- Recruitment Matters – Alles over online recruitment - http://recruitmentmatters.nl -

Monster: Q3 is zoveelste kwartaal met omzetverlies

Monster vlagHet is echt geen verrassing meer dat Monster voor de zoveelste keer een omzetdaling moet melden. En het is evenmin een verrassing dat Monster’s President en CEO Tim Yates het in zijn reactie gewoon helemaal niet over de omzet [1] heeft:

We are gratified that we achieved our 18-22% EBITDA margin goal a full quarter earlier than expected and adjusted EPS were at the high end of our guidance range

Jawell, maar als je kwartaal na kwartaal omzet blijft bloeden, is een hoger EBITDA marge ook maar erg relatief. Maar dit keer zegt Yates nog iets meer, en daar legt hij voor zichzelf de laat misschien wel wat te hoog:

We are extremely confident of Monster’s ability to drive increased revenue and improving EBITDA margins going forward.

Toe maar! Zegt Yates hier dat na jaren van omzetdaling er het volgende kwartaal een omzetstijging aan zit te komen? Het lijkt er wel op. Deze suggestie was overigens tegen dovemansoren gericht, want het aandeel Monster stortte na de annoncering met bijna 14% in.De omzet van Monster daalde van $180 miljoen in Q3 2014 naar $167 miljoen in het afgelopen kwartaal. Een daling van maar liefst 7%, gecorrigeerd voor valutaschommelingen is dat uiteindelijk een daling 3% (constant currency). Monster geeft overigens geen guidance voor de omzet in Q4 2015.

Gaat er dan niets goed met Monster? Nou niet helemaal, en daar vestigt Monster dan ook de aandacht op. De strategische producten, met onder meer people aggregator TalentBin (by Monster) doen het goed [2]:

image [3]

Door de almaar dalende omzetten, die zich dus uitsluitend in de klassieke dienstverlening van Monster concentreren, stijgt de relatieve bijdrage van de strategische producten harder dan de werkelijke bijdrage in harde dollars. Want daar praten we op dit moment nog altijd over ‘slechts’$10 miljoen in Q3 van dit jaar. Er is dus nog een lange weg te gaan voordat deze producten een substantiële bijdrage kunnen leveren, de vraag is vooral hoeveel verder de klassieke diensten nog verder kunnen inzakken. Als het verleden enige indicator is dan lijkt het er op dat die daling nog wel even door zal zetten.

En ondertussen zit Monster met deze daling op een omzet van $508 miljoen voor de eerste negen maanden van dit jaar. Een jaar geleden was dit nog $550 miljoen.  De ongeveer $27 miljoen van de nieuwe producten past bijna twee keer in deze omzetdaling voor de eerste negen maanden. Ik hoop maar dat de nieuwe producten harder gaan groeien…