- Recruitment Matters – Alles over online recruitment - http://recruitmentmatters.nl -

Employer branding: paar dingetjes op een rij

Vorige week tijdens Co for it 2014 [1] hield ik een verhaal over employer branding, naar populistisch inzicht op deze plaats vooral een hobby van mensen die graag geld verbranden en de hele dag bomen omhelzen. Het ging over het zichtbaar maken van de match tussen organisatie en individu en mijn verwachting was – zoals ik de afgelopen jaren gewend was geraakt – een opkomst van zo’n 15 personen, waardoor we in een cozy, interactief geheel de verschillende brands konden exploreren. Uiteindelijk meldden zich 60 mensen aan en werd het een regelrechte lezing.

employer branding [2]

Hier kunnen we van alles uit afleiden – bijvoorbeeld dat de andere sessies nóg minder interessant waren dan de mijne (niet waar) of dat ik zo’n geweldige spreker ben (ook niet waar). Zelf ben ik op de conclusie uitgekomen dat naast de economie ook de belangstelling voor dit onderwerp weer in de lift zit. Maar er is wel wat veranderd; niet alleen in de aanpak of context, maar ook als het gaat om de vraag wat er allemaal verkeerd kan gaan. Een paar dingetjes op een rij.

Glassdoor noemt vier trends [3] in employer branding die het gevolg zijn van alles wat er – al dan niet stiekem – de afgelopen jaren veranderd is. 

Valkuilen

Nodeloos om te zeggen dat er in deze context ook het nodige fout kan gaan. Bijvoorbeeld het eenvoudigweg proberen verder te gaan waar je vijf jaar geleden – al dan niet onder druk van vacaturestops – gebleven bent. Elke organisatie zou regelmatig moeten stilstaan bij wat er veranderd is en alert zijn op één of meer van zeven valkuilen [4], door Recruiter.com keurig op een rij gezet.

Dat employer branding weer iets wordt waar in geïnvesteerd wordt, doet me plezier. Want uiteindelijk is het de meest duurzame vorm van recruitment en dat niet alleen: als het lukt om duidelijk te maken wat nu de match is [6], voorkomt dat ook nog eens een hoop teleurstellingen aan twee kanten.