#TruRotterdam: Online presence – Are you responsive enough?

tru_xxxAls ik aan responsive denk, denk ik aan geen app. Als dit de aanbeveling is van Ricardo Risamasu en Kelly van der Laan-Willemse, zijn we snel klaar. Gelukkig gaat het hier niet om. Ricardo introduceert. Zoals ik in m’n vorige blog al aangaf, is het vak van recruitment veranderd van reactief naar proactief; van recruitment naar (online) marketing. Hij geeft aan dat recruitment als het ware twee jaar achterloopt op (digital) consumer marketing. Grappig om te vermelden, in België lopen ze weer twee jaar achter op recruitment hier in Nederland. De stelling die Ricardo poneert is samen te vatten met de enigszins corny quote: “Content is king, context is queen”.

Als iedereen met wie in contact willen komen een smartphone, een tablet of een phablet heeft, waarom bieden we onze website bezoekers dan geen fatsoenlijke responsive site aan? We gebruiken een brede definitie van responsive: het begint bij webpagina’s die op verschillende apparaten goed worden weergegeven, tot het volledig personaliseren van een website op basis van informatie die cookies verzameld hebben. Dus als ik een recruitmentsite open, krijg ik enkel vacatures te zien die bij mijn professionele profiel passen, tenzij ik expliciet aangeef dat ik alles wil zien. Een andere mogelijkheid is dat een 50+’er dezelfde pagina bezoekt en geen enkele vacature te zien krijgt, omdat er op een misselijke manier op leeftijd gediscrimineerd wordt.

Wetende dat bezoekers (vaak) graag relevante informatie willen zien, op maat gemaakt voor die ene persoon. Zou jij als recruiter alle trucjes die al gehanteerd worden binnen bijvoorbeeld de reisbranche, willen inzetten om je mogelijke kandidaat of klant tot dienst te zijn?

Ikzelf ben hier dus allergisch voor. Met browser addons als NoScript en Ghostery doe ik een wanhopige poging om zo min mogelijk een op maat gemaakte tunnel in gedrukt te worden. Ik wil zelf controle houden over wat ik te zien krijg en wat niet. Maar goed, ik ben daar blijkbaar redelijk uniek in.

Volgens Ton Rodenburg zal relevantie doorslaggevend zijn voor het al dan niet wenselijk zijn van dergelijke trucjes. Het is ook erg makkelijk om in Google een zoekopdracht in te voeren en enkel resultaten te zien te krijgen die goed aansluiten bij je eigen internet-profiel. Als dat niet zo zou zijn, krijg je voornamelijk irrelevante informatie te zien waar je niet op zit te wachten. Ik denk dan, leer eens goed googelen, maar ook daar ben ik blijkbaar redelijk uniek.

Liesbet de Rouck geeft aan dat wellicht in de toekomst de gebruikers/bezoekers zelf controle kunnen uitoefenen op wat ze wel of niet te zien krijgen. Dat betekent dat we makkelijker inzichtelijk moeten krijgen wat een website bijhoudt. Dat zou nog wel eens invloed kunnen hebben op de employer brand van een organisatie. Ikzelf krijg per website te zien welke scripts zijn geblokkeerd en websites die minder scripts uitvoeren vind ik vaak sympathieker dan websites die alles over me willen weten.

Op basis van de ophef en verontwaardiging over de mate van manipulatie en het belazeren door marketeers denk ik iets positiever over recruiters. Volgens mij lopen recruiters achter op marketeers omdat ze meer integer zijn dan marketeers.

Laat een antwoord achter aan Laurens Tienkamp Reactie annuleren

6 Comments