- Recruitment Matters – Alles over online recruitment - http://recruitmentmatters.nl -

Lekker in laten groeien!

clip_image002 [1]Bedrijf X heeft een vacature voor Key Accountmanager opengesteld. Een commerciële vent of vrouw die de belangrijkste prospects om weet te zetten naar klant en de belangrijkste klanten weet te binden en te verankeren.

Bob is onze fictieve Key Accountmanager die vertrok, want die is ergens ander meer geld gaan verdienen als Key Accountmanager, daarom werd deze vacature opengesteld bij bedrijf X.

Bedrijf X heeft dus een vacature voor iemand die Bob zo snel mogelijk kan vervangen.

Het vacatureprofiel ziet er dan zo ongeveer uit:

Doelgerichte Key Accountmanager gezocht
Wij zijn een blablabla…bedrijf en houden ons bezig met X-Y-Z. Als Key Accountmanager ga je je bezig houden met onze belangrijkste prospects en klanten.

Jij:

Nu gaat het me om die tweede zin, je hebt minimaal 3 jaar ervaring in een vergelijkbare functie.

Bedrijf X zoekt dus iemand die vanaf dag 1 Bob’s werk over kan nemen, alleen zou bedrijf X zich af moeten vragen wat nou de motivatie is van Henk (de nieuwe sollicitant, die we voor het gemak Henk noemen) omdat Henk de laatste 3 jaar precies hetzelfde heeft gedaan als wat hij bij bedrijf X gaat doen.

Er zijn meerdere redenen te bedenken waarom Henk solliciteert op de baan die hij nu al jaren bij een ander bedrijf uitvoert, Henk’s huidige bedrijf is niet leuk of bij bedrijf X betaalt gewoon beter.

Wat je wel zeker weet is dat Henk niet solliciteert bij bedrijf X omdat hij een stukje groei wil maken in zijn ontwikkeling, anders had Henk wel ergens anders als salesmanager gesolliciteerd.

Ik denk dat bedrijf X beter het volgende profiel had kunnen plaatsen:

Jij:

Bedrijf X krijgt nu een sollicitant die serieus een paar jaar in kan vreten, een stap kan maken en waarschijnlijk langer bij bedrijf X blijft werken dan dat Henk dat doet, want als Henk alleen voor meer salaris is gekomen, dan is hij binnen enkele maanden ook weer uitgekeken op deze baan, omdat geld (salaris) de kortste voldoener is die er bestaat.
Moraal van het verhaal; investeer aan de voorkant een paar maanden extra om een goede ambitieuze man of vrouw in te laten groeien in plaats van te zoeken naar iemand die bij je concurrent exact hetzelfde heeft gedaan als dat hij bij jou gaat doen.

3 Comments (Open | Close)

3 Comments To "Lekker in laten groeien!"

#1 Comment By Dirk Goossens On 6 oktober 2015 @ 11:07

Dit doet me denken aan een bedrijf dat een vacature openstelde voor een functie die alleen binnen dat bedrijf bestond. Ook daarin werd meerdere jaren ervaring in dezelfde functie gevraagd. En vervolgens constateerde het bedrijf dat de war for talent de functie kennelijk moeilijk vervulbaar maakte.
 
De moraal van het verhaal onderschrijf ik volledig. Laat sollicitanten organisch kennismaken met de organisatie, kijk hoe ze van waarde kunnen zijn en pas daar eventueel de functieomschrijving op aan. Investeer in nieuw personeel. Loop het risico dat het op niets uitloopt.
 
Het risico op succes – de kans dat je een nieuwe medewerker precies op de juiste plek zet, in lijn met haar of zijn ambities – is weliswaar kleiner dan het risico dat het op niets uitloopt, maar mogelijke baten liggen ordes van grote hoger dan de investering.

#2 Comment By Arjan Elbers On 6 oktober 2015 @ 12:45

@Dirk, Moewhahahaha geweldig, lekker handig werven dan!!

#3 Comment By Dino Dzankovic On 11 oktober 2015 @ 14:08

Het hangt volledig van het bedrijf en de functie af. Een accountmanager is wat anders dan een keyaccountmanager. Ik kan me goed voorstellen dat de voorkeur uitgaat naar iemand die aan keyaccountmanagement geroken heeft.