Dankzij LinkedIn hoeft een recruiter nooit meer te werken

Het ultieme streven van LinkedIn is om het leven van recruiters zo makkelijk mogelijk te maken. Dat zegt LinkedIn zelf tenminste. Persoonlijk denk ik dat het ultieme streven is om zoveel mogelijk omzet te maken. Anders kan ik namelijk niet verklaren waarom de populaire en – zelfs voor de grootste nitwit, zoals ik – eenvoudig op te zetten producten- en servicestab van de Company Pages onlangs het loodje heeft moeten leggen. Ten faveure van een ‘nieuw’ product, dat een maand of wat geleden bij de introductie volledig flopte en waarvan het gebruik nu met grove middelen gepusht wordt: Showcase Pages. Persoonlijk ben ik geen liefhebber van deze Showcase Pages. Allemaal extra  gedoe. Extra jacht op content. En belangrijker: allemaal extra werk. En dat is nu precies waarvan LinkedIn zegt dat dat niet de bedoeling is.

Onlang lanceerde LinkedIn namelijk drie ‘producten’ waarvan de ‘Vice President of Product’ van LinkedIn – een zekere meneer Barrile – beweerde dat ze er maar met één reden waren: namelijk om recruiters werk uit handen te nemen.

Laggard

De drie producten zijn: een andere indeling van de Recruiter profielpagina, een update van Recruiter voor Android en een “internal job recommendations feature”. Een andere indeling – hoe nieuw is dat? Een Android-app die dezelfde functionaliteiten heeft als de de iOS-app? Je moet maar durven, als een echte laggard te laat aankomen met een behoorlijke app en áls je er dan mee aankomt het als een ‘vernieuwing’ aanprijzen (de iOS-app is overigens een behoorlijk crappy geval, van het Android-exemplaar weet ik niks, want ik ben niet van Android).

Peuren

Maar het laatste product spant wel de kroon. LinkedIn heeft blijkbaar een beetje bijgelezen en kwam van alles tegen over iets dat ‘referral’ heet. Uit één van hun eigen survey’s hadden ze daarnaast de conclusie weten te peuren “that many employees who had recently quit their jobs wouldn’t have done so had they known about a better role in the company”. Ernstig, niet? Maar met een nieuw product zal LinkedIn de gebrekkige interne informatie, de onwil van managers om goede mensen te laten gaan, de ontevreden medewerkers die te belazerd zijn om zelf om zich heen te kijken en de algehele anti-mobiliteitscultuur bij veel organisaties wel even aanpakken. Het getuigt van een vracht zelfoverschatting om te denken dat jouw tooltje in staat is om een complex probleem op te lossen. Maar erger is misschien nog wel dat LinkedIn onder het mom van recruiters ‘werk uit handen nemen’ juist het tegendeel bereikt: mensen wordt vooral een hoop werk bezorgd.

Mag ik gewoon de producten- en servicestab van de Company Page terug? En zullen we referral overlaten aan de organisaties zelf?

Geef een reactie

7 Comments