Waarom er ook gematched moet worden en niet alleen gezocht

 

kristallen bolDit blogje komt uit mijn tenen en ik heb er veel te lang over gedaan om het op papier te zetten. Wat mij weerhield het te schrijven is dat ik iedere keer verzandde in te technische verhalen en mijn punt niet duidelijk overkwam. Toch lukte het mij het punt wél duidelijk te maken tijdens presentaties. Daarom hier mijn laatste poging om duidelijk te maken dat er ook gematched moet worden en niet alleen gezocht.

Er is een verschil tussen zoeken en matchen. Hoewel veel organisaties in de arbeidsbemiddeling gebruik maken van matching-technologie wordt deze maar zelden daadwerkelijk als matchingtool ingezet. Meestal wordt er gezocht naar een vacature bij een kandidaat of naar een kandidaat bij een vacature. De matching-technologie wordt ingezet al searchtool om de beste te vinden. Het gaat hier om de beste te zoeken en te vinden.

Als de vraag zou zijn om zoveel mogelijk vacatures en kandidaten op elkaar te matchen komen we meer bij het matchen. De vraag is dan niet meer om uitsluitend het beste dekseltje op een potje te krijgen maar om ervoor te zorgen dat ieder potje een dekseltje krijgt.

Recruiters houden meer van de beste zoeken en vinden, dan zoveel mogelijk op elkaar passen. Dit heeft frictie tot gevolg. In de arbeidsmarkt als geheel noemt men dat frictiewerkeloosheid. In het bedrijfsleven en organisaties is het suboptimalisatie.

Dit verhaal heb ik in de afgelopen 10 jaar aan iedereen verteld die maar naar mij wilde luisteren. Maar vorig jaar kwam er eindelijk een soort doorbraak. Alvin Eliot Roth en Lloyd Stowell Shapley kregen in 2012 de Nobelprijs voor hun matchingtheorie. De Wereld Draait Door besteedde er zelfs aandacht aan. Vele voorbeelden waar deze theorie werd gebruikt kwamen langs in het nieuws. Het verhaal dat als iedere man tijdens een feestje achter het mooiste meisje aanging, er niemand naar huis ging met een vriendinnetje.

De theorie werd getest op vele problemen zoals donor toewijzingen (van de beste patiënt voor een donornier, naar iedere donornier naar een patiënt), verdeling van studenten over universiteiten (van de beste student naar de beste universiteit, naar iedere universiteit en iedere student aan elkaar gekoppeld) maar ook op een probleem binnen de arbeidsmarkt: welke arts voor welk ziekenhuis moest gaan werken. Een frictiewerkeloosheid (zowel artsen als vacatures beschikbaar) met zeer nadelige effecten.

Onderstaand plaatje gaat over dit probleem:

clip_image002[4]

De essentie van de oplossing is, dat de informatie over wat de tweede keuze en eventueel derde keuze zou zijn indien je eerste keus niet zou worden ingewilligd, werd gedeeld. Door deze informatie te betrekken in het beslissingsprobleem werden alle artsen en ziekenhuizen aan elkaar gekoppeld. Probleem opgelost.

Nu is een dergelijke oplossing in een arbeidsmarkt alleen mogelijk in een redelijk geplande economie en dus zijn de mogelijkheden voor een UWV hier beperkt. Voor arbeidsbemiddelaars ligt dat in hun eigen primaire proces anders. Waarom niet optimaliseren en zorgen dat je zoveel mogelijk onderhanden werk vervuld in plaats van de heilige graal van de beste kandidaat op de beste vacature proberen te plaatsen?

Laat een antwoord achter aan Sven Reactie annuleren

23 Comments
  • Sven
    says:

    Gaaf! Nog niet eerder gezien maar treffend hier beschreven. Ben nog wel benieuwd waarom je vindt dat de mogelijkheden voor een UWV hier beperkt zijn en dit voor arbeidsbemiddelaars in hun eigen primaire proces anders ligt? “Waarom niet optimaliseren en zorgen dat je zoveel mogelijk onderhanden werk vervuld in plaats van de heilige graal van de beste kandidaat op de beste vacature proberen te plaatsen?”
    Wanneer je in beide gevallen uitgaat van de vraag op de arbeidsmarkt (onderhanden werk) en je aanbod generiek in beeld hebt (vak of gedragscompetenties) kan dit toch ook voor een UWV of gemeente werken?

    • Herbert Prins
      says:

      Beste Sven, Dank voor je reactie. Het UWV doet in Nederland bij begeleiden van werkzoekende niet veel meer dan vacatures aanbieden. Nu kan dat ook niet veel anders met de huidige wetgeving. Uitzendbureau’s hebben meer invloed op hun eigen bestand kandidaten en vacatures en kunnen met bovenstaande aanpak meer mensen plaatsen. Zeker denk ik dat het UWV ook meer invloed zou kunnen hebben op de frictie werkloosheid met bovenstaande aanpak. Maar (wellicht goed) is daar een andere politieke aanpak voor nodig en zeker ander wetgeving.

  • Michiel van Beek
    says:

    Dank je wel en Cheerz!  Bier, weer zo’n voorbeeld dat het mij duidelijker maakt. Om dit in de praktijk toe te passen heb je wel eerst een flexibele (ik bedoel fluïde) arbeidsmarkt nodig, bijvoorbeeld door versoepeling van het ontslagrecht, de huizenmarkt werkt ook al niet mee om er wat meer dynamiek in te brengen en een XX% mensen durft sowieso niet te switchen, ook al hebben ze het niet naar de zin in de huidige job. Het is dus niet alleen kwestie van bestaande vacatures en werkzoekenden, maar van doorstroom. Heel wat haakjes en oogjes, maar wel goed om op een andere manier naar de markt te kijken. Wie weet wat dat voor oplossingen kan brengen!
     

  • Michiel van Beek
    says:

    @ Herbert
    Stuk stemt tot nadenken. Interessant! Ik probeer het naar de praktijk te vertalen, maar dat lukt me wel wbt de mooie meisjes van DWDD, maar nog niet met de mismatch. De klepel en de klok zeg maar. Welke methodiek uit de logistiek bedoel je?    

    • Herbert Prins
      says:

      Beste Michiel ECR (efficient consumer response) als voorbeeld in de logistiek. Dit gaat een stap verder. in plaats van een flesje bier bij een klant naar iedere klant met de laagste logistieke kosten een flesje bier. Vertaald naar arbeidsmarktbemiddeling in plaats van een kandidaat met een baan naar zoveel mogelijk kandidaten naar een baan met de laagste handelingskosten.
      Maar een droge mond gekregen dus ga eerst zelf een biertje drinken in de tuin

      • Dirk Goossens
        says:

        Wij leveren matchingsoplossingen. Voor een ROC houden we hierbij rekening met wat men wil doen en met wat men nu al doet. Hierdoor ontstaat een groot aantal acceptabele matches. Zeker vergeleken met het aantal optimale matches.

  • Michael Geradts
    says:

    Normal
    0
    21

     
    Helder stuk Herbert. Dank daarvoor. Ik heb ook even gekeken naar DWDD en ook dat is zeer verhelderend. Wel een lef om het zo te poneren. Ik kan mij voorstellen dat degene die beslissen over de aanname dit ook als kritiek kunnen zien. En het lijkt mij ook een duidelijke verwijzing naar bureau die veel omzet laten liggen.
     
     
     
    Al lezend en overdenkend kom ik tot de volgende cijfers:
     
    Stel dat je 20 donor nieren hebt en 20 patiënten. Een patiënt kan voor de perfecte match gaan en daarmee is er een de winnaar.
     
     
     
    Stel dat je de 20 beschikbare nieren verdeelt volgens het principe van 95% match. Dan kan je dus 19 levens redden met 20 donoren. Een patiënt zal het niet redden, maar je weet vooraf niet welke patiënt.
     
     
     
    Lijkt mij zowel voor nierpatiënten als voor het matchen van kandidaten een betere optie.
     
     
     
    Herbert is dit eigenlijk de essentie van wat je bedoelt?
     

    • Herbert Prins
      says:

      Exact meer mensen met een nier of meer nieren bij een patiënt. Meer mensen met een baan of meer banen vervuld. Echter op een vrije markt die je niet beheerst is dat niet mogelijk. Je hebt een dirigent nodig of iets dat het proces kan afstemmen. De methodiek wordt ook in de logistiek gebruikt. 

  • frank
    says:

    Nee hoor ze willen niet betalen! En verwachten dan ook nog motivatie en inzet…..
    Philips, een multinational van formaat, zoekt een Content Manager.
    Maar dan wel in STAGE vorm…
     
    Stage Content Manager bij Philips Nederland in Eindhoven

    Jouw verantwoordelijkheden

    Ontwikkelen van engaging social media content
    Meehelpen bij de ontwikkeling van de social media content kalender
    Het plaatsen van social media content
    Het monitoren en analyseren van key performance indicators (KPI’s)
    Het schrijven van blog artikelen
    Meehelpen bij diverse andere social media evenementen (Random Act of Kindeness/pers evenementen, etc.)

    Andere verantwoordelijkheden worden in samenspraak met jou besproken:

    Doel van de stage: Kennis in praktijk brengen en ervaring opdoen bij het managen van social media content.
    Resultaten en verwachte prestatie: kwalitatief hoogwaardige, inspirerende en engaging content ontwikkelen om zodoende de continuïteit van een goede content kalender te garanderen.

    https://www.frankwatching.com/vacature/content-manager-bij-philips-nederland-in-eindhoven/
     
    Schaamteloos…..

  • Maarten Lermytte
    says:

    Is zeggen als: wees beiden tevreden met een mindere date, dan heb je elk iets, in plaats van beiden te streven naar 1 superdate, waarbij er dan 1 persoon naar huis moet zonder.
    Hmmmff, je wilt toch altijd de persoon die het best past en dus je superdate is? Mooie theorie, maar matcht niet met de mens naar mijn gevoel.

    • Herbert Prins
      says:

      Beste Maarten dat is precies het punt. Als er veel mensen zonder date naar huis gaan is de ratio soms een oplossing. In praktijk werkt het ook zie voorbeelden zodra het proces georchestreerd kan worden. 

  • Marc Drees
    says:

    Matching als oplossing van frictiewerkloosheid… Misschien een nieuwe toepassing van ELISE binnen UWV om alle langduriger werklozen op een ‘passende’ functie te matchen? Ik zie het bloedbad al voor me… 
     
    Doe mij een eerste real-life implementatie van matching als groepsoplossing op grote schaal binnen de arbeidsmarkt met een goed resultaat en ik ben om. Ik ben echter bang dat ik mijn adem niet moet gaan inhouden… 
     
    Verplichte werkverschaffing is waarschijnlijk een stuk eenvoudiger, goedkoper en met een vergelijkbaar rampzalig resultaat.

    • Herbert Prins
      says:

      Marc zoals ik al schreef is het in Nederland niet erg waarschijnlijk dat het UWV dat kan of moet gaan doen. Waarschijnlijk moeten ze zich helemaal niet met arbeidsbemiddeling bemoeien. Het punt blijft dat als je als organisatie bemiddeling wil optimaliseren je matchen moet gaan gebruiken. Op zijn minst de methode. Of je daar technologie voor nodig hebt is afhankelijk van hoe complex en je volume.
      Gewoon lekker door ademen.