Talentral: hilarisch slechte personal branding tool

Logo en logotype TalentralJa hoor, er is er weer eentje die de oplossing denkt te hebben gevonden waarmee de dood van het cv kan worden ingeluid. De naam van deze eendagsvlieg is Talentral. Die op haar homepage zelfs een levensgrote video heeft geplaatst met de titel: The end of Resume as we know it. Inderdaad, een fatsoenlijke Engelse zin formuleren gaat de bedenkers van Talentral al de pet te boven.

Talenral valt in dezelfde categorie als Jobbers’Park met dit verschil dat Talentral zo mogelijk nog overbodiger is dan Jobbers’Park. Allereerst is het een hondenbaan om een profiel in Talentral in te voeren. Maar vervolgens is het voor een recruiter ook nog eens een hondenbaan om zo’n Talenral profiel te bekijken. Als een recruiter al ooit een Talentral profiel kan vinden…

De homepage
Dit is de homepage van Talentral:

image

Voila, de video moet de boodschap vertellen, ook al is het volstrekt onduidelijk wat Talentral nou eigenlijk is. Anders dan The end of Resume as we know it… Maar wat is Talenral nou eigenlijk wel? Tja, daarvoor moet je een video bekijken. En daarin kom je te weten dat zij een Talentral mutlimedia profile heeft uitgevonden. Jawel, geen cv maar een profile. En geen tekst maar… multimedia. Hemeltjelief, ik ga er bijna van duizelen…

Tegen beter weten in klik ik op Sign Up:

image

Na de inleidende schermutselingen rondom het aanmelden bij Talentral kom ik op de volgende, wonderschone pagina terecht:

image

Wat is dit nou? Geen uitleg, geen welkom, maar een leeg scherm waar ik op een knop moet klikken? Dit is toch volstekt overbodig?

Het wordt echter nog leuker als ik daadwerkelijk op de knop Create a new profile klik:

image

Hahaha! Ik moet ook nog eens een naam aan mijn profiel geven, dit verzin je toch niet?

Maar het is nog niet afgelopen. Want als ik dan een naam voor mijn nieuwe Talentral profiel heb verzonnen en op Create heb geklikt, krijg ik vervolgens dit te zien:

image

Onvoorstelbaar… Hier zijn een paar back-end developers bezig geweest die werkelijk niet het begin van user experience tussen de oren hebben zitten. Laten we de gebruikers lekker vermoeien met iedere systeemstap die we moeten maken. Back to the nineties, of zoiets.

En als ik dan op de knop Edit klik, krijg ik dit te zien:

image

Holy crap! Ik moet alles, maar dan ook alles met de hand invullen. Er word mij geen enkele mogelijkheid geboden om mijn gegevens uit Facebook of LinkedIn te zuigen. Er is evenmin een cv parser beschikbaar om mijn gegevens uit een cv te extraheren. Helemaal niets. Talentral is volstrekt achterlijk als zij denkt dat iemand, uitgezonderd bijzonder naieve werkzoekers in paniekmodus, dit gaat invullen.

En Talentral doet ook nog eens haar uiterste best om dat invullen zo ingewikkeld mogelijk te maken. Want als ik op de hyperlink Add Work Experience klik krijg ik dit te zien:

image

Fantastisch… Eerst kan ik bedrijf en datumrange invullen, vervolgens moet ik deze bewaren om daarnaa op Add Position te klikken op een functietitel in te voeren. Wie verzint zoiets?

En het is nog niet afgelopen, want als ik op dir hyperlink Add Position heb geklikt komt er nog een niveautje tevoorschijn, Add Accomplishment…:

image

Hilarisch! De rakkers van Talentral hebben een datamodelletje verzonnen en vinden het blijkbaar een goed idee dat de gebruiker met hun datamodelletje wordt geconfronteerd ten tijde van de invoer van een profiel. En hebben de rakkers van Talentral weleens stilgestaan bij de ervaring van die gebruiker als hij/zij met een dergelijke idiotie wordt geconfronteerd? Waarschijnlijk niet…

Overigens is al dit geklik niet beperkt tot het invullen van een Talentral profiel. Ook als je een Talentral profiel wilt bekijken, moet je je een muisarm klikken.

Ik heb niet de moed gehad om zelfs maar een skeletonprofiel via Talentral te maken. Het is simpelweg veel teveel werk. Daarom heb ik hieronder het Talentral profiel van de oprichter weergegeven. De goede man moet dagen bezig zijn geweest met het maken van zijn profiel:

image

 

 

En je kan zo’n beetje overal op klikken, en nog een keer klikken, en nog een keer… Daar zullen recruiters heel blij van worden. Ik weet niet in hoeverre Talentral heeft nagedacht over haar in de video gemaakte claim dat recruiters maar 10 seconden naar een cv kijken. Als een recruiter dezelfde tijd naar een Talentral profiel kijkt heeft die recruiter nog helemaal niets gezien. Want het merendeel van de informatie zit verstopt achter geelwitte “plusjes”. Gewoon, om het een recruiter zo lastig mogelijk te maken. Waarmee die goede eerste indruk meteen geramd zit…

In de video doet Talentral ook nog de volgende claim to fame:

Talentral profiles are natively optimized for search engines so you will be found easily

Door met de bepaald niet gemiddelde naam van Talentral oprichter Kamyar Faron te zoeken, ging ik er vanuit dat zijn Talentral profiel wel bovenaan pagina 1 van Google te vinden zou zijn:

image

Niets is minder waar. Overigens is ook op de tweede pagina van Google geen Talentral profiel te vinden. Wel op de derde pagina… Waarmee een Talentral profiel dus feitelijk volstrekt onvindbaar is geworden.

O ja, Talentral is een Hotel California applicatie. Want ik kan me wel inschrijven, maar uitschrijven is volstrekt onmogelijk.

Conclusie
Talentral is een ongekend slechte personal branding tool. Zij zal het al meermalen doodverklaarde cv in ieder geval niet de fatale steek toebrengen. En ik heb een donkerbruin vermoeden dat het cv nog springlevend zal zijn als het lijk van Talentral al volledig ontbonden is.

Ik heb overigens meerdere malen hartelijk moeten lachen om de bizarre interactie van deze site. Hoeveel overbodige gebruikersinspanningen denk je te kunnen vragen voordat een gebruiker afhaakt. En heeft Talentral eigenlijk weleens van LinkedIn gehoord?