Wil Glassdoor een Indeed+ worden?

Logo en logotype GlassdoorGlassdoor, de enige serieuze wergeversvergelijkingssite in de Westerse wereld is natuurlijk ook gewoon een vacaturesite. Of liever gezegd, een vacaturesite van de nieuwe generatie, waarbij user generated content (ratings & reviews, CEO beoordelingen, salarisinformatie) en officiele content (van bedrijven en derde partijen) worden samengevoegd om bezoekers oneindig veel meer informatie te verschaffen dan enige vacaturesite op dit moment kan bieden. En dat terwijl de eigenlijke vacatures overal en nergens vandaan komen, behalve van Glassdoor zelf…

Dat maakt de annoncering van de samenwerking tussen Glassdoor en CNN Money extra opvallend, want Glassdoor zegt in haar persbericht het volgende:

The partnership will offer CNNMoney’s online readers access to the latest job listings.

En die job listings zijn dus afkomstig van derde partijen. Met andere woorden, Glassdoor levert CNN Money een job search platform waarbij de vacatures niet van Glassdoor afkomstig zijn. Opmerkelijk. Glasdoor levert echter wel de nodige aanvullende content. En dat is blijkbaar waar het om gaat.

Zo ziet die samenwerking er op CNN Money uit:

image

 

Ik krijg vacatures in de buurt van mijn locatie aangeboden en dat betekent automatisch dat er niet veel Glasdoor specifieke informatie te melden is. Maar het is er wel, zoals onderstaande vacature laat zien. Het gaat om een vacature bij een groot Amerikaans bedrijf en dat betekent natuurlijk dat Glassdoor hier wel de nodige informatie over heeft. Zoals algemene bedrijfsinformatie:

image

En daarnaast de o, zo belangrijke salarisinformatie, waarbij Glassdroo probeert relevante informatie te tonen in relatie tot de functie:

image

Ik kan ook nog de Glassdoor reviews bekijken, maar in dat geval verlaat ik de CNN Site en ga feitleijk naar Glassdoor toe.

Die extra informatie is erg prettig voor de geinteresseerde werkzoeker, maar uiteindelijk is deze eerst en vooral benieuwd naar de vacature. En dat gaat in dit voorbeeld volledig mis. Want als ik op de functietitel klik, krijg ik dit te zien:

image

De site waar ik naartoe ga is een of andere satelliet van de raadselachttige Beyond site en ik ga niet naar de betreffende vacature maar naar de homepage. Want de vacature zou niet langer bestaan of heeft nooit bestaan. Een situatie die overigens met elke vacature van Beyond op Glassdoor gebeurt, dus mogelijk moet Glassdoor nog eens even aan wat knoppen draaien. Of Beyond een ferme schop geven, want hier zit ik als werkzoeker natuurlijk niet op te wachten…

Maar het principe is duidelijk, Glassdoor lijkt de boer op te gaan om websites te voorzien van vacatures (van derden) en aanvullende informatie (van zichzelf). En daarmee het aantal touchpoints uit te breiden. Een interessante beweging, die door vacaturesites met argusogen zou moeten worden bekeken.

Conclusie
De vacatures lijken een bijna ondergeschikte rol te spelen in deze samenwerking. Het job search platform dat Glassdoor aan CNN Money biedt, is een mashup van vacatures van verschillende bronnen en de bedrijfsinformatie, salarisinformatie en reviews van Glassdoor zelf. Glassdoor zorgt voor de koppeling van die informatie aan de vacatures en presto, een job search platform is geboren! En zo worden traditionele vacaturesites weer een stukje verder gemarginaliseerd. Hoewel het ze waarschijnlijk geen lor kan schelen, traffic is traffic. Net als ooit bij Indeed…

Overigens dient Indeed hier ook goed kennis van te nemen. Want Glassdoor is een vacature-aggregator met een extraatje. Een extraatje dat Indeed volledig mist. Overigens zou het pas echt interessant worden als Indeed Glassdoor zou overnemen.

Geef een reactie

4 Comments