Wederom minder misère in de consumenten index

Met de publicatie van de resultaten van de detailhandel is het weer tijd voor een update van het consumentendeel van mijn hoogst persoonlijke misère index; een indicatie van de gezondheid van de Nederlandse consument en de Nederlandse werknemer op basis van een behoorlijk aantal cijferreeksen:

Misère index, consumentenmarkt, (2008 = 0%), januari 2008 – december 2013

Misère index, consumentenmarkt, (2008 = 0%), januari 2008 – december 2013

En voor de derde achtereenvolgend keer zien we voor de consumentenmarkt een index die zich heeft verbeterd ten opzichte van de vorige keer.

Consumentenmarkt
De ontwikkeling van de consumentenmarkt is gebaseerd op de volgende cijferreeksen

  1. Het aantal verkochte nieuwe auto’s (ACEA)
  2. Het aantal verkochte woningen (Kadaster)
  3. De prijsontwikkeling van bestaande koopwoningen (Kadaster)
  4. De index voor retail non-food (CBS)

 

Voor elk van deze maandreeksen is de periode van januari 2008 tot heden genomen en een voortschrijdend maandgemiddelde (gebaseerd op het gemiddelde van 12 achtereenvolgende maanden) berekend. Het resultaat is vervolgens omgezet in een procentuele verandering over de looptijd waarbij 2008 als vertrektpunt (0%) is genomen.

En dat geeft het volgende resultaat:

Consumentenmarkt: procentuele verandering cijferreeksen, (2008 = 0%), januari 2008 – december 2013

Consumentenmarkt: procentuele verandering cijferreeksen, (2008 = 0%), januari 2008 – december 2013

De trendlijn van het aantal verkochte woningen duikt weer wat naar beneden, na in de afgelopen maanden te zijn gestegen. En zoals mocht worden verwacht is de trendlijn van het aantal verkochte auto’s in december wederom een stuk positiever. Maar dit is niets meer dan naar voren gehaalde verkopen waardoor de kans zeer groot is dat we vanaf januari weer een omkering van deze trendlijn gaan zien. De prijsontwikkeling van koopwoningen en de omzetontwikkeling van retail non-food blijven zich onveranderd negatief ontwikkelen.

Het is sterk de vraag of het consumentendeel van de misère index zich in januari ook positief blijft ontwikkelen of dat we dan de impact gaan zien van een naar alle waarschijnlijkheid inzakkende trendlijn van het aantal verkochte auto’s. Bij een zich nog altijd negatief ontwikkeldende trend bij het aantal verkochte woningen en de omzetontwikkeling bij non-food retail lijkt het bijna een onvermijdelijkheid. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Dankzij het positieve resultaat van de consumentenindex over december 2013 is ook de overall misère index wederom gestegen, voor de tweede achtereenvolgende maand. En dat terwijl de index voor de arbeidsmarkt nog altijd verder daalt.