ManpowerGroup: resultaat Q4 toont stagnatie

Logo en logotype ManpowerGroupVandaag publiceerde ManpowerGroup traditiegetrouw als eerste grote uitzender de financiële resultaten over het afgelopen kwartaal. En het is een matig vierde kwartaal geworden. ManpowerGroup CEO Jonas Prising heeft misschien daarom wel een enigszins terughoudende boodschap:

We are pleased with our results in the 4th quarter, capping off a year of very good financial performance and margin expansion, continued progress on our strategic initiatives and leadership in workforce solutions.

Prising is pleased, maar niet very pleased. En dat komt misschien wel door de tegenvallende omzet in het 4e kwartaal, een omzet die lager uitviel dan de omzet in hetzelfde kwartaal van 2013. E n daarmee lijkt er een einde te komen aan de voorzichtige groei die zich in voorgaande kwartalen toonde.

Het financiele plaatje
De omzet- en marge-ontwikkeling sinds 2007 ziet er als volgt uit:

ManpowerGroup: Omzet en brutomarge, Q1 2007 – Q4 2014

ManpowerGroup: Omzet en brutomarge, Q1 2007 – Q4 2014

De omzet in het vierde kwartaal is ronduit teleurstellend; een daling van 2,5% ten opzichte van de omzet van Q4 2013. De brutomarge verbeterde zich slechts marginaal ten opzichte van vorig jaar. En hoe je het ook went of keert, die brutomarge blijft nog altijd lichtjaren verwijderd van de resultaten van voor de financiële crisis. En die ligt toch echt alweer vele jaren achter ons.

Europa laat een (veel) beter beeld zien
Het segment Zuid-Europa laat een omzetstijging van 3% (constant currency) zien ten opzichte van Q4 2013, met de volgende onderverdeling:

Omzetontwikkeling geselecteerde landen regio Zuid-Europa, Q4 2013 vs. Q4 2014. Bron: ManpowerGroup

Omzetontwikkeling geselecteerde landen regio Zuid-Europa, Q4 2013 vs. Q4 2014. Bron: ManpowerGroup

Spanje groeit nog altijd als een krankzinnige, maar draagt natuurlijk maar voor een zeer beperkt deel bij aan de omzet. Daarentegen verliest ManpowerGroup omzet in Frankrijk terwijl dat land juist wel een grote bijdrage levert. Italië bungelt daar een beetje tussenin.

Noord-Europa komt uit op groei van 7% (constant currency), met de volgende onderverdeling:

Omzetontwikkeling geselecteerde landen regio Noord-Europa, Q4 2013 vs. Q4 2014. Bron: ManpowerGroup

Omzetontwikkeling geselecteerde landen regio Noord-Europa, Q4 2013 vs. Q4 2014. Bron: ManpowerGroup

Een wisselend beeld. UK laat wederom een enorme groei zien, Nederland maakt een sterke omzetgroei door, terwijl de Nordics en België krimpen, Duitsland groeit nauwelijks

Geen sterke start van 2015
Voor de omzetontwikkeling in het eerste kwartaal van 2015 is ManpowerGroup  terughoudend:

Omzetontwikkeling voor het eerste kwartaal van 2015. Bron: ManpowerGroup.

Omzetontwikkeling voor het eerste kwartaal van 2015. Bron: ManpowerGroup.

Zuid-Europa is nog altijd de hanger aan de kar en di zal wederom vooral het gevolg zijn van de verslechterende economie in Frankrijk. En dan heeft ManpowerGroup nog niet eens het besmettingsrisico van de Griekse verkiezingsoverwinning van Syriza meegenomen. Want daar kunnen nog wel eens zeer akelige effecten uit voortvloeien vanuit et perspectief van de uitzendsector.

Geef een reactie

3 Comments
  • paul
    says:

    Even gewacht met reactie want anders is het duidelijk wie ik ben. Manpower Nederland gaat zeer slecht. De sfeer is nog steeds verpest en de meeste rotten appels hebben een nieuwe functie binnen Manpower waarbij juist de beste mensen weg zijn gegaan of gegooid. We hebben veel -zoals het bij ons heet- A klanten verloren en boeken de omzet van de overgenomen bedrijven op onze balans waarbij het lijkt alsof Manpower het goed doet. Niks van waar; het gaat nog steeds heel slecht. 

    • Joris
      says:

      Als je heel goed kijkt naar de bewegingen binnen Manpower zie je een organisatie dat afhankelijk is van andere organisaties. Grote klanten hebben al jaren geleden MP verlaten. Het doel dat MP had: thought leader te worden in de wereld van arbeid, is nooit behaald en juist door foutieve keuzes in websites, neem manpowergroup, het tegenovergestelde behaald. Ik werk nu bijna 10 jaar voor Manpower en met veel plezier. Maar de laatste vijf jaar is er veel gedaan om het plezier te verpesten. 
       
      Hier in het Oosten hebben we er niet zoveel last van, maar op het hoofdkantoor is duidelijk te merken dat er veel verwoest is. Wat betrfet de website ManpowerGroup; met veel bombarie gebouwd en intern veel reclame voor gemaakt terwijl vanaf het begin duidelijk was dat dit natuurlijk niet de juiste manier is om een website op te tuigen.  De laatste blog stamt inmiddels uit oktober 2014 en daar is ook veel over geschreven op deze weblog. 
       
      Dat geldt ook voor de infantiele MEOS met de slecht gekozen, duidelijk nergens over nagedachte infographic. Dat onderzoek is zo achterhaald en wordt absoluut niet serieus genomen door mijn klanten. 
       
      Waar voorheen werd getracht om via social media kanalen de klant te binden, worden er nu berichten gecommuniceerd waarbij verbinding niet belangrijk is als strategie: maar zenden. Schot hagel dus. We zijn in het land op ons zelf aangewezen om onze klanten te bedienen want vanuit Diemen komt er nauwelijk iets.
       
      Dat geldt trouwens ook voor de website van manpower voor de werkzoekende. Waar voorheen continu werd gekeken naar de website en aan de knoppen werd gedraaid, wordt er nu meer gericht op strategie op lange termijn zonder uitkomst en is de website slechter geworden waarbij wij veel klachten krijgen van kandidaten. 
       
      Redenen genoeg om te reageren op deze weblog. Ik mis trouwens nog altijd waardevolle bijdragen vanuit de organisatie in de reacties. Want de enige keer dat er werd gereageerd vanuit het hoofdkantoor was op dat bericht van die directeur communicatie die wegging. Wat niet zo verstandig was, want onze klanten lezen ook deze blog en dat heb ik geweten. 
       
      Ik heb vaak feedback gegeven en geprobeerd te praten over bovenstaande problemen binnen de mensen Diemen. Echter, feedback wordt niet gewaardeerd- over Human Age gesproken. 
       
      Jammer, want Manpower is en blijft een mooie organisatie. Ik mis alleen de oprechte kennis en visie van mensen op de verschillende afdelingen zoals vroeger. 

  • Robert
    says:

    De groei in Nederland komt waarschijnlijk door overnames in 2014. Ze hebben namelijk weer veel grote klanten verloren en leden een verlies van in totaal €21 miljoen in de afgelopen twee jaar volgens een artikel in FD. Dat is gewoon slecht!