Freemium ATS-en vooral van Nederlandse bodem?

kristallen bolVandaag viert Qandidate haar eerste verjaardag. En dat is natuurlijk reden voor een feestje. Ondertussen hebben meer dan 3.000 bedrijven een account bij Qandidate aangemaakt. Vanzelfsprekend spreekt Qandidate in dit geval over klanten, maar volgens mij zijn klanten toch altijd nog iets anders. Klanten nemen namelijk betaalde diensten af.

Maar laat ik niet zeuren op een feestelijke dag. En laat ik nog eens memoreren dat we, in navolging van freemium vacaturesites, in Nederland gezegend zijn met de nodige freemium ATS’en. Want naast Qanditate hebben we natuurlijk HROffice (tegenwoordig onderdeel van USG People) en de waarschijnlijk een stuk minder bekende combinatie HRMatches/WHoopaa. Inderdaad, drie freemium ATS-en van eigen bodem. Die elk op hun eigen wijze geld verdienen via het aanbieden van aanvullende diensten.

Ik ben bijzonder benieuwd hoe zich deze ontwikkeling in komende jaren zal doorzetten. Gaan we een sanering zien of juist meer aanbieders? Wat is de impact op de pay-to-use ATS’en? Gaan we een shift van freemium naar andere business modellen zien (denk aan Jobselectie en Jobbird bij de freemium vacaturesites)? In hoeverre kan een partij als SmartRecruiters een rol spelen op de Nederlandse markt? En er zijn vast nog veel meer vragen te stellen waar ik (nu) niet op kan komen.

Hoe dan ook, we zijn en blijven een innovatief landje. En dat is altijd goed.

4 thoughts on "Freemium ATS-en vooral van Nederlandse bodem?"

  1. Ik ben me aan het orienteren op een alternatief voor Carerix.
    Vooralsnog lijkt qandidate erg interessant, echter wil ik ook in de database van kandidaten kunnen zoeken. Liefst met boolean search. Is diet mogelijk bij smartrecruiters en/of hroffice?
     
    dank

  2. Beste Pierre,
     
    HROffice biedt zeer uitgebreide zoek en filter mogelijkheden. Ik geef je graag een toelichting op de mogelijkheden.
    Neem gerust contact op via info@hroffice.nl
     
    Graag tot ziens
     
    Marco Chehin
    HROffice
     

  3. Stel ordinaire dieven zijn het daar bij whoopaa. Elk detail hebben ze gejat van anderen, een crimineel zou jaloers zijn op hun steelkunsten. Ze nemen niet eens de moeite om de details van hetgeen ze gejat hebben aan te passen. Flop na flop produceren ze. Eerst is whoopaa een zogenaamd netwerk platform (flop) dan iets met jonge mensen (flop) nu is whoopaa weer een matching platform dat wederom (flopt).
     
    Erg triest voor de investeerders die er achter zitten maar ik kan je verzekeren dat deze rakkers niets dan flops voortbrengen. Een idee stelen is een ding maar zorg dan ook dat je de hersens hebt om er iets moois van te maken. Geen enkele HR kennis, geen recruitment ervaring, arrogantie van hier tot aan tokio, een ego zo groot dat de rotterdamse kuip er te klein voor zou zijn en ondertussen ook gewoon niks presteren. Ik begrijp wel dat iedereen afscheid van ze neemt. De ene na de andere partner vertrekt bij die club. Vast niet omdat ze zo geweldig zijn…..

Comments are closed.