Social Recruitment Software

mandjeIeder jaar brengt Gartner een hele serie Hype Cycle rappportages uit, waaronder een hype cycle voor Human Capital Management (HCM) software. En die hype cycles zijn altijd bijzonder interessant leesvoer, hoewel je als afnemer buitengewoon terughoudend moet zijn met te geloven wat in zo’n hype cycle staat; tenzij je geld teveel hebt en dus zeer kostbare vergissingen kan maken bij de aanschaf van software.

Hype cycles zijn een feest voor technologieleveranciers die volgens mij zwaar lobbyen (en mogelijk ook zwaar betalen) om maar genoemd te worden. Want je naam in zo’n rapportage krijgen is een aanzienlijk grotere kans op succes. Ongeacht of jouw software enige werkelijke waarde vertegenwoordigt voor de goedgelovige lezers van dat rapport. Zoals nadrukkelijk blijkt uit Gartner’s Hype Cycle for Human Capital Management Software, 2012.

Dit is die hype cycle:

Gartner: Hype Cycle for Human Capital Management Software, 2012.

Gartner: Hype Cycle for Human Capital Management Software, 2012.

Ik heb een drietal toepassingen omlijnd; Talent Science, Video Recruiting en Social Recruitment Software. De laatste twee toepassingen hebben volgens Gartner nog 5 – 10 jaar nodig om volwassen te worden (het zogenaamde Plateau of Productivity te bereiken). Op dit moment is Social Recruitment Software bijna op de Peak of Inflated Expectations, wat zoveel is als de top van de hype. Let wel, het rapport is in het najaar van 2012 gepubliceerd, dus ondertussen zit deze software wel zo’n beetje op zijn piek. Video Recruiting was in 2011 nog niet eens een aparte groep in de hype cycle en komt dus in 2012 binnen op het midden van de lijn naar die piek.

Ook Talent Science is een nieuwe groep en dat gaat om… jawel, big data en analytics in het HRM domein.

Vandaag ga ik in op Social Recruitment Software. Door Gartner wordt deze software als volgt omschreven:

Social recruitment software enables organizations to post vacancies, manage candidate pipelines and referrals, and communicate with applicants and candidates through social channels. Although many organizations use Twitter and Facebook to post jobs, leading organizations now deploy specialized tools to manage social channels. These systems help track which channel is the most effective, and integrate with applicant tracking systems (ATSs).

Goed zo. Dan weet je nu ook wat nou eigenlijk social recruitment software is. Maar waarom zou ik social recruitment software willen inzetten? Nou, volgens Gartner is dit de business rationale:

Social recruitment software can enable you to reduce job board and agency spending considerably, while reaching a broader and more appropriate audience. Several case studies point to cost reductions of at least 30%. However, the main business impact will be obtaining better-quality candidates, as well as an efficient way of funneling and processing the number of responses.

Nou, dat is een indrukwekkend rijtje business benefits dus mag je er vanuit gaan dat alle bedrijven staan te trappelen om social recruitment software te gaan gebruiken. Maar wie zijn dan aanbieders van dit soort software. In 2011 gaf Gartner de volgende sample vendors:

Avature; Facebook; graylink; Jobfox; Jobs2Web; Jobvite; LinkedIn; SilkRoad technology; Taleo; Xing

In 2012 heeft Gartner de lijst uitgebreid:

Avature; Facebook; graylink; Jobfox; Jobs4Labs; Jobvite; LinkedIn; SilkRoad; SmartRecruiters; SocialReferral; SuccessFactors (Jobs2Web); Talent Technology; Taleo; Xing

Het eerste wat mij opvalt is de aanwezigheid van Jobfox. Deze 2e generatie vacaturesite (zonder enige social component vanuit recruitment perspectief) is allang dood en begraven, maar Gartner noemt het als een sample vendor. Heel apart en eerlijk gezegd schokkend slechte research van de kant van Gartner… Ondertussen lijkt Jobs4Labs overigens ook al niet meer te bestaan.

Verder is de toevoeging van SmartRecruiters een meer dan bijzondere; tenslotte gaat het hier om niets meer dan een freemium ATS. Wat hier social recruitment software-achtig aan is gaat mijn pet teboven. Hetzelfde geldt in dit verband natuurlijk om de vermeldingen van Avature, graylink, SilkRoad, Taleo, SuccessFactors en Talent Technology. Of gaat het hier uitsluitend om het naar social media kunnen plaatsen van vacatures? Want dan kan je ondertussen alle ATS’en wel als social recruitment software gaan kwalificeren.

Maar voor mij is het meest opvallende aan bovenstaand lijstje de vermelding van SocialReferral. De corporate referral toepassing van eigen bodem heeft met ingang van 2012 een plaatsje verworven in het walhalla van softwareleveranciers; een hype cycle van Gartner! Dat is knap en mogelijk het gevolg van de samenwerking met Broadbean.

Hoe dan ook, de selectie van aanbieders die Gartner hier presenteert is op zijn zachtst gezegd merkwaardig. Waarbij automatisch de vraag opkomt in hoeverre dit is gebaseerd op enige onderzoek of op volstrekte willekeur, al dan niet ondersteund met een mogelijk voorkeur voor producten van Gartner klanten?

Binnenkort een kijkje in de wondere wereld van Talent Science (volgens Gartner), samen met mobiel zo’n beetje de grootste hype in HR- en recruitmentland.

Laat een antwoord achter aan Michiel van Beek Reactie annuleren

6 Comments