#SOSUEU: (How to) Become known, likable & trusted (Katrina Collier)

De online wereld is de afgelopen jaren een behoorlijke chaos geworden: oneindig veel berichten via ongelofelijk veel platformen. Echt? Ja echt.. hieronder een plaatje wat er gebeurt in 1 minuut op het internet:

Je zult dus je alles uit de kast moeten halen een respons te krijgen. Een vrij basis sessie, maar daarom niet minder relevant; tussen alle herrie op het internet, wil jij als recruiter niet gewoon de zoveelste ruis zijn. De take aways van Katrina:

  • Jij bent niet de enige die zoekt, jij wordt ook gezocht.
  • Denk eraan dat ook over jou recensies geschreven worden online, en kijk eens of deze positief zijn.
  • Vacatureteksten en functie eisen; manage verwachtingen. Een kandidaat kan geen 5 jaar ervaring hebben met een tool die pas 2 jaar bestaat. Zulke fouten zijn snel gemaakt (copy/paste), maar komen niet erg positief over.
  • Hoe meer irrelevante ruis jij verspreidt, hoe meer niet-relevante reacties je krijgt.

Katrina laat eveneens een aantal manieren zien waarmee je zonder enige moeite je reputatie aan de wilgen kan hangen:

1. De Nerd Herder

clip_image004

Klinkt leuk, maar je beledigt hier je doelgroep mee. Geek zou wel goed zijn.

2. Vreemde vacatureteksten:

Bijvoorbeeld met een gestolen foto het gehele vak van de secretaresse naar beneden halen, is ook geen goed idee:

clip_image006

3. Een prachtige companypage bouwen op Linkedin of Facebook, maar niet reageren op vragen of opmerkingen.

4. Mobiel solliciteren negeren.

Hoe dan wel? Wederom geen verrassingen hier, maar weer de focus op je eigen presence.

Become a green goldfish; wordt een influencer en zorg dat je mensen aantrekt en niet wegjaagt

Zorg dat je weet waar je het over hebt, (en laat dat ook consistent zien!) en mensen nemen je serieus, bijvoorbeeld als de recruiter met wie je een gesprek wilt wanneer je om je heen gaan kijken naar een nieuwe uitdaging. Leuk om je eens af te vragen: zou jij jezelf benaderen en zou jij jezelf volgen online?

Dit gastblog is geschreven door Britt van Capelleveen, sourcing expert bij Yacht

Geef een reactie

1 Comment
  • Dirk Goossens
    says:

    ICS recruitment, zei je? Naamsbekendheid winnen ze er wel mee, maar ik ben met je eens dat deze advertentie sollicitanten kan afschrikken. Vooral mannen, gok ik. Weet je of de positie uiteindelijk is aangenomen?