#SOSUEU: Recruitment vs Flirten

Johnathan CampbellZomaar een onverwachte en interactieve sessie van Jonathan Campbell vanwege een stroomstoring in de regio Diemen. Waar #SOSUEU bezoekers vorig jaar het internet van Randstad platlegden, belooft dit dus ook weer een fantastische dag te worden.

Als opening komt het stokpaardje van Jonathan voorbij draven: Recruitment is engagement! Actieve kandidaten willen voor je werken, je hoeft hen niets te verkopen. Maar wat als iemand er niet op zit te wachten benaderd te worden?

Jonathan begint met een vragenrondje; wie stuurt er een inmail wanneer je iemand wilt benaderen? Meer dan de helft van de aanwezigen steekt direct zijn/haar hand op, en slechts een klein percentage geeft aan te direct te bellen. Dat is helemaal in overeenstemming met de cijfers: 38% stuurt als eerste poging Inmails, slechts 6% neemt de moeite een kandidaat te bellen. Inmails worden verreweg het meest verstuurd, gevolgd door Linkedin connectie uitnodigingen.

De gemiddelde Inmail respons is gemiddeld tussen de 10 en 20%.

Dit gemiddelde betekent dus net zo goed dat 80% zich gespamt voelt door jouw organisatie. Doet dat afbreuk aan je employer brand? Jazeker, het geeft geen gevoel van exclusiviteit, het komt zelfs wanhopig over. Bellen in plaats van inmails versturen, zou hier zomaar een oplossing voor kunnen zijn. Mensen zijn van nature lui, dus ook recruiters, maar je kunt hier als succesvolle recruiter dus wel het verschil maken.

Als je je kandidaat gevonden hebt, wat dan?

Het allerbelangrijkste is echter dat je deze persoon leert kennen, en snapt wat hij of zij wilt.

Op de een of andere manier wordt nu de link gelegd naar het versieren, stalk je iemand in de nachtclub? Vraag je iemand out of de blue met je naar bed te gaan? Nee! Tenminste Jonathan doet dat niet. Dress up, verzorg jezelf, don’t be an idiot. Het verleiden van kandidaten is in feite hetzelfde als het versieren van een man of vrouw. Bereid je voor, zorg dat je je target kent, wees netjes.

Denk dus, kortom, aan je branding!

De basis van je brand:

  • Laat zien dat je weet waar je het over hebt door tweeten / bloggen, wees een gesprekspartner;
  • Zorg voor een goede foto! Big smile, be proud! )
  • Doe research voordat je iemand gaat benaderen, denk aan Google, Twitter, Facebook. Je weet nu bijvoorbeeld wat iemand zijn of hobby’s zijn, wat jullie gemeenschappelijke interesses zijn. Je kunt zien via welk kanaal je ze het best kunt bereiken. Als iemand iedere 7 seconden een tweet stuurt, stuur dan geen Inmail. Maar liefst 60/70 % van de benaderde kandidaten wil begrepen worden door een recruiter. Kun je te ver gaan? Ja, net zoals in de kroeg kan dat ook online. Je wilt niet iemand de stuipen op het lijf jagen door te weten hoe zijn konijn heet.

En nu? Begin een gesprek! Nog wat snelle tips voordat #SOSUEU echt van start gaat, de stroom is zojuist hersteld.

  • Iemand bellen op zijn werk? Be honest, don’t lie, wees in control, jij bent degene die de vragen stelt.
  • Kies de beste tijd; vroeg in de ochtend, tijdens de lunch of eind van de dag.
  • Keep it short & sweet! Je wilt alleen maar een gesprek beginnen. Introduceer jezelf, en vraag wanneer je mag terugbellen.

Niets nieuws zo op de vroege ochtend, maar wel een belangrijk onderwerp, gezien nog steeds 38% van de recruiters direct naar Linkedin gaat om kandidaten te benaderen. Probeer Recruitment eens te benaderen als een poging om iemand te verleiden. Wat een goede recruiter in feite continue zou moeten doen. En dat maakt het vak ook wel zo leuk!

Dit gastblog is geschreven door Britt van Capelleveen, adviseur e-Recrutiment bij Tempo-Team

Geef een reactie