Wie wil er actie voeren tegen Linkedin?

clip_image002Genoeg is genoeg. Linkedin doet de laatste jaren niet veel meer dan gebruikers frustreren. Zowel individuen als bedrijven als uiteindelijk ook de betalende klanten. Daarom wil ik actie.

Ik ben altijd groot fan geweest van de verschillende sociale netwerken. Ook heb ik mij altijd openlijk afgevraagd van wie zijn nu de persoonsgegevens op de verschillende netwerken. Ondanks dat ik weet dat ik vaak word lastig gevallen met weer nieuwe gebruikersvoorwaarden, die altijd rechten verminderen en nooit rechten teruggeven,vraag ik mij altijd af of ik toestemming heb gegeven dat de verschillende netwerken mijn gegevens mogen verkopen. Maar ok, als ik er dan maar wat voor terug krijg.

Linkedin heeft de afgelopen jaren steeds functionaliteiten zonder enig overleg uitgezet, verwijderd, verplaatst en soms betaalde opties weer aangezet. Nu bevind ik mij als individu of als bedrijf, maar ook als betalende klant in een spagaat: een “catch 22”. Ik kan het het mij niet permitteren om het zorgvuldig opgebouwde netwerk kwijt te raken. Zolang linkedin niet kan worden vervangen is het een desinvestering om afscheid te nemen van Linkedin. Net zoals ooit Hyves kon worden vervangen door ergens anders (toen Facebook) hetzelfde netwerk op te bouwen. Dus zitten we in de tang en kan Linkedin het zich permitteren ondanks protesten gewoon onze functionaliteiten af te pakken.

Ik ga niet alle functionaliteiten die Linkedin heeft afgepakt benoemen in dit blog, maar het staat een ieder vrij om als reactie de meest ergerlijke afpakkerij te benoemen (die voor mij was wel “signal” dat werd uitgezet). Dat is dan de eerste vorm van protest.

Wat kunnen we nog meer doen tegen het consequent niet willen luisteren. Ook hier een stukje crowd sourcing. Wie weet de beste actie. De actie die ik kan bedenken zonder al te veel schade aan mijzelf is de volgende: ik zal stoppen met een periode betalende klant te zijn. Ik denk dat veel betalende klanten zich dit wel een tijdje kunnen permitteren (en als het bevalt moet het maar zo blijven). Ondanks dat het even duurt krijgen ook de betalende klanten last van de ongenuanceerde acties van Linkedin. Doordat zowel individuen als bedrijven minder gebruik kunnen maken van linkedin zullen op den duur ook de betalende klanten last krijgen van het gedrag van Linkedin. Liever nu het tij keren. Want eerlijk is eerlijk, ik ben best gesteld op mijn Linkedin en wil dat het ook zo blijft.

Ik wil door deze actie de gebruikers weer centraal te zetten, dat Linkedin een mooi bedrijf blijft en Linkedin weer steeds met vernieuwende functionaliteiten komt. Natuurlijk snap ik dat er wel eens wat verandert, verdwijnt of misgaat, maar het constant afpakken van zaken die prima werken zonder enig alternatief moet stoppen. Dus in de zomer stop ik met het afnemen van de betaalde diensten.

Wie volgt?

Geef een reactie

5 Comments
  • gouweleeuw
    says:

    Hoi Weet je waarom ik geen betaalde versie heb van LinkedIn omdat er altijd veel problemen mee zijn . Ik hoor van mijn netwerk dat ze altijd van die mails krijgen neem dat abonnement dan krijgje zo veel korting en als ze dat doen zitten ze weer ergens anders aan vast wat ze helemaal niet willen. Ik kijk altijd uit wat ik aanschaf je weet nooit waar je aan vast komt te zitten.
     
    Groetjes Angelique

  • Phil Kleingeld
    says:

    Linkedin heeft onlangs een ttrucje uitgehaald om meer geld te ontvangen. Ik had een premium account en kreeg het aanbad om het maandbedrag te verlagen; het werd als beste oplossing gesuggereerd. Ik dacht:’Dat is mooi meegenomen!’ , maar toen ik eens ging kijken waar die vrijgevigheid vandaag kwam bleek, dat een flink aantal premium voordelen ineens waren verdewenen en toen ik mijn keuze ongedaan wilde maken kon ik alleen nog maar een abonnement nemen tegen een tariefsverhoging ban 50%!
     
    Ik denk dat je weinig kans maakt met je actie, maar niet geschoten is nooit raak, dus mij heb je.

  • Herbert Prins
    says:

    Herbert, your LinkedIn Premium account (plan type: Business Plus) has been cancelled on May 3, 2014, and your account has been downgraded to a Basic (free) LinkedIn account.

    We’d love to have you back.

    Remember, LinkedIn Premium provides exclusive access such as the full list of Who Viewed Your Profile, expanded profile views of your entire 3rd-degree network, and InMail messages.

     
    Get back to Premium