Beyond: een groot raadsel

Nu Marc Drees Recruitmentmatters naar de deathpool heeft verwezen, worstelen we met de vraag of we deze schok te boven kunnen komen. Online recruitment bestaat voor een groot deel uit sprookjes en zonder Marc om deze door te prikken zijn we reddeloos verloren. Biedt magisch denken soelaas?

Orakel
Is er nog wel online recruitment beyond Marc Drees? Als je precies die woorden intikt bij Google dan antwoordt Google:

‘Beyond: een groot raadsel’.

Hmm… Dat moet toeval zijn.

Als je erop klikt kom je bij een blog van Marc Drees. Het gaat over Beyond dat ‘a new kind of career management’ belooft. 35 miljoen mensen zijn al voor die belofte bezweken. Ze hebben hun persoonsgegevens afgestaan en verliezen tijd. Drees analyseert in het blog wat er aan de hand is.

Hij kan dat. Hij is wetenschapper geweest.

Nu hij ons verlaten heeft is zijn Dreesiaans overigens een trip down memory lane. Vakkundig verwijst hij de ambitie van Beyond naar het rijk der fabelen. Lees maar:

Bedoeld voor de actieve werkzoeker in paniekmodus
Hilarisch om te zien
Knullig en goedkoop
Goddamn!
Geen idee waar ik naar zit te kijken
Beyond is te lui om het me uit te willen leggen
Ik ploeter door
Om gek van te worden
Doe me een lol
Hoera…
Het blijft voor mij een raadsel waarom 35 miljoen mensen gebruik maken van Beyond.

Onwaarschijnlijk
En met dat laatste sluit hij af. Het blijft voor hem een raadsel waarom 35 miljoen mensen gebruik maken van Beyond. Hij verwijst Beyond niet naar de Deathpool. Waarom niet? Hoogst merkwaardig. Zou dat misschien de reden zijn dat hij ermee ophoudt? Omdat hij niet kan verklaren waarom 35 miljoen mensen gebruik maken van Beyond?

Onwaarschijnlijk. Maar als we nou eens uitgaan van het onwaarschijnlijke? Geloven we in sprookjes? Als wij voro jou het sprookje van Beyond doorprikken, Marc, kom je dan weer bij ons terug?

Laten we het proberen
Het probleem is dus dat we niet weten waarom 35 miljoen mensen gebruik maken van Beyond. Laten we doen alsof we wetenschapper zijn, net als Marc. We vragen ons eerst af of de stelling klopt. Maken er daadwerkelijk 35, tegenwoordig 39 miljoen mensen gebruik van Beyond?

We kunnen deze stelling het best bewijzen ex absurdo. Door aan te tonen dat het tegendeel absurd is, bewijs je de stelling. Laten we veronderstellen dat het geen mensen zijn die gebruik maken van Beyond, maar, bijvoorbeeld, sprookjesfiguren.

Inductie
Om te bewijzen dat alle gebruikers van Beyond sprookjesfiguren zijn nemen we een willekeurig sprookjesfiguur en kijken we of deze een profiel heeft op Beyond. Het is onwaarschijnlijk, maar noem er toch maar een. Assepoester?

cinderella

Oei! Assepoester heeft een profiel. Dat hadden we niet verwacht. Nóg een dan.

Raponsje?

raponsje

raponsje2

Ja, die heeft ook een profiel.

Repelsteeltje?

repelsteeltjekeywords

repelsteeltje

Klein duimpje?

KLEINDUIMPJE

Hmm…

Wat zeg je? De moeder van sneeuwwitje? Check.

stiefmoeder

Nog één dan, het dappere snijdertje. Check.

hetdapperesnijdertje2

hetdapperesnijdertje

Het heeft er alle schijn van dat alle sprookjesfiguren een profiel hebben op Beyond. Een opvallende constatering!

Deductie
Wereldwijd zijn er 39 miljoen sprookjesfiguren.
Alle sprookjesfiguren hebben een profiel op Beyond.

Beyond bevat 39 miljoen profielen.
Ergo iedereen die gebruik maakt van Beyond is een sprookjesfiguur.

Kom maar weer terug
Marc, we weten waarom je wilde stoppen, maar het raadsel is nu opgelost. Als je door je drukte het verschil niet meer ziet tussen echte mensen en sprookjesfiguren, dan is het echt tijd om te stoppen met al dat werken voor klanten en startups. Richt je maar gewoon weer op je maatschappelijke taak, sprookjes doorprikken in online recruitment.

Geef een reactie

3 Comments