Timebox gaat leven flexbedrijven en–werkers makkelijker maken

clip_image002Vandaag zijn 10 flexbedrijven van start gegaan met de beschikbaarheids-app Timebox. Timebox is een product van Sciomino, het bedrijf dat ook het gelijknamige en veelzijdige online smoelenboek Sciomino voort heeft gebracht. De 10 flexbedrijven gaan met behulp van Timebox kijken of zij de inspanningen in verband met de beschikbaarheidscontrole van flexwerkers kunnen reduceren. Want dat is de belofte van Timebox.

En door deze belofte heeft Timebox dus eigenlijk twee klantgroepen: flexwerkers en flexbedrijven. En twee klantgroepen betekent automatisch ook twee proposities. Die ik maar eens als eerste ga bekijken.

Voor flexbedrijven ziet die propositie er als volgt uit:

image

Timebox maakt het dus makkelijk om de beschikbaarheid van flexwerkers te verwerven. Als dat werkelijk zo is dan krijg je daar de handen bij flexbedrijven wel voor op elkaar. Want het is en blijft een hardnekkig en tijdrovend probleem om de beschikbaarheid van flexwerkers te checken. En het lijkt er op dat ik mij alleen maar hoef aan te sluiten op de Timebox API om dit te bewerkstelligen.

In werkelijkheid is hier wel iets meer voor nodig, maar laat ik eerst eens de propositie voor flexwerkers bekijken:

image

Timebox is dus super simpel voor flexwerkers, dat gaan we zo meteen even uitproberen. Wat me sowieso al bijzonder praktisch voorkomt, is de mogelijkheid om je beschikbaarheid direct te melden bij alle flexbedrijven waar ik me heb ingeschreven. Het is tenslotte bepaald niet ongebruikelijk dat ik me als flexwerker op meerdere plaatsen als werkzoekend heb ingeschreven. Hoe het gaat als ik bij één van de aangesloten bedrijven een opdracht heb aanvaard is me overigens niet helemaal duidelijk. Pas ik dan mijn beschikbaarheid in Timebox aan voor alle flexbedrijven waar ik ingeschreven sta of alleen voor die bedrijven waar ik (nog) geen opdracht heb aanvaard?

Timebox schiet dus vervolgens via de API mijn beschikbaarheidsinformatie richting de door mij geselecteerde bedrijven en daarmee weten zij direct wanneer ik beschikbaar ben. Het betekent dus dat aangesloten bedrijven tijdens mijn registratie of op een later moment mij op de hoogte moeten brengen dat ik Timebox op mijn smartphone moet zetten. En mij daar ook met enige regelmaat aan moeten herinneren, want als ik die app weinig gebruik zal ik er ook niet al te vaak op kijken. En dat betekent weer dat de flexbedrijven de nodige aanpassingen aan hun eigen werkprocessen moeten doen, inclusief IT-architectuur.

imageTimebox
Na downloaden van de Timebox app krijg ik een registratiescherm te zien waar ik allereerst mijn email adres moet invullen. De invoer blijkt een bevestigingsloop te zijn want ik krijg meteen een PIN code opgestuurd om mijn registratie te bevestigen. Na bevestiging kom op het scherm rechts terecht.

Hier kan ik eventueel een mugshot toevoegen, mijn (on)beschikbaarheid opgeven en die (on)beschikbaarheid delen met (te selecteren) flexbedrijven. Dat klinkt als een hoop werk, maar dat valt in werkelijkheid  bijzonder mee. Eigenlijk is het een fluitje van een cent, en dat is bijzonder belangrijk om de kans op het gebruik van deze app zo groot mogelijk te maken.

Ik had nog de meeste moeite met het kiezen van een mugshot, maar dat had uitsluitend met mijn eigen kieskeurigheid te maken. Ik kan namelijk met Timebox meteen een avatar maken, maar op die foto’s (met de verkeerde bril genomen) zag ik er zonder uitzondering uit als iemand die binnenkort zijn laatste adem uit gaat blazen. Ik heb daarom maar gekozen voor een foto van één van de vele prachtige taarten die mijn jongste dochter weet te maken, mede omdat het schattige konijntje grote overeenkomsten vertoont met mijn vriendelijke karakter.

Voor het instellen van mijn beschikbaarheid kan ik zeer eenvoudig de dagen en de hoeveelheid uur (per week) dat ik beschikbaar ben opgeven. De default instelling maakt het de gebruiker erg makkelijk door alvast 40 uur en 5 werkdagen aan te nemen, maar ik werk al 40 uur op werkdagen. Dus ga ik voor de zaterdag en de zondag en dus voor 16 uur per week.

Vervolgens kan ik uit een aantal bedrijven kuezen die meedoen aan de Timebox pilot  (Amsternannies, B-street, Bergler FS, IMCZ, Maintec, NOVA engineering, Selectum, Spargle, Start People Medi Interim en Van Koppen & Van Eijk). Niet allemaal bekende partijen voor mij dus beperk ik me tot Maintex, NOVA en Selectum.  Maar dit betekent dus dat ik mijn beschikbaarheid in één klap bij (in potentie) alle uitzendbureaus (waar ik mij heb ingeschreven) kan opgeven. Dat is wel erg makkelijk!

Als ik vervolgens terugkom op het scherm Jouw beschikbaarheid (daar zou ik overigens Mijn beschikbaarheid van maken) dan zie ik dat alles op één scherm past:

image

Inderdaad super simpel!

Wat ik nu als flexwerker alleen niet weet, is wat er nu verder gaat gebeuren. Timebox zegt dat ik mijn beschikbaarheid nu (real-time) heb gedeeld met drie bedrijven. Maar what’s next? Het betekent dat een app als Timebox door de participerende uitzenders moet worden uitgelegd aan (nieuwe) uitzendkrachten. Want ik wil toch heel erg graag weten wat ik nu kan verwachten van de betreffende uitzenders, na het opgeven van mijn beschikbaarheid. Timebox moet een integraal onderdeel zijn van het proces waarmee uitzenders de beschikbaarheid van hun uitzendkrachten verifiëren.

Conclusie
Timebox is een fraai ontworpen en zeer aaibare app die ook nog eens bijzonder simpel valt te gebruiken. Dat klinkt als een gegarandeerde hit. Maar zo makkelijk zal het naar alle waarschijnlijkheid niet gaan. Want flexbedrijven moeten de beschikbaarheidsdata van deze app integreren binnen hun werkprocessen en IT-architectuur. Voordat flexbedrijven (en hun softwareleveranciers) dit overwegen te gaan doen moeten de voordelen overtuigend zijn. Het is dus bijzonder interessant om te zien hoe de pilot gaat verlopen. Aan Timebox zelf zal het naar alle waarschijnlijkheid niet liggen. Hoewel het me niet zal verbazen als er binnenkort een notificatiefunctie aan de app toegevoegd gaat worden. Gewoon om ‘mijn’ kandidaten te vragen hun beschikbaarheid te bevestigen of te verversen.

Dit kan weleens een heel leuke ontwikkeling worden. Veel zal afhangen van de mate waarin flexbedrijven durven te innoveren. Op dit moment hebben de flexbedrijven een sterke economische meewind en dat vergroot in ieder geval de kansen op succes.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Laat een antwoord achter aan Edwin van de bospoort Reactie annuleren

4 Comments