Loopt Jobrapido op haar laatste benen?

Logotype JobrapidoEen verdwaald PR-bericht zo tussen Kerst en Oud en Nieuw heeft me uit mijn winterslaap doen ontwaken. De titel van het bericht deed me denken aan de reclame-uitingen van een vacaturesite waarvan ik de naam nooit meer zal noemen (“Oud & Nieuw: Nederland wil een nieuwe baan”) maar de afzender was vacature-aggregator Jobrapido.

Van Jobrapido had ik niets meer vernomen sinds de aankondiging eind september 2014 dat Monster oudgedienden Rob Brouwer (voormalig EVP Latin America and Developing Markets) en Warren Hammond (voormalig country manager Monsterboard) zijn benoemd als CEO resp. SVP Worldwide Sales. En dat was weer enkele maanden nadat dat investeerder Symphony Technology Group (STG) Jobrapido uit de boedel van Evenbase had overgenomen. Ondertussen is Hammond niet langer verbonden aan Jobrapido, volgens zijn LinkedIn profiel is hij in september vertrokken.

Toen SimplyHired medio 2016 de handdoek in de ring gooide (en werd overgenomen door Indeed) schreef ik het volgende:

De vraag is natuurlijk wat het vertrek van SimplyHired betekent voor het landschap van vacature-aggregatoren. Is het bedrijf slechts het slachtoffer van een gebrek aan agressiviteit en innovatieve kracht of is er in het online recruitment ecosysteem slechts ruimte voor één vacature-aggregator? Hoe staat het in dat verband met Jobrapido. Eind 2014 waren er nog zeer ambitieuze plannen voor deze vacature-aggregator, maar sindsdien is het akelig stil gebleven. Logisch geredeneerd is er plaats voor één aggregator per domein, of het nu vacatures, woningen of auto’s betreft. Maar de wetten van de markt zijn niet op logica alleen gebouwd. Wel is er sprake geweest van de nodige consolidaties en overnames, waarbij binnen het domein van online vacatures Indeed als onvervalste winnaar uit de bus is gekomen.

Maar enkele maanden geleden was daar plotsklaps een nieuwe (en overigens gruwelijk lelijke) jas voor Jobrapido:

Homepage Jobrapido

En nu is er dan ook nog eens een persbericht waar Jobrapido hoog van de toren blaast:

Jobrapido zet wereldwijd de norm als zoekmachine voor banen. [..,] Met baanbrekende technologie en innovatieve producten verbindt Jobrapido aantrekkelijke werkgevers en perfecte kandidaten. Jobrapido is in 2006 opgericht en heeft sindsdien wereldwijd zijn naam gevestigd. Het team zet elke maand meer dan 20 miljoen banen online en de website heeft maandelijks zo’n 35 miljoen unieke bezoekers en meer dan 70 miljoen geregistreerde gebruikers.

Toe maar! Dat klinkt allemaal heel indrukwekkend. Maar is het dat ook? Een minuscuul vergelijkend warenonderzoek is hier op zijn plaats. Wat zegt Indeed namelijk over zichzelf?:

Indeed is de grootste banenzoekmachine ter wereld met meer dan 200 miljoen unieke bezoekers per maand. Indeed is beschikbaar in meer dan 60 landen in 28 talen, waarmee 94% van het wereldwijde BNP bereikt wordt.

Dat is toch wel aanzienlijk meer dan wat Jobrapido claimt. Maar laten we het ook nog even aan Google Trends vragen, misschien dat we daar een beeld krijgen van de krachtsverhoudingen tussen de twee vacature-aggregatoren:

Google Trends: Interest over time van Indeed (blauwe lijn) en Jobrapido (rode lijn), januari 2004 – heden

Google Trends: Interest over time van Indeed (blauwe lijn) en Jobrapido (rode lijn), januari 2004 – heden

Dat ziet er uit als een no contest. Met Indeed inderdaad als de winner takes all partij en Jobrapido als een kaars die al een tijdje geleden definitief lijkt te zijn uitgegaan.

Overigens gelooft STG nog altijd in de kansen van Jobrapido ; op hun site is het volgende te vinden:

Jobrapido is the leading job search engine operating in 58 countries with a strong presence in Europe. Based in Milan, Jobrapido provides a one-stop platform for job-seekers to connect with employers and is the second largest global player in the growing job-aggregator segment.

Maar de second largest global player zijn in een winner takes all market heeft geen enkele waarde. Dat blijkt misschien wel het beste uit de krachtsverhoudingen tussen beide vacature-aggregatoren in Jobrapido’s thuisland Italië:

Google Trends: Interest over time van Indeed (blauwe lijn) en Jobrapido (rode lijn) in Italië, januari 2004 – heden

Google Trends: Interest over time van Indeed (blauwe lijn) en Jobrapido (rode lijn) in Italië, januari 2004 – heden

Ai, dat ziet er bijzonder slecht uit…

Wie weet kan Jobrapido voor een enorme stunt gaan zorgen, maar ik zou er nog geen dubbeltje om willen wedden.

Geef een reactie