De Nederlandse misère in beeld, juni/juli 2013

Met de publicatie van de retail non-food cijfers door het CBS is het weer tijd voor een update van mijn hoogst persoonlijke misère index; een indicatie van de gezondheid van de Nederlandse consument en de Nederlandse werknemer op basis van een behoorlijk aantal cijferreeksen. En waar ik er vorige maand nog een groen waas overheen heb gelegd, ga ik ervan uit dat trouwe lezertjes het nu wel aan kunnen. De rest kan maar beter even wegkijken:

Ontwikkeling Nederlandse consumentenmarkt en arbeidsmarkt, januari 2008 – juni/juli 2013 (2008 = 0%)

Ontwikkeling Nederlandse consumentenmarkt en arbeidsmarkt, januari 2008 – juni/juli 2013 (2008 = 0%)

De index voor de arbeidsmarkt is in een maand tijd van –29,0% naar –30,2% gezakt. Maar dat is niets vergeleken met de vrije val die de index voor de consumentenmarkt doormaakt. Waar vorige maand de index op –21,2% stond is deze nu gedaald naar –24,8%. Het gaat lekker…

Hoewel de daling van zowel index voor de arbeidsmarkt als die voor de consumentenmarkt versnelt, is de versnelling van de index voor de consumentenmarkt wel zeer extreem te noemen. Op deze wijze haalt de index die van de arbeidsmarkt binnen enkele maanden in. Gravity is a bitch

Maar waar heb ik deze lijnen op gebaseerd? Voor een uitgebreide uitleg, zie de eerste aflevering van deze reeks: De Nederlandse misère in beeld, mei/juni 2013.

Consumentenmarkt
De ontwikkeling van de consumentenmarkt is gebaseerd op de volgende cijferreeksen

  1. Het aantal verkochte nieuwe auto’s (ACEA)
  2. Het aantal verkochte woningen (Kadaster)
  3. De prijsontwikkeling van bestaande koopwoningen (Kadaster)
  4. De index voor retail non-food (CBS)

 

Voor elk van deze maandreeksen is de periode van januari 2008 tot heden genomen en een voortschrijdend maandgemiddelde (gebaseerd op het gemiddelde van 12 achtereenvolgende maanden) berekend. Het resultaat is vervolgens omgezet in een procentuele verandering over de looptijd waarbij 2008 als vertrektpunt (0%) is genomen.

En dat geeft het volgende resultaat:

Consumentenmarkt: procentuele verandering cijferreeksen, (2008 = 0%), januari 2008 – juni/juli 2013

Consumentenmarkt: procentuele verandering cijferreeksen, (2008 = 0%), januari 2008 – juni/juli 2013

Het is duidelijk dat de voortdurende implosie van het aantal verkochte auto’s in combinatie met de plotselinge en zeer sterke daling van het aantal verkochte woningen voor de vrijel val van de consumentenindex hebben gezorgd. Want hoewel ook de andere twee indices blijven dalen is het vooral de combinatie van veel minder verkochte auto’s en woningen die voor het wel zeer negatieve beeld hebben gezorgd.

OVerigens is de huizenmarkt sinds 2008 dus meer dan 40% gedaald en lijkt op weg naar een halvering. Wat dit betekent voor aannemers, makelaars laat zich raden. Die 6% BTW gaat hier in ieder geen verandering in brengen…

Arbeidsmarkt
De ontwikkeling van de arbeidsmarkt is gebaseerd op de volgende cijferreeksen

  1. Uitzendindex (ABU, RecruitmentMatters)
  2. Het aantal vacatures (Jobfeed)
  3. De werkloosheid (CBS)
  4. Het aantal faillissementen (Faillissementen.com)

 

Elk van deze reeksen is op dezelfde manier behandeld als beschreven onder Consumentenmarkt, met het volgende resultaat (waarbij de getoonde ontwikkeling van werkloosheid en aantal faillissementen natuurlijk invers is):

Arbeidsmarkt: procentuele verandering cijferreeksen, (2008 = 0%), januari 2008 – juni/juli 2013

Arbeidsmarkt: procentuele verandering cijferreeksen, (2008 = 0%), januari 2008 – juni/juli 2013

Het enige lichtpuntje in deze depressief-makende grafiek is dat omhoog bewegende lijntje voor de trendlijn van het vacaturevolume. En bij dat punt heb ik grote vraagtekens. Want het vacaturevolume is een zogenaamde lagging indicator. Dus hoe kan een dergelijk soort indicator dan een groei laten zien in wat verder uitsluitend als een tranendal kan worden omschreven? Inderdaad, dat kan niet. Daarom heb ik nog maar eens een keer aan Jobfeed gevraagd om de zuiverheid van hun ontdubbelingsstrategie onder de loep te nemen, of te komen met een andere verklaring voor deze bijzondere ontwikkeling.

Afgezien van dit mogelijk technische artefact is er verder niets positiefs te zien. De daling van de uitzendindex lijkt zich te versnellen, een ontwikkeling die zich al langere tijd voordoet bij de werkloosheid. Slecht het aantal faillissementen lijkt een adempauze te nemen, het tempo is iets afgezwakt.

Misère index
De combinatie van de ontwikkeling van deze trendlijnen voor consumenten en werknemers is dus de misère index en die is schokkend slecht. Het is maar goed dat voor de tweede helft van dit jaar een verbetering van de economie wordt voorspeld. O wacht… de tweede helft van het jaar is alweer anderhalve maand onderweg…

Geef een reactie

1 Comment