Qandidate verstopt zinnige functionaliteit

Logotype QandidateMedio februari van dit jaar ging Qandidate live als freemium ATS. En verleden week meldde VONQ dat Qandidate een ferme uitbreiding had gekregen waardoor bij het invoeren van een vacature een gebruiker advies krijgen over de meest geschikte sites om deze vacature te publiceren. En daarmee heeft Qandidate per direct een verdienmodel gekregen, want net als SmartRecruiters gaat Qandidate geld verdienen op het verschil tussen het inkoop- en verkoopbedrag van vacatureplaatsingen.

Maar hoe ziet deze nieuwe functionaliteit binnen Qandidate eruit? En nog belangrijker; werkt het ook een beetje prettig? Tijd voor een korte verkenning.

Wie meer wil weten over de algemene werking van Qandidate verwijs ik graag naar deze revview.  Vandaag beperk ik me tot de invoer van vacatures en de wijze waarop ik daar van Qandidate feedback krijg.

Het begint allemaal op dit scherm waar ik een aantal gegevens van mijn nieuwe vacature moet invoeren:

Qandidate | Invoer vacature, 1

De magie begint op het moment dat ik op de knop Volgende klik. Want dan krijg ik plotseling dit te zien:

Qandidate | Invoer vacature, 2

Hatseflats! aan de linkerzijde van het scherm staan ineens een aantal vacaturesites die door Qandidate worden geadviseerd. Prachtig natuurlijk, als je tenminste weet waarom deze sites worden geadviseerd en ook dat het formidabele bedrag is gebaseerd op een plaatsing van de vacature op de getoonde vier sites. Want anders zou je als gemiddelde MKB-er toch een driedubbele hartcollaps hebben gekregen.

Qandidate legt namelijk niets uit. En dat is een bijzonder groot gemis. Zeker als je bedenkt dat Qandidate voor veel van haar overige functionaliteit via overlays een uitleg biedt die automatisch tevoorschijn komt als je inlogt:

Qandidate | uitleg

Da’s toch verdomde handig! Maar voor de nieuwe functionaliteit waarmee de site ook nog eens omzet wil gaan maken schittert deze uitlegvorm door afwezigheid. En da’s dan weer verdomde onhandig! Want nu zit ik als gebruiker vooral met dat astronomische bedrag in mijn maag.

Is er dan helemaal geen uitleg? Nou, niet helemaal:

Qandidate | uitleg, 2

Da’s dus geen uitleg maar een reclamepraatje van VONQ. En VONQ weet natuurlijk helemaal niet waar jouw ideale kandidaat zich bevindt. Want dan zou VONQ mij die kandidaat meteen moeten aanbieden in plaats van vier sites te adviseren.

Wat Qandidate vergeet te vermelden is veel belangrijker. Want op welke criteria worden sites geadviseerd? Dat zijn de functiecategorie, de locatie en het opleidingsniveau. Verder zijn de getoonde sites op volgorde van waarschijnlijke effectiviteit gesorteerd en dat is gebaseerd op de historische data die VONQ ondertussen heeft geaggregeerd. Dat is zonder meer waardevol. Maar daar zou ik toch iets meer van willen weten voordat ik besluit om even EUR 1.167 te betalen. Want waarom heb vier sites nodig? Is dat noodzakelijk om een goede kandidaat te vinden. En als dat zo is, waarom legt Qandidate mij dat dan niet uit? En wat zijn dit eigenlijk voor sites? Het lijkt erop dat Qandidate er vanuit gaat dat iedere MKB-er bekend is met alle vacaturesites die er bestaan. Maar ik maak me sterk dat er heel wat potentiele gebruikers zijn die nog nooit van StepStone, Adformatie of Marketingfacts hebben gehoord…

Met andere woorden, zonder uitgebreide duiding is deze nieuwe functionaliteit van Qandidate vooral angstaanjagend. Iets om hartgrondig te negeren omdat het de gezondheid ernstige schade kan toebrengen. En dat is vooral bijzonder onhandig van Qandidate zelf; tenslotte is dit haar (eerste) verdienmodel. Er mag dus nog wel iets gedaan.

Als ik op de knop Stel zelf samen klik, krijg ik dit te zien:

Qandidate | webshop

Dit is dus wat Qandidate haar webshop noemt. Op deze pagina blijkt dat Qanidate inderdaad de vier gesuggereerde sites voor mij heeft geselecteerd en dat er ook nog andere sites zijn die op basis van de VONQ data worden geadviseerd om te gebruiken. En er wordt tenminste getoond wat de kosten zijn van iedere vacaturesite. Waarbij opvallend is dat de twee duurste opties (Adformatie en StepStone) tot de selectie behoren. Zonder duidelijk bewijs van hun uitzonderlijke effectiviteit doet deze seelectie mij vermoeden dat Qandidate vooral geld aan mij wil verdienen en niet noodzakelijkerwijs de ideale kandidaat voor mij te vinden.

Verder mis ik volledig de mogelijkheid om gewoon helemaal zelf vacaturesites te selecteren. Want ik ben eigenwijs en denk het beter te weten dan Qandidate/VONQ. Of ik wil uitsluitend op de freemium vacaturesites plaatsen want ons ben zuunig. Dit alles gaat me op dit moment niet lukken met Qandidate…

Wel fraai is de werking van de suggestiefunctie bij het gebruik van een andere functiecategorie:

Qandidate | invoer vacature, 3

Kijk eens aan! StackOverflow staat nu ineens bovenaan. VONQ kent haar vacaturesites.

En als ik behoefte heb aan een IT-er in de UK komt Qandidate ook met degelijke suggesties:

Qandidate | invoer vacature, 4

Met die suggestie-engine zit het voor zover ik kan inschatten dus wel goed. Het schort echter aan alles wat om die suggestie-engine heen is gebouwd.

Conclusie
De webshop van Qandidate is de eerste stap van het freemium ATS naar een verdienmodel. De onderliggende functionaliteit van deze webshop ziet er goed uit; er worden relevante suggesties gegeven op basis van door de gebruiker opgegeven criteria binnen een vacature.

Qandidate slaat de plank echter zwaar mis waar het de inbedding van deze functionaliteit binnen het proces betreft. Evenals de wijze waarop het resultaat van haar suggestie-engine aan de gebruiker wordt gepresenteerd. Met een slechte user experience tot gevolg, en dat zal de conversie ongetwijfeld geen goed doen. Waarmee het verdienmodel per direct een flinke slag wordt toegebracht. Zonde. En vermijdbaar.

Geef een reactie

4 Comments
  • Remy Verhoeven
    says:

    Ha Arno en Sandor,
    Ultiem gaat het voor ons inderdaad om het verwacht aantal interviews of hires. We hebben met VONQ al ruim 6 jaar inzage in het aantal sollicitaties en ruim 2 jaar over de kwaliteit van die sollicitaties (door middel van de filtervragen die onze klanten instellen).  Maar met Qandidate.com komt daar een nieuwe dimensie bij, namelijk inzage in het aantal interviews en hires per kanaal.
    Wanneer we dergelijke inschattingen afgeven is verwachtingsmanagement uiteraard een belangrijk punt. Het ene bedrijf is het andere niet. Als wij een store medewerker voor Apple zoeken krijgen we met hetzelfde mediapakket honderden sollicitaties, als het een computerwinkeltje in een achterstandswijk betreft waarschijnlijk veel minder.
    Het draait uiteindelijk allemaal om communicatie. 
    Grt Remy

  • Sandor
    says:

    ben benieuwd hoe Vonq verwachtingsmanagement gaat doen op het moment dat zij ook conversie aantallen per functie per kanaal gaan noemen. De gemiddelde MKBer zou dit kunnen zien als een resultaatverplichting terwijl deze dienstverlening nog steeds een inspanningsverplichting kent als businessmodel. Om het zuiver te houden zo Vonq ook na moeten denken over het type bedrijf dat adverteert en de impact daarvan op conversie en tevens de advertentietekst. Doet men dit niet dan is het meer een marketing/sales tool dan een daadwerkelijk inhoudelijke tool.

  • Remy Verhoeven
    says:

    Ha Marc,
    Bedankt voor deze deep dive in onze webshop! Waardevolle kritiek waar we zeker wat mee gaan doen. Een aantal punten zien wij als low hanging fruit waar we direct actie op gaan ondernemen. We hebben toevallig gisteren nog een hele batterij aan usability improvements besproken die we gelijk willen doorvoeren.
    In de gedachte van Scrum is dit de eerste versie van de webshop die verder zal evolueren (itereren) naar onze uiteindelijke visie. 
    Deze visie behelst dat we uiteindelijk, op basis van onze meetgegevens, per kanaal aangeven hoeveel (relevante) conversie er verwacht kan worden. Bijvoorbeeld het aantal interviews en/of hires die de kanalen op soortgelijke vacatures in het verleden hebben opgeleverd.
    We zijn met VONQ natuurlijk al ruim 6 jaar bezig met het verzamelen van deze waardevolle data en met Qandidate.com komt daar een nieuwe dimensie bij. 
    Ik zal je op LinkedIn wel even een berichtje sturen wanneer de nieuwe versie live staat 😉

    • Arno Bouwens
      says:

      Wat bedoel je hier met ‘conversie’?
      Vanuit welke bron de meeste ‘hires’ per advertentie zijn gemeten? 
      Kan me voorstellen dat Qandidate waardevolle metrics kan bieden op moment dat veel gebruikers deze feedback loop compleet maken met de ‘source of hire’.
      Of betreft het voorlopig nog het aantal sollicitaties per advertentiekanaal?