LinkedIn schopt een open deur in

In mijn feed bevinden zich een aantal blogs die worden uitgebaat door LinkedIn. Regelmatig neem ik me voor om deze blogs te verwijderen ten faveure van exemplaren die wél een zinvolle bijdrage leveren aan mijn kennisontwikkeling, maar omdat het geërfde feeds zijn – van de Google Feedreader – en ik tot nu toe geen zin heb gehad om uit te zoeken hoe je een feed verwijdert uit Feedly, word ik er nog steeds mee geconfronteerd.

Feeds

Eén van die blogs is het LinkedIn Talent Blog (of zoiets) en daar werd van de week weer eens een open deur ingetrapt: uit één of ander door henzelf uitgebracht rapport was gebleken dat voor maar liefst 56% van 18.000 ondervraagde ‘fully employed’ professionals het ’talent brand’ de beslissende factor is om ergens wel of niet te gaan werken. De overige aspecten – denk aan ‘aansprekende producten of diensten’, ‘inspirerende collega’s’ of ‘prestige’ – kwamen er bekaaid af met 20% of minder.

Nu vind ik om te beginnen de term ’talent brand’ de zoveelste uiting van vervuiling van het vakgebied – net als ‘recruitment marketing’, ‘recruitment PR’ en verder alle samenstellingen waar het woord ’talent’ in voorkomt. Maar erger is dat LinkedIn met dit ‘onderzoek’ een soort rookgordijn optrekt waarvan ik niet denk dat het ons erg vooruit gaat helpen. De introductie van wéér een term wekt de indruk alsof ze er verstand van hebben en reuze vernieuwend bezig zijn, maar het wordt gewoon erg als er vervolgens met veel aplomb dit soort voor de hand liggende conclusies wordt getrokken.

Geen flauw benul

Het ’talent brand’ – dat ik maar vertaal als ‘employer brand’ – speelt natuurlijk de hoofdrol bij de beslissing! Maar ik mag hopen dat dat ‘brand’ wel de volledige lading dekt. Want wat maakt een werkgever ‘gaaf’? Wanneer is een organisatie een ‘great place to work’? Als alles klopt! En dat is niet alleen de reputatie als ‘gave werkgever’, maar de weerslag van het complete plaatje, inclusief… Juist, de aansprekende producten of inspirerende collega’s of al die andere aspecten. Die onderdeel zijn van die reputatie en van het ‘brand’. Wat het onderzoek aantoont, is dat LinkedIn geen flauw benul heeft van wat een ’talent’ of employer brand nu is, lustig appels met peren vergelijkt, daaruit ‘conclusies’ trekt en die aan de nietsvermoedende wereld voorschotelt als bijzondere inzichten. 

Ik ga toch maar eens uitzoeken hoe ik die feeds eruit kan gooien.

 

Laat een antwoord achter aan Laurens Tienkamp Reactie annuleren

2 Comments