Als je interessant bent, zit je niet meer op Linkedin

Dat is tenminste de conclusie van Geert-Jan Waasdorp op NUzakelijk. LinkedIn als medium om met schaarse of anderszins gewenste medewerkers in contact te komen, werkt daardoor niet meer. Echte toppers maken – murw gebeukt als ze zijn door het gespam van recruiters – rechtsomkeert en wenden zich tot allerlei niche-netwerken, al dan niet op het Deep Web. Waar naar zeggen 96% van alle websites zich bevindt en waar zich naast al het begeerlijks vermoedelijk ook een heleboel creepy schepsels ophouden – net als in de Marianentrog, zullen we maar zeggen.

Barricade

Dat kan zijn. Maar ook de komst van studenten – een gastcollege onlangs op de Hogeschool Leiden leverde me tientallen nieuwe connecties uit die bron en honderden vergelijkbare ‘suggesties’ op – en het feit dat ook werkzoekenden collectief zo’n beetje LinkedIn opgesmeten worden, zijn ongetwijfeld mede debet aan de afnemende populariteit van het medium: voor recruiters is er steeds minder te ‘halen’. En dit is allemaal nog los van wat LinkedIn er zelf aan doet om haar ‘leden’ in de weerstand te krijgen.

Immers, als we goed kijken naar wat LinkedIn eigenlijk is, blijft er na het afwrijven van het dunne laagje ‘social’ en de aftrek van (nog) niet (meer) relevante profielen, weinig méér over dan een (digitaal) podium voor voor veel geld opgeleukte bedrijfsinformatie, een halve spammer en een afwijkend soort vacaturebank. Waarbij bovendien het algoritme een beetje hapert, waardoor de vacaturesuggesties ook niet altijd je dat zijn.

Zinloze uitwisselingen

Hoewel het aantal leden nog wel groeit, neemt het gebruik van het netwerk af – met 25% volgens Social Media Onderzoek van Newcom. Dat zet meer mensen aan  het denken. Marketingfacts kan drie redenen bedenken voor deze afname: het verdwijnen van de statusupdates, de uitwisselingen in de groepen (ofwel zinloos, of juist een gebrek aan uitwisseling) en het verwijderen van allerlei handige applicaties. Ook treffen we op deze plek de suggestie aan dat we te maken hebben met een soort ‘normalisering’: het nieuwe is eraf, nu komt LinkedIn in de mainstream

Zielig

Misschien dat LinkedIn over een poosje inderdaad niet veel meer is dan een etalage van al dan niet middelmatige profielen, waarmee niettemin wordt geprobeerd om veel geld te verdienen en waardoor er nóg meer mensen gaan afhaken dan alleen de toppertjes. Maar wat ik dan wel weer zielig vind, zijn al die organisaties die na jaren van de kat uit de boom kijken – we kunnen niet allemaal ‘early adopters’ zijn – eindelijk eens een kijkje zijn gaan nemen op LinkedIn. Of er actief zijn geworden. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat de lekkere hapjes er al lang niet meer te verkrijgen zijn.

11 thoughts on "Als je interessant bent, zit je niet meer op Linkedin"

  1. Onbegrijpelijk dat Linkedin de timeline functie als stiefkindje beschouwt. Nu is het een statische kaartenbak, en heb ik er niets aan in termen van kennisuitwisseling, je netwerk volgen, intervisie of verrijking. En op de iPad – toch best populair onder professionals – is het helemaal verschrikkelijk. Elke deeplink leidt je naar je frontpage.

  2. Helaas weer een typische GeertJan-conclusie om al bij een bepaalde afname (onder een specifieke bepaalde groep), direct de dood van een platform af te roepen. Het insinueert dat LinkedIn nutteloos is geworden, danwel piepel je iedereen die niet wordt gek-gepamd als niet-interessant. Lijkt me licht overtrokken.  
     
    Vooralsnog, en naar mijn idee nog zeker de komende twee jaar, zie ik LinkedIn echt nog (groeien) als de de facto standaard voor iemands professionele (online) profiel. 

  3. Als IT professional (SharePoint) kreeg ik wekelijks aanbiedingen. Ik heb inmiddels de meeste buitenlandse (Engelse) recruiters uit mijn lijst gegooid. Nederlandse recrutiers geef ik altijd netjes antwoord. Ook accepteer ik uitnodigingen van Nederlandse recruiters, het is immers altijd handig om deze in je netwerk te hebben voor wanneer je wel op zoek gaat/wil gaan naar een andere baan. Linkedin is/wordt dan ook geen dood platform in mijn ogen. Hooguit minder interessant voor de zogenaamde dozenschuivers, de mensen die gevraagd en vooral ongevraagd met CV’s lopen te leuren en als enig doel hebben om zoveel mogelijk winst te maken en helemaal niet malen om de toekomst van de klant (waar ik zowel de werkgever als werknemer mee bedoel).
     
     

  4. Dit is toch wel de flater van het jaar! Roepen dat interessante mensen zich niet meer op LinkedIn begeven en zelf keihard een betaald (premium) account hebben. Die kerel neem ik ook niet meer serieus!
     
    Voor wat betreft LinkedIn begin ik mij steeds meer zorgen te maken. Je komt steeds meer raadseltjes en andere onzinnige dingen tegen waar je niet op zit te wachten. Voor een professional die goed in de markt ligt en LinkedIn niet nodig heeft bij het vinden van een nieuwe uitdaging begint het platform bijna vervelend te worden.
     
    Je kunt je privact instellingen heel gedetaileerd instellen waardoor je zelf in de hand hebt wat voor berichten je krijgt. Zit je niet op vervelende Recruiters te wachten? Dan geef je toch gewoon aan dat je geen Inmails wenst te ontvangen?
     
    Misschien een idee voor LinkedIn om het instellen van je privacy duidelijker te presenteren/promoten? Op die manier kan iedereen zijn eigen privacy instellingen bepalen en aangeven wat voor berichten wel of niet bij zijn of haar behoefte past?
     
     
     
     

  5. Het is als recruiter inderdaad niet handig om linkedin als enige source te zien. Je zult mensen missen die er niet of met een (bewust) summier profiel op staan. Als contactkanaal is linkedin al helemaal beperkt.
     
    Maar ook als er maar 50% van mijn doelgroep op staat blijf ik linkedin gebruiken. Want er is geen ander platform dat wel 100% heeft, en dat zal er ook nooit komen ook. 
     
     

  6. Veel misvattingen hier, kennelijk heeft niet iedereen de moeite genomen om het artikel eens goed door te lezen.De heer Waasdorp beschrijft de situatie in de VS. Daarbij erkent hij juist dat LinkedIn een ontzettend krachtig middel is.
     
    Dat er van de toprecruiter anno pakweg 2017 veel meer gevraagd zal worden dan het effectief gebruik maken van een recruiterseat op Linkedin of zoeken danwel adverteren op een jobboard is echter een nondiscussie. Decentralisatie van online gedrag is nu al waarneembaar bij de jongste online doelgroepen. Rust niet op uw lauweren waarde recruiters!

  7. Spot on Jan: als recruiter kun je het niet veroorloven om afhankelijk te zijn van LinkedIn, het is een onderdeel van je toolbox. Voorlasnog wordt er (nog steeds) dankbaar gebruik van gemaakt, nuttig of niet. Vooralsnog heb ik er nooit niks aan gehad dus zal, ook ik, het nog wel gebruiken.
     
    Tot dhr. Waasdorp met een nieuwemegafantastischenieuwe tool komt dan.

Comments are closed.