Open sollicitatie op functie Hoofd E-Dienstverlening bij UWV

Logotype Werk.nlGeachte heer Bruins,

Hierbij solliciteer ik naar de functie van interim Hoofd E-Dienstverlening bij UWV. Ik doe dat met bezwaard gemoed. Tenslotte is het track record van uw dienst ronduit beschamend. Het gebrekkige functioneren van Werk.nl, los van het regelmatige uitvallen van dit systeem, heeft niet alleen voor grote frustatie bij de gebruikers gezorgd maar ook tot een afnemend vertrouwen van de politiek dat uw dienst in staat zal zijn om de transitie naar een vrijwel volledig electronische dienstverlening tot een goed einde te brengen. Verder heeft uw publieke optreden (of het uitblijven daarvan tijdens recente crises) en dat van enkele van uw collega’s ervoor gezorgd dat de twijfels over de kwaliteit van het UWV verder zijn gegroeid.

Maar incompetent leiderschap en abominabele service zijn geen redenen om af te zien van een sollicitatie op een zo belangrijke baan als die van Hoofd E-Dienstverlening bij UWV. Eerder het tegenovergestelde. Er dient orde in de bestaande chaos te worden geschapen om zo stapsgewijs naar een uitstekende electronische dienstverlening van UWV te komen. De Nederlandse niet-werkende werkzoekende is lang genoeg geterroriseerd door uw dienst. Ik kan daarom niet anders dan op deze functie solliciteren.

Ik adviseer u zo snel mogelijk contact met mij op te nemen. Ik ben online vindbaar.

Met vriendelijke groet,

Marc Drees

De functie van interim Hoofd E-Dienstverlening bij UWV :

De afdeling e-dienstverlening vormt het hart van de organisatiebrede internetbeheerorganisatie en draagt de business verantwoordelijkheid voor e-diensten van deze organisatie. De afdeling ontwikkelt edienstverlening op vier niveau’s: algemene en persoonlijke content, e-diensten, interactie en communities. De afdeling staat onder leiding van het hoofd E-dienstverlening (2e echelon). De managers e-dienstverlening zijn respectievelijk verantwoordelijk voor de teams voor selfservice en contentmanagement.

De functie Hoofd E-dienstverlening
Het hoofd E-dienstverlening geeft leiding aan de afdeling E-dienstverlening van K&S. Deze afdeling is dé afdeling die verantwoordelijk is voor het voor voordurende vernieuwing van de dienstverlening naar de klant, naar de nieuwste inzichten en met de nieuwste technologieën, met als doel een autonome klant. Het hoofd ontwikkelt initiatieven samen met andere divisies, maar heeft een eigen (gedelegeerd) mandaat.

De afdeling E-dienstverlening, betreft een nieuwe afdeling. De afdeling wordt businessverantwoordelijk voor het internetkanaal en regisseur op de ontwikkeling. Het hoofd speelt een belangrijke rol in het goed positioneren en uitbouwen van de afdeling.

Het hoofd is samen met andere divisies verantwoordelijk voor consistentie op internet en borgt deze consistentie voor de organisatie. De eenheid werkt aan voordurende vernieuwing van de dienstverlening aan de klant naar de nieuwste inzichten met de nieuwste technologieën.

Contextinformatie en kleurbeeld
De missie van Klant & Service is het realiseren van moderne dienstverlening, klantgericht en efficiënt. We zijn een flexibele, service- en oplossingsgerichte organisatie die zich continu richt op het vergroten van de zelfredzaamheid van de klant. Enerzijds doen we dat door excellente dienstverlening, denk aan ons high-performance contact center. Anderzijds richten we ons op het reduceren van de servicebehoefte bij de klant door advisering en streven we naar
een verschuiving naar goedkopere serviceverlening. Dat wil zeggen van liveservice naar selfservice (Edienstverlening) met een uitstekende oplosservice (klachtenbehandeling) in het geval van knelpunten.

Klant & Service is verantwoordelijk voor:

  • Internet
  • Alle ongeplande klantcontacten
  • Klachten en problemen
  • Integraal contentmanagement (consistente informatie over alle kanalen)
  • Kennismanagement (instructies voor de medewerker tbv de klant)
  • Accountmanagement werkgevers
  • Cliëntenparticipatie
  • Klantexpertise: adviseren op strategisch niveau

Vakinhoudelijke competenties

  • Afgeronde academische opleiding.
  • Heeft een basis in software development, om de techniek te kunnen begrijpen en wensen te kunnen vertalen in technische oplossingen.
  • Heeft specifieke kennis en ervaring met e-dienstverlening en selfservice concepten en daar een duidelijke visie op.
  • Heeft gedegen kennis van marketing en productontwikkeling
  • Heeft kennis van en ervaring met relevante managementtheorieën waaronder verandermanagement.
  • Heeft minimaal 6 jaarleidinggevende en managementervaring.
  • Ervaring met meerdere managementrollen, specifiek het leidinggeven aan managers en professionals.
  • Beschikt over adviesvaardigheden op het niveau van directie
  • Gedegen kennis van toegepaste ICT binnen een grote administratieve organisatie
Geef een reactie

10 Comments
  • Herbert Prins
    says:

    @Marc, Ik heb er een tijdje over nagedacht. Ik denk dat we het toch niet helemaal begrijpen. Waarschijnlijk is dit een onderdeel van een groter plan om de werkloosheid op te lossen. Jaren geleden toen het UWV deze crisis aan zag komen zijn zij al begonnen met het bouwen van systemen als werk.nl. De systemen die natuurlijk geheim moesten zijn kregen de code naam Sonar. De beste externe mensen werden ingehuurd. Ze kwamen met het volgende sublieme plan. Een nutteloos systeem dat bezigheidstherapie verzorgt waar mensen worden gefaciliteerd om met extra veel tijd te solliciteren op verlopen vacatures of vacatures die slechts daar voor bedoeld zijn om de broodnodige recruitment bedrijven draaiend te houden. Zelf bouwt het UWV ook mee om dit alles draaiend te houden door af en toe dit soort vacatures te verzinnen. Zo bereiken ze zelfs de groep van ZZP en of consultants die het systeem op nog hoger plan te krijgen. Daar worden weer experts voor ingehuurd (bijvoorbeeld Babage) om afwijzingen te verzorgen. De erkenning voor dit innovatieve systeem en manier van werken hebben ze al vorig jaar gekregen door de innovatieprijs (de blauwe tulp) te winnen met het begeleidende webcareteam waar de  gevraagde “Hoofd E-Dienstverlening bij UWV”  verantwoordelijk voor zou worden. Bij deze neem ik dan ook de vraag terug UWV wat moet je er mee? 
     
    PS ik heb mijn afwijzing al binnen, jij ook?

  • robert-jan
    says:

    Helaas gaat het hier volgens mij niet om de e-dienstverlening die via werk.nl wordt aangeboden. K&S doet namelijk niets aan werk.nl, zij zijn juist verantwoordelijk voor UWV.nl en Mijn UVW. Hoe jammer het ook is zijn dit 2 werelden binnen het UWV.

  • Jos
    says:

    Ondanks dat het  stuk/de brief natuurlijk een aantal grappige facetten kent, denk ik dat de start er meteen voor zorgt dat er niet serieus naar gekeken gaat worden. Zonde, want in het tweede stuk staat zeer nuttige informatie betreffende de evt functie.
     
    Wellicht nog een keer er achter aan bellen om aan te geven dat de nadruk op het tweede stuk ligt en dat jij oprecht de persoon zou kunnen zijn om – met hen! – stappen te maken.

  • Herbert Prins
    says:

    Marc zover ik begrepen heb moet het passen. Ze zoeken een ZZP dus helaas geen lifetime employment meer. En daar bedoel ik niet die (lifetime) van jouw mee, maar die van het UWV. Kennelijk even iets op de rails zetten en dan loopt het vanzelf weer