StudentenWerk wil van jeugdwerkloosheid profiteren

imageNa de bedenkelijke Jeugd op Zoek campagne van Randstad Nederland hebben we sinds gisteren de volgende uitzender die denkt te kunnen profiteren van de huidige (als te hoog ervaren stand van de) jeugdwerkloosheid: StudentenWerk. Onder de tenenkrommende titel Samen sterk tegen jeugdwerkloosheid zet StudentenWerk samen met SterkTeam (jawel, van Mirjam Sterk, ambassadeur Aanpak jeugdwerkloosheid) in op de Piekwerk campagne, bedoeld om zoveel mogelijk bedrijven te overtuigen om jongeren in te zetten tijdens de drukke eindejaarsperiode.

Waarmee StudentenWerk haar reguliere commerciele werkzaamheden blijkbaar met een goede doelen saus denkt te kunnen overgieten:

StudentenWerk, de grootste jongerenspecialist van de Nederlandse uitzendbranche, wil de kracht van jong talent bij een zo’n breed mogelijk werkgeverspubliek over de bühne brengen.

Wat is dit voor flagrante onzin? Dit heeft niets met een aanpak jeugdwerkloosheid te maken, tenminste niets anders dan dat StudentenWerk altijd al heeft gedaan. Om geld te verdienen aan het bijeenbrengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt met een exclusieve focus op jongeren.

Maar nu wordt het onder Piekwerk ineens een goed doel:

StudentenWerk is nauw betrokken bij Piekwerk van het SterkTeam van Mirjam Sterk. “Wij zijn door StudentenWerk op het idee gebracht om jongeren te laten pieken met piekwerk, wij als SterkTeam jagen de actie verder aan als matchmaker. De actie wordt breed opgepakt door de gemeenten, UWV, andere uitzendorganisaties, werkgevers en vakbonden”, aldus Mirjam Sterk, ambassadeur aanpak Jeugdwerkloosheid.

Inderdaad het SterkTeam… Willen we even lachen? Dit is de site van het SterkTeam:

image

Voor wie het nog niet weet, die roze muts is Mirjam Sterk. En het SterkTeam is blijkbaar een groep bouwvakkers.

Maar goed, dit was om even te lachen, terug naar StudentenWerk. Want in haar persbericht zegt de uitzender nog dit:

StudentenWerk blijft als partner van Piekwerk gewoon doen wat zij al dertien jaar lang doet: jongeren bemiddelen naar werk. “Wij willen onze kennis en expertise op dit punt inzetten om de positie van jongeren op de arbeidsmarkt te versterken”, zegt Bosveld, die tevens bestuurslid is van brancheorganisatie ABU. “Dat doen we in deze context door werkgevers te wijzen op de toegevoegde waarde van jongeren op de werkvloer.

Dus wat is Piekwerk dan precies? Gewoon wat StudentenWerk altijd al heeft gedaan maar dan met een nieuw en sociaal betrokken publicitair sausje? Daar lijkt het dus zeer sterk op (pun intended). Dat maakt het natuurlijk niet minder erg maar juist erger. Randstad heeft tenminste nog een bus laten beschilderen en het hoofdkantoor bekladderd met een promotieplaatje. StudentenWerk denkt blijkbaar gratis een graantje mee te kunnen pikken om zo in aanmerking te komen voor de vele miljoenen Euro’s (EUR 600 miljoen om wat exacter te zijn) aan subsidie. Een persbericht, een logootje en een ‘website’ zijn blijkbaar alles wat StudentenWerk nodig denkt te hebben om zichzelf als bestrijder van de jeugdwerkloosheid te positioneren. Voor een dubbeltje op de eerste rang.

Zijn er nog andere jeugduitzenders die zichzelf als profiteur willen positioneren? Laat het me even weten…

Geef een reactie