PictoCV: nog een personal brander om te vergeten

Logo en logotype PictoCVHoewel in de professionele personal branding space er eigenlijk maar één speler is (inderdaad, LinkedIn) blijven er opportunisten verschijnen die denken van die dominantie te kunnen profiteren. Personal branding heeft een hele serie kansloze initiatieven zien verschijnen en weer verdwijnen. En ook PictoCv lijkt er eentje die zich niet zal kunnen ontrekken aan de verschijn en verdwijn cyclus. Het laat onverlet dat PictoCV lekker hoog van de toren blaast:

Napoleon Bonaparte once stated, “A picture is worth a thousand words”.PictoCV is your pictorial resume, minus the thousand words.

Natuurlijk, alleen vergeet PictoCV dat een plaatje daarmee geen vervanger is van die duizend woorden. In ieder geval niet vanuit het perspectief van een recruiter, de belangrijkste doelgroep voor een cv. Maar ach, wie zou zich om dat soort details nou eigenlijk druk maken? We hebben meer plaatjes nodig! En daar zorgt PictoCV voor, die zichzelf omschrijft als een web based infographic style pictorial resume generator. Jawel!

De homepage
Dit is de homepage van PictoCV:

image

Voila, PictoCV is mijn persoonlijke grafisch ontwerper. Heerlijk! Eindelijk kan dat saaie cv met alleen maar lettertjes de prullenbak in. Ik ga een infographic style pictorial resume maken met de hulp van PictoCV.

Als ik met dan wil aanmelden, krijg ik dit te zien:

image

Hemeltjelief, dit is toch wel heel erg knullig. In de pop-up waarmee ik me moet registreren zit de voortgangsindicator van de achterliggende carrousel op de homepage. Een klein volgordeprobleempje dat er bij het testen niet uit is gekomen? Dit is toch redelijk basaal…

Maar goed, ik kan me desondanks gewoon registeren bij PictoCV waarbij ik vervolgens uit een viertal thema’s kan kiezen. En per thema ook nog eens uit enkele kleurschema’s, die overigens door een kleurenblinde in het donker lijken te zijn ontworpen:

image

Ja, geniet hier maar eens even van. Zulk soort 1.000 woorden vervangers zie je niet elke dag…

Nadat ik een Style voor mijn cv heb gekozen en op de knop Select heb geklikt, klom ik hier terecht:

image

Jawel, ik mag vanaf scratch mijn cv invullen. Een plaatje mag meer zeggen dan 1.000 woorden, voordat ik een plaatje te zien krijg zal ik eerst die 1.000 woorden met de hand moeten invullen. Er is geen cv-extractie functie aanwezig en evenmin wordt er een koppeling gelegd zodat ik mijn LinkedIn profiel kan laten importeren. Hoe sites als PictoCV denken hiermee ooit enige schaal te bereiken is mij een volstrekt raadsel.

PictoCV denkt ook nog leuk te kunnen zijn door dit te laten zien als ik, zonder iets te hebben ingevoerd, op de hyperlink Preview your PictoCV klik:

image

Heel grappig, alleen heb ik daar als gebruiker van PictoCV niets aan. Ik had wel iets gehad aan een LinkedIn API of een cv-extractie functie.

Vanzelfsprekend heb ik helemaal niets ingevuld, maar dit is een voorbeeld van zo’n infographic style pictorial resume:

image

Daar gaat iedere recruiter meteen van op de banken staan en luid applaudiseren. En al die kleurtjes zijn zo lekker behulpzaam en in leiden in het geheel niet af!

O ja, PictoCV wil ook best nog geld van je:

image

Fijn he?

Conclusie
PictoCV is sterk vergelijkbaar met Talentral en Jobbers’Park en daarmee eveneens te kwalificeren als een ongekend slechte personal branding tool. De overlevingskansen van PictoCv zijn daarmee als nihil in te schatten en dat is maar goed ook. Want hoe kan je nou eigenlijk met droge ogen geld uit de zak van nietsvermoedende werkzoekenden durven te kloppen voor dit soort bagger?

Laat een antwoord achter aan Wim Reactie annuleren

5 Comments