Corporate recruiters laten 90% van de talenten links liggen

DONTSTEALCOOKKILLFISHPOSTER-1-ATLogoGlen Cathey, talent expert, is er duidelijk in.  De meeste bedrijfsrecruiters laten 90% van de mogelijk geschikte toekomstige medewerkers volledig links liggen. Dat komt doordat ze wachten tot een persoon belt. Ze plegen geen acties van binnen naar buiten. Ze zijn eigenlijk een soort kruising tussen een receptionist/telefonist en een keuzemenu.

Gelukkig is dit minder erg dan het lijkt, want potentiële werknemers benaderen, daar heb je een totaal ander beroep voor, talentbronner. Schaam je niet als je dat niet wist, want talentbronners zitten over het algemeen diep weggestopt in de organisatie.

Bij ABN-AMRO bijvoorbeeld, is de “talent snurker” (damn you auto-complete) onderdeel van het team “werkgever oppoetsen”, “checken waar men uithangt” en “gemeenschapsbeheer”, wat weer onderdeel is van de afdeling “aanschaf van medewerkers en mobiliteit” wat, jawel, onderdeel is van  “mens en bedrijfsontwikkeling”, wat op haar beurt ondergeschikt is aan de doelstelling de juiste persoon op de juiste plaats te krijgen.

Klinkt ingewikkeld? Maakt niet uit. De juiste persoon is niet meetbaar en de juiste plaats ook niet. Voor de functie moet je vooral onbegrijpelijke taal kunnen uitslaan. Kijk maar naar onderstaande vacature. ABN-AMRO zoekt een zeer ervaren “talent snurker” (damn you auto-complete) die vervolgens in een half jaar tijd “klaargestoomd wordt tot ‘certified talent snurker'”. (damn you auto-complete) (cursivering door auteur).

Enfin, lees zelf maar in deze vacature, kanshebber voor de shortlist geestdodendste vacaturetekst van het jaar. En lach je baas uit als ie zegt dat je wat vaker naar buiten moet als recruiter, daar zoekt ie maar iemand anders voor:

Talent Sourcer

Vacancy number: PRI00385

Apply Back to search results

Schaarse talenten vinden, binden en verleiden, onderbouwd met betrouwbare marketing intelligence en ondersteund door de juiste online technologie. Dat vormt de kern van de functie Talent Sourcer binnen het team Employer Branding, Sourcing & Community Management. Je identificeert en benadert kandidaten binnen de voor ABN AMRO relevante arbeidsmarktsegmenten. Vanuit jouw ervaring en expertise weet je welke social media en sourcing kanalen aan te boren, zodat je gericht bijdraagt aan de missie van Talent Acquisition & Mobility: het juiste talent op de juiste plek.

Vertel ons jouw verhaal. We zijn benieuwd! Als je goed bent, kun je bij ons nog beter worden. Dat beloven wij je. Dit is je kans om de professional te worden die je wilt zijn.

Hoe ziet je werk eruit?

In samenwerking met de Talent Acquisition Specialisten stem je de sourcingstrategie af voor geïdentificeerde doelgroepen of vacatures. Je analyseert het profiel en voert op basis daarvan online search-activiteiten uit. Hierbij komt jouw kennis van Boolean search, social media en online netwerken volledig tot zijn recht. Vanuit een longlist van kandidaten voer je telefonische interviews, waarbij je ‘de fit’ met zowel de functie als de organisatie checkt. De uiteindelijke shortlist van kandidaten bespreek je met je collega’s van Talent Acquisition. Vanzelfsprekend ben je actief op social media en binnen relevante netwerken, om steeds dieper inzicht te krijgen in de relevante doelgroep segmenten van de arbeidsmarkt. Natuurlijk treed je daarbij op als ambassadeur van ABN AMRO en draag je zo bij aan de versterking van ons werkgeversimago.

Nieuwsgierig als je bent, houd je je continu op de hoogte van alle ontwikkelingen in het vakgebied van sourcing, candidate relationship management en online kanalen. Je vertaalt trends en ontwikkelingen razendsnel in toepasbare sourcing-activiteiten en benut elke kans om de concurrentiepositie van ABN AMRO als werkgever te versterken.

Talent Acquisition & Mobility is het Centre of Expertise op het vlak van Employer Branding, Candidate Relationship Management, Talent Acquisition (vast en flex) , Mobility en Redeployment en maakt deel uit van People & Organisational Development. Binnen TA&M heeft het team Employer Branding, Sourcing & Community Management een sterk adviserende maar ook uitvoerende taak. Naast beleidsontwikkeling en advies op het gebied van arbeidsmarketing en -communicatie, draagt het team sterk bij aan het opbouwen en onderhouden van talent pools en communities. Om zo de wervings- en mobiliteitsdoelstellingen van ABN AMRO succesvol te realiseren.

Als Talent Sourcer werk je nauw samen met de collega’s binnen zowel het eigen team Employer Branding, Sourcing & Community Management als de andere TA&M-teams. Je bent sparring partner van de Talent Acquisition Specialisten en werkt nauw samen met de collega’s van Business Services & Intelligence, zodat interessante arbeidsmarktdata kunnen worden vertaald naar toepasbare wervings- en sourcing-adviezen.

Wie ben jij?

Je bent een gedreven en innovatieve talent sourcer met ruime kennis en ervaring binnen het speelveld van sourcing, screening en talent acquisition. Een ervaren professional, met gevoel voor data analyse, arbeidsmarktexpertise en employer branding. Je deinst er niet voor terug om geïdentificeerde doelgroepen te benaderen en bent overtuigend in het positioneren van ABN AMRO als interessante werkgever voor hen.

Check je profiel

-Naast een HBO werk- en denkniveau heb je diepe kennis van sourcingstrategieën en –technologieën, het bouwen en onderhouden van talent pipelines en screening- en selectiemethoden
– Je hebt ruime werving- & selectie-ervaring
– Resultaatgerichtheid, netwerken en analytisch denken zijn sterk ontwikkelde competenties
– Je bent overtuigend en impactvol in het benaderen van arbeidsmarktprospects
– Je hebt aantoonbare ervaring op het vlak van arbeidsmarketing, social media en doelgroepcampagnes
– Vanzelfsprekend heb je excellente communicatieve vaardigheden

Wie zijn wij?

Werken bij ABN AMRO betekent nog beter worden in wat je doet. Wij begrijpen klanten, vertalen hun ambities naar gemeenschappelijk succes en verdienen zo vertrouwen. We willen dat onze klanten onze producten begrijpen. Dat betekent dat we soms ‘nee’ verkopen als het risico van een product voor een klant te groot is. Klantbelang is ook: een overzichtelijk productaanbod bieden. En: helder communiceren. Bankieren is ons vak, de wereld onze uitdaging.

Talent Acquisition & Mobility is de nieuwe organisatie, voortkomend uit Recruitment & Employability. Een dynamisch expertisecentrum, waar gedreven professionals zowel vorm en inhoud geven aan beleid als dagelijks bezig zijn met de efficiënte uitvoering van onze dienstverlening naar zowel business als arbeidsmarkt. De komende jaren ligt de focus sterk op verdere globalisering van de dienstverlening, implementatie van innovaties op het gebied van talent sourcing, community management en targeted talent acquisition en het aanwenden van marketing intelligence en analytics om proactief in te spelen op de behoefte van de organisatie aan de beste professionals in binnen- en buitenland.

TA&M is onderdeel van P&OD; de circa 60 (vaste en tijdelijke) collega’s werken in de teams Business Services & Intelligence, Talent Acquisition Commercial Businesses, Talent Acquisition Non Commercial Businesses, Trainee & Mobility Management en Employer Branding, Sourcing & Community Management. Direct onder de Manager TA&M opereren twee International Competence Managers.

UNIEK: je wordt door de TalentMapper (de beste Talent Sourcers van Nederland!) in een half jaar tijd on-the-job klaargestoomd tot ‘Certified Talent Sourcer’!

Wat bieden wij je?

De kans om mee te bouwen aan een nieuw team, waar volop ruimte is voor initiatief, innovatie en executie. Waar autonomie en resultaatgerichtheid een must zijn en multidisciplinaire samenwerking de sleutel tot succes. Binnen deze dynamische en veeleisende context krijg je alle steun om je nog verder te ontwikkelen als professional.

Solliciteren of meer weten?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Maarten Bokhoven, Head of Employer Branding, Sourcing & Communitymanagement, telefoonnummer (0)6 2238 4048. Of neem contact op met Marcel Rietveld van TalentMapper marcel@talentmapper.nl of 06-15087341.

Apply Back to search results

Geef een reactie

2 Comments
  • Dirk Goossens
    says:

    Een buitengewoon sterke reactie. Je gaat in op de inhoud en ziet het geheel volkomen terecht als aansporing om minder jargon te gebruiken.
     
    De vergelijking met propper is gekozen om te benadrukken dat fysiek benaderen van potentiële medewerkers hand in hand gaat met digitaal. Get out there. Niet naar de campus, wel naar een hackathon, met je beste programmeur. Niet naar VNO-NCW, wel naar Jong Management. Niet naar een bevrijdingsfestival, wel naar een debat van VSNU over democratie. Je toptalentbronner zou er over moeten kunnen uitweiden. 
     
    Idealiter levert recruitment overigens waarde aan potentiële medewerkers of ze nou aangenomen worden of niet. Door kennis te delen, te netwerken, dubbelzijdige assessments aan te bieden, enzovoort.  Als solliciteren een negatieve investering is dan zijn veel mensen genegen veel kenmerken aan te leveren, waardoor je veel dwarsdoorsnedes kunt maken in je database. Maar ik dwaal af. 
     
     
    Het zou mooi zijn als je toptalentbronner over een half jaar hier verslag doet van wat hij of zij voor wegen heeft bewandeld en wat de toenemende resolutie van het arbeidslandschap voor inzichten heeft opgeleverd.
     
     

  • Marian van Soest
    says:

    “Beste Dirk, Au, dat doet pijn!  ‘Onbegrijpelijk’, ‘geestdodend’, ’te veel geronk’, de tekst van onze vacature voor Talent Sourcer komt er in jouw beoordeling niet best vanaf. Aan de andere kant zijn we blij dat je vindt dat bedrijfsrecruiters meer naar buiten moeten (dat ondersteunen we volledig) en dat het een goede zet is om innovatie van recruitment apart te beleggen (daar zijn we mee bezig). De beleidsrichting van is dus goed, de formulering van de vacaturetekst kan beter. Fair enough. We zien jouw opmerkingen graag als aansporing om de teksten van onze vacatures helder te houden en niet door te laten slaan in (recruitment)jargon. Uiteindelijk willen we bij ABN AMRO de juiste persoon voor elke vacature vinden, ook voor de vacature van Talent Sourcer. Gelukkig heb ik op deze tekst wel een topper gevonden! Maar als we met aangepaste teksten werkzoekers nog beter kunnen bereiken, zullen we dat zeker niet nalaten. Bedankt dus voor de alternatieve vacaturetekst. We hebben hem uitgeprint en aan de muur gehangen. Als inspiratie.”

    Marian van Soest

    Head Talent Acquistion & Mobility

    ABN AMRO