- Recruitment Matters – Alles over online recruitment - http://recruitmentmatters.nl -

Monster en Kununu vormen joint venture

Monster vlagTijdens de presentatie van de financiële resultaten over 2015 [1] meldde Monster dat zij een joint venture heeft gevormd met Kununu. En Kununu (dochter van XING) kennen we in Europa natuurlijk als werkgeversvergelijker en daarmee als concurrent van Glassdoor [2]. Hoewel dat eigenlijk als een belediging van Glassdoor kan worden gezien. Of toch niet…?

Want waar Glassdoor een kleine anderhalf jaar geleden in Kununu’s thuishaven Duitsland lanceerde [3] steekt nu Kununu de Atlantische plas over om in de VS de concurrentie met datzelfde Glassdoor aan te gaan. In een joint venture met Monster [4] dus. En daar zegt Kununu het volgende over:

kununu U.S., […] is off to a strong start with nearly 200,000 U.S. active reviews coming out of beta. Reviews on kununu offer prospective employees a free, inside look at company culture, career development trajectories, work­life balance, office snacks and beyond ­ all without needing to login or register, a key differentiator from existing offerings.

En die existing offerings is natuurlijk Glassdoor. Wie anders?

Kununu claimt marktleiderschap in Europa [5], gebaseerd op over a million reviews for 245,000 companies. Voor zover mij bekend is dat beperkt tot Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, oftwel de zogenaamde DACH-landen omdat Kununu uitlsuitend in de Duitse taal beschikbaar is. En zo ziet SimilarWeb dat ook:

Traffic distribution (in %) per country for Kununu.com. Bron: SimilarWeb [6]

Traffic distribution (in %) per country for Kununu.com. Bron: SimilarWeb

De bijdrage van de VS in de bezoekcijfers van Kununu is nog zeer bescheiden te noemen. Op dit moment lijkt de joint venture zich ook nog te beperken tot een Kununu site voor de VS en banners op Monster (op de homepagina en op het zoekresultaat) om werkzoekers te verleiden tot het achterlaten van een recensie over hun huidige werkgever:

Monster homepage [7]

Dat kan weleens een behoorlijk negatieve bias opleveren in de recensies lijkt mij.

De site van Kununu biedt onder meer bedrijfspagina’s, zoals bijvoorbeeld deze van AT&T:

Kununu VS: AT&T page [8]

Als ik op jobs klik ga ik naar een zoekresultaatpagina op Kununu:

Kununu VS: AT&T jobs page [9]

Als je vervolgens op een vacature klikt ga je naar de vacaturedetailpagina op Monster.

Een zoekopdracht met AT&T op Monster levert exact dezelfde vacaturelijst op, opvallend genoeg is er hier geen verwijzing naar de company page van AT&T op Kununu. Dat lijkt me toch een gemiste kans om werkzoekers een sneak preview van het bedrijf te bieden.

Is deze joint venture een opmaat naar een hechtere samenwerking tussen Monster en XING? Ik ben benieuwd…