StepStone, een jaar later

Logo en logotype StepStoneRuim een jaar geleden maakte StepStone bekend dat ze haar Nederlandse vestiging ging sluiten. De Nederlandse site zou echter wel blijven bestaan:

Op 10 januari 2014 is besloten om de verkoopactiviteiten van StepStone Nederland te staken vanuit Nederland en te verplaatsen naar België. De website van StepStone Nederland, www.stepstone.nl blijft gewoon bestaan.

De website blijft dus  maar het kan toch niet anders dat hierdoor langzaam maar zeker het licht in Nederland uit zal gaan.? Nou, niet volgens StepStone:

Integendeel: vanaf vorige week is een team van acht marketeers aan de slag om net zo goed te blijven leveren als we altijd doen in Nederland.

En  Jan Heiremans (COO en VP Benelux, Nordics & Group operations StepStone Groep) zei ook nog eens dit hierover:

Het is complete onzin dat we stoppen met al onze activiteiten in Nederland

Het is duidelijk, StepStone sluit weliswaar de Nederlandse vestiging maar de ambitie voor het Nederlandse domein is onveranderd. Maar hoe heeft dat allemaal uitgepakt in 2014? Tijd voor een korte analyse…

En die korte analyse begint met een overzicht van de ontwikkeling van het vacaturevolume voor alle Nederlandse vacaturesites in de jaren 2013 en 2014:

Vacaturevolumes per maand van Nederlandse vacaturesites in 2013 en 2014. Bron: Jobfeed.

Vacaturevolumes per maand van Nederlandse vacaturesites in 2013 en 2014. Bron: Jobfeed.

Voor wie het nog niet had meegekregen maakt deze grafiek overduidelijk dat 2014 een aanzienlijk beter jaar is geweest dan 2013 voor de Nederlandse vacaturesites. Het vacaturevolume is in 2014 met maar liefst 18% gegroeid ten opzichte van 2013.

Hoe heeft StepStone Nederland het gedaan? Nou, zo:

Vacaturevolumes per maand van StepStone Nederland in 2013 en 2014. Bron: Jobfeed.

Vacaturevolumes per maand van StepStone Nederland in 2013 en 2014. Bron: Jobfeed.

Bij StepStone is het vacaturevolume in 2014 met 39% gekrompen ten opzichte van 2013. Het vacaturevolume is bij StepStone ingestort terwijl in de Nederlandse markt juist sprake was van een sterke groei. Ik weet niet wat die acht marketeers in 2014 hebben gedaan maar het is een bloedbad voor StepStone geworden.

En daarmee lijkt het licht voor StepStone Nederland dus wel uit te gaan en dan nog niet eens langzaam. Maar ik ben vooral benieuwd welk perspectief Heiremans aan bovenstaande cijfers kan gaan toevoegen. Tenslotte hebben we een afspraak met elkaar op 28 januari.


Geef een reactie

4 Comments
  • Krent
    says:

    StepStone heeft een substantieel deel aan vaste klanten, deze zullen (voorlopig) wel bij StepStone blijven en kwaliteit bieden voor de sollicitant. Wel blijft het een feit dat er een duidelijke (groei)strategie moet zijn anders zal StepStone een langzame en stille dood sterven. Vaste klanten zijn fijn maar new bussiness is groei! stilstand is naar mijn mening achteruitgang! StepStone loopt duidelijk voor op de markt. ze sprongen in 2012 en 2013 uit de startblokken en pakte groots uit om een marktaandeel te pakken, dit terwijl de markt aan het krimpen was en dan 2014 gooit StepStone de handdoek in de ring, precies op het moment dat de markt groeit. Jammer, waar zou StepStone nederland nu staan als ze alle acties een jaar later zouden doen… Marktleider? zou maar zo kunnen al zeg ik het zelf.
     
    StepStone nederland, het jobboard van de gemiste kansen??

  • Jan Heiremans
    says:

    Beste Marc,

    28 januari is 28 januari en ik was het zeker niet vergeten. Onze afspraak stond in mijn agenda, maar je bent me een paar dagen voor geweest.

    In tegenstelling tot jouw bevindingen kan ik zeggen dat wij heel tevreden terugblikken op 2014. Zij die StepStone volgen weten dat het aantal advertenties op onze sites niet onze belangrijkste KPI is. In vele van onze markten hebben we minder advertenties dan onze concurrenten, toch worden we er door vriend en vijand erkend als marktleider. Ik heb niet de pretentie te zeggen dat we marktleider zijn in Nederland en advertenties hebben voor alle soorten jobs maar in het HBO-WO segment durf ik wel de uitdaging aangaan als het gaat over resultaat leveren aan onze klanten. Daar draait het voor ons om.

    Onze 8 marketeers, maar niet zij alleen, hebben er in 2014 voor gezorgd dat onze klanten meer kandidaten aangeleverd krijgen. Aan onze samenwerking met het FD en BNR is geen einde gekomen, wel hebben we een nieuw akkoord dat beter is voor onze klanten. Daarnaast zijn er verschillende doelgerichte  partnerships bijgekomen.  Ook op andere domeinen hebben ze niet stil gezeten. SEO/SEA, of verbeteringen aan onze zoektechnologie, communicatie naar klanten en kandidaten,… en telkens met dat ene doel voor ogen : meer gepaste kandidaten brengen naar de advertenties van onze klanten.

    Wij kijken dus tevreden terug naar 2014. Meer kandidaten bekeken de advertenties, onze klanten retentie is nog nooit zo hoog geweest, elke maand komen er nieuwe tevreden klanten bij. Onze “Candidate Delivery Index”, onze belangrijkste KPI steeg met 12%. Ik geef toe, onze beslissing een jaar geleden was niet zonder risico en het was afwachten, maar we zijn er om te blijven.

    Voor 2015 hebben we het ‘NL team’ al uitgebreid met 2 personen en kijken we positief uit naar de volgende maanden.  Ik noteer alvast een nieuwe afspraak 28 januari 2016 voor een volgende update.

    Groeten,

    Jan

    • Marc Drees
      says:

      Hallo Jan,In Nederland is geen volumespeler, dat was mij bekend, maar dat was natuurlijk al zo voordat besloten werd om de Nederlandse vestiging te sluiten. En de focus op klanttevredenheid is uiteraard een belangrijker criterium dan het aantal vacatures, maar minder vacatures betekent linksom of rechtsom minder omzet. En de tegenstrijdigheid in de ontwikkeling van het vacaturevolume gedurende 2014 is in dat opzicht inzichtgevend. Maar ik ben vanzelfsprekend bereid om weer een jaar te wachen om te zien of deze ontwikkeling zich dan wel gekeerd heeft. In ieder geval alle succes toegewenst in 2015.Met vriendelijke groet,Marc