Jobandtalent haalt $42 miljoen in Series B op

Logotype JobandtalentVorige week heeft Jobandtalent maar liefst $42 miljoen in Series B ontvangen en daarmee heeft het bedrijf in de afgelopen jaren bijna $86 miljoen weten op te halen. Een astronomisch bedrag voor een online recruitment startup. En dat lijkt astronomische grootspraak noodzakelijk te maken:

With its new focus, Jobandtalent is now competing directly with recruitment agencies like Adecco, says Urdiales [CEO Jobandtalent]. Indeed, he says the “big aim” is to replace this agency layer entirely — and that’s just for starters.

“We see Jobandtalent, in some years, as the major provider of employment. The biggest employment company in the world!” he says.

Hierbij verbleken Urdiales’ vroegere opschepperijen als little white lies.

imageEn voor zover ik de berichtgeving begrijp, is Jobandtalent gelijktijdig met haar tweede pivot bezig. Want waar ze in eerste instantie als een me-too LinkedIn kloontje op Facebook  figureerde werd vervolgens volledig op matching ingezet om nu dan matching en staffing diensten als een mobile pure play aan te bieden aan SME’s (small and medium-sized enterprises).

Het business model van Jobandtalent is uitdagend te noemen; het wil betaald krijgen voor haar staff management services where it can take care of recruitment and HR related admin for SMEs — from generating employment contracts to managing payroll to paying related taxes — charging a take rate from the hire’s payroll for this service.

En dat denkt Jobandtalent op de volgende manier te kunnen bereiken. Urdiales:

Our aim as a company is to really give enough information to the companies and businesses and enough trust so they can make the hiring without even interviewing.

Jawel, medewerkers die ongezien worden ingehuurd op basis van een matching algoritme. Wat kan daar nou aan mis gaan…?

Overigens is Jobandtalent op dit moment uitsluitend beschikbaar in enkele plaatsen: Madrid, Barcelona, Mexico City, Bogota en London. Als ze Adecco willen gaan bedreigen valt er dus nog wel wat werk te verzetten.

De rationale voor de gigantische investering is volgens lead investor Atomico de volgende:

Well over a billion workers now have cell phones which means the recruitment sector is ripe for mobile disruption — arguing that Jobandtalent’s “execution capability, leading matching technology and transactional marketplace approach” offer a clear path for it to scale up fast.

De vraag is hoe snel dat opschalen kan gebeuren.

Met de nieuwe investeringsronde komt ook een opvallende persoon de rangen van Jobandtalent versterken: Steve Goodman, oprichter van Bright.com. En voor wie het is vergeten, match-engine Bright werd in 2014 gekocht door LinkedIn voor het evenzeer astronomische bedrag van $120 miljoen.

Ik kan me niet voorstellen dat Jobandtalent daadwerkelijk denkt dat zij de staffing markt kan veroveren. Waarschijnlijk is alle hyperbole vooral bedoeld om de grote spelers in die markt voldoende angst in te boezemen om voor een onzindelijk hoog bedrag Jobandtalent over te nemen om vervolgens te ontdekken dat het allemaal een smoke & mirrors show is.  Misschien gaat Goodman Jobandtalent helpen dat kunstje te herhalen?

Geef een reactie

2 Comments