Flexinnovatiefonds 2015

Ook dit jaar heeft het “Flex Innovatie Fonds” (FIF) haar winnaar gekozen. In een inspirerende entourage werd op de finaledag vorige week Valory als winnaar gekozen. Valory is kort samengevat een platform waar bedrijven hun problemen kunnen voorleggen aan academici bij universiteiten.

 Valory

Leuk initiatief wat zeker zijn bestaansrecht zal verdienen. Nieuw en met jeugdig enthousiasme gepresenteerd. Maar waarom zij volgens de criteria van het FIF nu juist de prijs moesten winnen was mij onduidelijk. Nu geeft de jury niet een uitleg waarom zij tot deze beslissing komt, ze geeft alleen de andere kandidaten een paar overdenkingen en tips mee.

Valory, hoe goed en leuk ook, lijkt mij weinig te veranderen aan de flexmarkt. Als consultancy bedrijf zou ik me weleens achter mijn oren krabben. Vernieuwend op de advies markt zal Valory zeker zijn. Al moet ik eerlijk zeggen dat veel consultancy bedrijven buitengewoon goede relaties hebben met de wetenschappelijke wereld en hier vaak moeiteloos hun weg weten te vinden.

Valory was zeker niet het enige platform in de finale. Ook Victor Mundi en ZZProof zijn of worden platformen. In dit geval wel degelijk platformen die tot doel hebben de flexmarkt te veranderen. Beide platformen willen zelfstandigen bemiddelen. Brengen vraag en aanbod bij elkaar. Op dat punt past Valory ook in dat rijtje. De jury vroeg net als in vorige edities als het ging om een platform of dat niet een extra schakel in de keten is. Een extra schakel net als iedere intermediair. Meestal is een platform juist een middel om de markt transparanter te maken terwijl de intermediair juist geld verdient door het wat minder transparant te maken.

ZZProof speelt voorlopig in op een aantal regionale niches en niches in branches. Het verdienmodel is eigenlijk ook vrij direct, door de directe afhandeling van de factuur en uren te verzorgen. Ik denk dat dit zeker toegevoegde waarde heeft voor vooral de vraagzijde, maar ook de zelfstandige kan het zien als ontzorging. Het vernieuwende zag ik dan ook niet echt. Er zijn zeker meer partijen die een vergelijkbare dienst aanbieden.

Victor Mundi is in mijn ogen de partij die daadwerkelijk de ambitie heeft de flexmarkt op zijn kop te zetten als het gaat om het bemiddelen van de zelfstandigen. In hun presentatie waren zij het meest confronterend. Natuurlijk kan je er een vraagteken bij zetten of ze daadwerkelijk de belofte gaan waarmaken. Het is het platform dat zowel technisch als organisatorisch om veel vernieuwing vraagt en op dit moment is er nog weinig tastbaars. Terwijl Victor Mundi toch al een poging gewaagd heeft. Hier zit echter ook weer veel kracht in verborgen. Want ondanks een eerdere poging een platform neer te zetten tonen de gebroeders Sakkers lef en durf om gewoon overnieuw te beginnen met bouwen en de geleerde lessen in praktijk te brengen. Ondertussen wel gewoon een naam opgebouwd met een ZZP barometer en het bijna irritante (door alle spam die je er van ontvangt) FREELANCER OF THE YEAR AWARDS (FOTY). Als het aan mij zou liggen had ik van deze platformen mijn geld op Victor Mundi gezet.

Er waren ook nog drie heel andere partijen. Jobshare was in mijn ogen verreweg het meest sympathieke idee. Maar ook qua concept innovatief. Niet dat het idee om een baan te verdelen niet eerder en vaker is geprobeerd. Denk aan de vroegere Duobaan of soms werkgevers die het zelf wel een handig idee vonden om een baan in tweeën te knippen. Jobshare gaat echter een stap verder en probeert actief banen in te vullen door deze als aanbieder in tweeën te knippen. Door te proberen werkgevers te overtuigen dat het juist erg veel voordelen heeft banen te verdelen over meerdere personen. Vanuit mijn HR interesse zal ik de dames van Jobshare dan ook zeker blijven volgen.

Blijven over Flipbase en Jobtease. Alle twee zijn het tools die het video solliciteren aanbieden. Waarbij Flipbase een simpel en duidelijk product is dat zijn weg vindt doordat bestaande ATS leveranciers Flipbase als add-on meenemen. Hier ligt zowel de kracht als de zwakte. Sterk door de integratie en direct als meerwaarde gezien door aanbieders als zij voor zo’n add-on kiezen. De zwakte is als een ATS leverancier denkt dat ze het net zo makkelijk zelf kunnen bouwen. In ieder geval denken de jongens van Flipbase dat het te lastig zal zijn voor een ATS leverancier. Blijft over dat Flipbase voor een klant een leuke gadget is. Waar natuurlijk een intermediair zal zeggen: er gaat niets boven een goed live “klik”gesprek.

Tot slot Jobtease had bij “far” de beste presentatie. De energie kwam hun oren uit. Ze spraken sneller dan de meesten het konden volgen. Daarnaast spelen zij in op de mobile-only jeugd die langzamerhand de markt gaat betreden. De nieuwe lichting die nog alleen via mobiel kan worden bereikt. Voor de partijen die juist op zoek gaan naar de komende schoolverlaters is Jobtease absoluut een mooie nieuwkomer. Ik had er direct vrede mee gehad als deze jongens de hoofdprijs in de wacht hadden gesleept. Innovatief , relevant, consistent uitgewerkt en zeer goed gepresenteerd. Ik heb geen inzicht hoe zij hun plan financieel hebben onderbouwd en wellicht dat de jury hier wat op aan te merken had. Maar ook al zou dit zo zijn geweest troost ik mij met de gedachte dat juist voor Jobtease de investeerders wel in de rij zullen gaan staan. Deze investeerders zullen dan ook wel helpen om uiteindelijk een succes te maken van wat in mijn ogen de terechte winnaar zou zijn geweest van FIF2015.

Geef een reactie

2 Comments