- Recruitment Matters – Alles over online recruitment - http://recruitmentmatters.nl -

Mensen zoals Bart

vergrootglas [1]Zoeken is een belangrijk onderdeel van het recruitment- en inhuurproces. Als de kandidaten niet vanzelf naar binnen stromen naar aanleiding van onze zorgvuldig uitgevoerde arbeidsmarktcommunicatie, zullen we zelf op zoek moeten naar de kandidaten. Zoekproblemen zijn lastige problemen, die het best opgelost worden door veel handjes (en vooral ook hoofden). Vandaar dat recruiters headhunters en andere mensenhandelaren graag gebruik maken van hun netwerken. Toch ontkomen recruiters en aanverwanten er soms niet aan om zelf op zoek te gaan.

clip_image002 [2]Zoeken gaat het makkelijkst daar waar het licht schijnt, want daar kan je goed zien. Helaas is het niet altijd zo dat iedereen zich bevindt waar het licht schijnt, dus soms moet er ook gezocht worden waar het niet schijnt. Dit maakt zoeken voor mij spannend en daarom hebben zoekmethodes, technieken en zoektooltjes mij altijd geïnteresseerd. Je komt nog eens ergens waar je niet eerder bent geweest.

Zoeken op Linkedin is iets waar ik geen genoeg van krijgen; met kinderlijke verbazing kan ik uren op zitten klikken en zoeken. Ik zie namen en profielen voorbij komen waar ik soms het verband tussen kwijtraak. Linkedin is bij uitstek het bos waar de meest wonderlijke lichten schijnen en iedere keer als ik Irina Shamaeva [3] ergens heb horen spreken of een blog van haar lees, krijg ik nieuwe lantarentjes om Linkedin te doorzoeken.

Eén manier om aan mijn ‘klikuren’ te komen, is door de suggesties van Linkedin te volgen als ik eenmaal iemand gevonden heb.

Linkedin doet die suggesties op twee manieren: ten eerste door in de rechterkolom mensen te tonen die ook zijn bekeken door anderen die het profiel dat ik nu bekijk hebben gezien. Bent u er nog? Zo ontstaan paadjes in het bos. Ik vind een profiel, zie andere profielen die bekeken zijn door mensen die het zelfde profiel vonden, en wil de volgende profielen gaan bekijken die zij ook zagen. Zo kom ik bij interessante personen. Maar wel personen die bekeken zijn door mensen net als ik, op zoek naar hetzelfde profiel. Het kan druk worden op zo’n pad zeker bij paden van gewilde profielen die door zoekers zijn platgetreden.

 

 

Het tweede pad is het pad van mensen die volgens Linkedin lijken op de clip_image004persoon die je hebt gevonden. Deze worden onder de rechterkolom in een schuifbalkje getoond. Ook dit pad wordt druk gevolgd door verkenners in het bos. Waarom Linkedin juist deze mensen toont is niet vrijgegeven maar de logica zal zeker een keer door Irina zijn beschreven.

Deze laatste manier van zoeken is belangrijk in matchingstechnologieën. Het zoekresultaat wordt gebruikt om alternatieven te geven. Op iedere plek waar wij zoeken op internet, of het nou gaat om vakanties, huizen, woorden of vacatures, worden alternatieven getoond door de searchengine. Dus logisch dat dit ook handig is bij het zoeken naar goede kandidaten.

Vorige week sprak ik Michael Geradts [4], die een tooltje dat hier perfect op aansluit maakte voor het recruitmentproces. Hij noemt het een ‘PreSourcingTool [5]’, die goed kan helpen bij het zoeken. Het principe is simpel: als je een goed profiel hebt, kan je snel profielen vinden die er op lijken.

Een voorbeeld. Laten we zeggen dat ik op zoek ben naar een goede ervaren Change Manager. Als ik niet zelf ga zoeken voor zo’n profiel, ben ik meestal behoorlijk wat tijd kwijt met een ander uitleggen of beschrijven wat ik wil. De zoekprofessional vraagt mij de oren van het hoofd. Harde skills, zachte skills , achtergronden en noem maar op, het passeert allemaal. Terwijl in veel gevallen ik best iemand ken die dat werk doet of heeft gedaan. De Change Manager moet lijken op Bart [6].

Ik ken Bart goed en heb met hem gewerkt. Ik wil iemand als Bart. Nu kan de zoekprofessional net als hierboven beschreven de platgetreden Linkedin paden bewandelen. Hij of zij kan ook de informatie die is verkregen verwerken in een paar mooie zoekopdrachten. Of hij kan het profiel van Bart (of een vergelijkbare profiel) in de PreSourcingTool stoppen, die er dan een zoekopdracht voor Linkedin van maakt, gebaseerd op de skills uit het ingegeven profiel. In mijn geval krijg ik het volgende te zien:

clip_image006 [7]

 

52 mensen die meer lijken op Bart dan de suggesties van Linkedin en als ik mij niet laat verleiden om weer eindeloos op de vergelijkbare profielen te klikken die Linkedin mij aanraadt ben ik in 52 klikken thuis.

5 reacties (Openen | Sluiten)

5 reacties Aan "Mensen zoals Bart"

#1 Reacties Door Peter Bijleveld Op 5 november 2015 @ 10:31

Goede tips, ga even naar dat pre-sourcing tooltje kijken. Kan je wellicht een hoop tijd schelen met opzetten van search strings. 
 
 

#2 Reacties Door Bas Westland Op 5 november 2015 @ 11:31

LinkedIn gaat dit zelf bieden als onderdeel van de Recruiter Seat.Lees daar deze post van Glen Cathey maar op na. [8]

#3 Reacties Door Herbert Prins Op 5 november 2015 @ 11:39

@Bas ik las het op Linkedin, maar duurt nog even voor het hier (Nederland) is. Stuk beter dan wat er nu is

#4 Reacties Door Michael Geradts Op 5 november 2015 @ 19:18

@Bas De PreSourcingTool is een hulpmiddel speciaal voor recruiters. Met deze tool hoef je keywords niet meer zelf te verzinnen. De tool toont keywords aan de hand van tien passende kandidaat profielen, die vooraf door de recruiter worden geselecteerd. 
Met de overeekomsten tussen de profielen kan je gericht verder zoeken. Door profielen toe te voegen verbeter je steeds de basis voor jouw zoekopdracht en daarmee je resultaten. Jij bepaalt immers “Bart”
 
Dat lijkt een verschil te zijn met de oplossing van Linkedin. Zoals ik het lees, type je een keyword waarna LinkedIn suggesties geeft.
 
 

#5 Reacties Door Kevin Prak Op 18 november 2015 @ 12:18

Ik maak sinds een half jaar gebruik van de PreSourcing tool van Michael. De resultaten zijn verbluffend en ik stuit ineens op profielen die in mijn reguliere LinkedIn searches niet naar voren komen met functienamen waar ik eerder niet aan heb gedacht. Vaak vallen die kandidaten buiten je scope waardoor je ze niet tegen komt in LinkedIn. De tool zit nog in een soort van betafase en is continue in ontwikkeling. Dat maakt het interessant. Michael luistert naar je en denkt met je mee. Vaak zijn changes na een week -mits mogelijk- al doorgevoerd. Ik ben heel tevreden!