte algemene informatie per kandidaat; de focus is binnen Gild Source nadrukkelijk gelegd op de IT-vaardigheden, waarbij het varrdigheidsniveau grafisch wordt weergegeven en tevens in hoeverre de kandidaat op een bepaalde vaardigheid tot de top x % behoort.

Om meer informatie van een kandidaat te zien moet ik naar de achterliggende informatie per kandidaat doorklikken:

image

Dit is de algemene informatie van een kandidaat, maar aan de linkerzijde bij de Summary is al te zien dat er veel meer informatie te vinden is. Bakken met informatie, om eerlijk te zijn. Waarover iets later meer.

Overigens is hier dus de Gidl Score te vinden, waarbij deze kandidaat dus blijkbaar een toppertje is; een maximale score van 100. Maar ja, de goede man werkt bij Google dus zal je wel heel hard met de geldbuidel moeten schudden om hem in beweging te krijgen, schat ik zo in.

Aan de rechterkant staan een aantal actiemogeljkheden. Ik kan de kandidaat in een lijst (bucket) plaatsen, ik kan direct contact met een kandidaat gaan opnemen (prettig), naar de kandidaat op LinkedIn gaan, notities toevoegen en ik krijg een aantal mogelijkheden om de kandidaat te delen met anderen:

image

Tot en met Yammer aan toe! Geen halve maatregelen…

Een klein detail maar wel goed is te vinden in de navigatie; ik kan naar volgende en vorige kandidaten navigeren zonder terug te hoeven gaan naar het zoekresultaat. Fijn, maar nog fijner was het geweest als ik ook nog even de naam van de kandidaat bij die navigatie zou zien staan. Helpt me toch even te herinneren wie ik ook alweer in mijn zoeklijst had staan.

Als ik de tabs in het linkermenu afwerk, word ik overspoeld met informatie over deze kandidaat:

image

Hier kan je als ICT-recruiter of –sourcer je hart ophalen. En er is meer. Veel, veel meer. Zoals in dit geval bevoorbeeld de bijdragen van de kandidaat binnen StackOverflow:

image

Of Superuser:

image

Of de aanwezigheid op social media:

image

Of code projecten, waarbij de kleurtjes voor de verschillende gebruikte codetalen staan:

image

En blogs:

image

En de laatste tweets:

image

Met andere woorden, ik word overspoeld met informatie over een individu. Maar alleen als ik me laat overspoelen; tenslotte is de informatie netjes opgedeeld en kan ik uiteindelijk zelf een keuze maken uit de opties die worden geboden. Maar als ik wil ben ik wel een paar uurtjes zoet per kandidaat.

Overigens krijg ik een merkwaardig resultaat als ik naar een profiel van de kandidaat op LinkedIn ga. Ik verwacht meteen naar het publieke profiel te gaan maar in plaats daarvan krijg ik dit te zien:

image

Gild Source voert een zoekopdacht met de naam van de kandidaat in LinkedIn uit. Waarom?

Browser extension
Gild Source heeft ook nog een browser extension, waardoor ik informatie uit Gild Source kan zien wanneer ik aan het rondstruinen ben in LinkedIn of Gmail:

image

In zowel Gmail als LinkedIn zorgt deze browser extension voor de toevoeging van een informatiebox over de betreffende persoon. Dit ziet er in LinkedIn als volgt uit:

image

Het is bepaald geen sidebar zoals Falcon.io of de browser extension van TalentBin maar een kleine informatiebox waarmee Gild Source eigenlijk de gegevens uit LinkedIn volledig herhaalt, plus de Gild score. Feitelijk nauwelijks enige toegevoegde waarde in termen van informatie; de meerwaarde zit hem in het feit dat ik vanuit LinkedIn direct naar Gild Source kan gaan om daar alle andere informatie van deze persoon te bekijken. Binnen Gmail is de toegevoegde waarde van de informatiebox natuurlijk wel groter.

Prijsstelling
Gild Source is zeker niet goedkoop, maar dat zijn de tarieven van het gemiddelde werving- en selectiebureau ook niet. En als je hiermee minstens 1 kandidaat extra per maand weet te plaatsen ben je al spekkoper:

image

Voor elk wat wils.

Conclusie
Gild Source is een serieuze social sourcing tool. En net als haar collega’s heeft ook Gild Source last van een user experience issue; teveel gericht op de presentatie van (enorme hoeveelheden) informatie en te weinig op het doel waarvoor een sourcer een dergelijke applicatie gebruikt. De ondersteuning voor het werkproces van een sourcer biedt ook bij Gild Source duidelijk ruimte voor verbetering, maar het laat onverlet dat Gild Source ook in haar huidige vorm een enorm waardevol hulpmiddel voor ICT-sourcers zal zijn. Hiermee schaart Gild Source zich naadloos tussen de andere social sourcing tools en lijkt het op dit moment vooral een kwestie van smaak bij het maken van een keuze uit de beschikbare tools.

Slotopmerkingen
Het rijtje serieuze social sourcing tools is hiermee weer 1 groter geworden. Het lijkt me zo langzamerhand tijd worden voor een diepgravender onderzoek naar de kenmerken en vooral de verschillen tussen de social sourcing tools die nu op de markt zijn. Want de initiele euforie is ondertussen wel voorbij. Verder wordt het tijd om een vergelijkend warenonderzoek te doen naar de volledigheid en juistheid van de zoek-/matchtechnologie en de volledigheid, juistheid en actualiteit van de getoonde informatie.

Met de groei van het aantal social sourcing tools begint zich langzamerhand ook de vraag op de dringen wanneer de eerste saneringsronde in het aantal aanbieders zich gaat aandienen. Overigens zal dit eerder het gevolg zijn van een uitputting van de veelal beperkte geldelijke middelen dan als gevolg van overbevolking. Tenslotte is de markt ongekend groot en het bereik van de huidige generatie social sourcing tools nog zeer beperkt. Met andere woorden, de markt is meer dan groot genoeg voor de huidige generatie tools. Zowel TheSocialCV/Dice als Gild (Source) lijken op dit moment de beste kans te maken als winnaars uit de bus te komen; beide partijen lijken voldoende geld in kas te hebben om het gedurende langere tijd vol te houden; een noodzaak als je een markt wilt kunnen ontwikkelen.

Tegelijkertijd kunnen de andere partijen natuurlijk ook alsnog gevonden worden door investeerders en daardoor in een vergelijkbare situatie terecht komen. Zoals gezegd, de markt is meer dan groot genoeg; ze moet alleen ontwikkeld worden. En ook daar is geld en vooral veel tijd voor nodig.