LinkedIn: Q3 ver boven verwachting

LinkedIn icoonLinkedin heeft donderdag nabeurs de financiële resultaten van het derde wartaal van 2015 gepubliceerd en het is weer eens een bijzonder goed resultaat geworden. Ver boven de eigen guidance kwam er maar liefst een bedrag uit van $780 miljoen.

Jeff Weiner (CEO) was dan ook bijzonder blij met het resultaat:

LinkedIn delivered strong results in the third quarter, and recently announced several products focused on delivering increased member and customer value. Our commitment to investing in our long-term roadmap continues to lay the foundation for future growth of the company.

Er is alleen één klein probleempje met dat increased member value.

En zo ziet de omzetontwikkeling van LinkedIn er uit tot en met het huidige kwartaal:

Omzet LinkedIn per kwartaal, Q1 2009 – Q3 2015. Bron: LinkedIn

Omzet LinkedIn per kwartaal, Q1 2009 – Q3 2015. Bron: LinkedIn

De enige dissonant is het eerste kwartaal van 2015, alle andere kwartalen volgen slechts één richting; omhoog. Ontegenzeggelijk een ijzersterke performance van het grootste professional social network ter wereld.

Ontwikkelingen Q3 215
De omzet van LinkedIn kent drie segmenten; Premium Subscriptions (betalende ‘members’), Marketing Solutions(advertenties) en Hiring Solutions (de recruitment oplossingen van LinkedIn die tegenwoordig als Talent Solutions door het leven gaat). Als we kijken naar de procentuele bijdrage per segment aan de omzet van LinkedIn over de afgelopen jaren dan krijg je dit beeld:

Procentuele bijdrage aan de omzet per segment (voortschrijdend jaargemiddelde), Q1 2009 – Q232015. Bron: LinkedIn

Procentuele bijdrage aan de omzet per segment (voortschrijdend jaargemiddelde), Q1 2009 – Q232015. Bron: LinkedIn

De bijdrage van betalende ‘members’ blijft verder krimpen, terwijl Marketing Solutions zich keurig op de 20% lijn lijkt te handhaven. En dat betekent een verdere stijging van Hiring Solutions. De diversificatie wil dus maar niet lukken. Daar moet overigens wel bij worden opgemerkt dat de omzet van Lynda.com voortaan bij Hiring Solutions wordt geteld; die omzet was in Q2 2015 zo’n $17,5 miljoen.

Omzet per member
De hiervoor gesignaleerde dominantie van Hiring Solutions kan ook op een andere manier gevisualiseerd worden; door de omzet per ‘member’ te berekenen voor elk van de drie componenten. En dat levert het volgende beeld op:

image

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q2 2015. Bron: LinkedIn

LinkedIn heeft in het derde kwartaal bijna de mijlpaal van 400 miljoen ‘members’ bereikt. Een indrukwekkend getal natuurlijk. En tegelijkertijd is de omzetontwikkeling zodanig dat de bijdrage per member ook nog altijd groeit. Minstens zo indrukwekkend. Er is dus nog altijd geen peak revenue per ‘member’ bereikt. Maar waar Weiner spreekt over increased member value lijkt de enige metric die zich hierin direct laat beoordelen (de bijdrage via abonnementen (Premium subscriptions) een stagnatie zien. Nog altijd is deze bijdrage onder het niveau van Q4 2014, het moment van peak subscription value…. Het exploiteren van de members stijgt echter nog altijd onverdroten door, en daarmee het risico dat ‘members’ steeds minder de toegevoegde waarde van LinkedIn gaan onderkennen.

Omzetontwikkeling voor Q4 2015
Ter afsluiting ook nog even de guidance van LinkedIn voor het vierde kwartaal van 2015:

image

Dat ziet er weer zeer verwachtingsvol uit.

Geef een reactie

1 Comment