Ambassades als entree voor het bedrijfsleven

Opdracht aan onze ambassadeurs
Ambassadeurs en ambassadrices zijn onze vertegenwoordigers in het buitenland. Maar niet altijd. Eén maal per jaar komen zij bijeen bij elkaar om ontwikkelingen in Nederland, het beleid van de regering en de belangrijkste punten voor het nieuwe jaar te bespreken. De Ambassadeursconferentie is een belangrijk instrument om de Nederlandse belangen in het buitenland met één stem uit te dragen. Hans de Boer voegde daar dit jaar een opdracht aan toe: laat de ambassade entree zijn voor het bedrijfsleven, let’s bring Dutch solutions to global challenges. Mooi.

Boter bij de vis
Maar hoe doe je dat in de praktijk? Hoe ben je als ambassade entree? Hoe help je Nederlandse bedrijven in buitenlandse markten? Hoe breng je, om te beginnen, Nederlandse bedrijven in contact met Nederlandse ambassades? Goeie vragen. Het antwoord? Organiseer een bedrijvendag als de ambassadeurs toch in Nederland zijn. Laat onze gouvermentele ambassadeurs eens non-gouvermenteel ambassadeur zijn voor zichzelf. Zou zoiets nuttig zijn?

Aan tafel
En toen zat ik dus aan tafel met Henk Swarttouw, ambassadeur in Denemarken. Ik had een pitch voorbereid en wilde vertellen hoe en waarheen we arbeidsmarktinfrastructuur exporteren. Wat onze plannen zijn in Denemarken. Hoe de ambassade ons zou kunnen helpen… Mijn voorbereiding was echter onnut. Ik kwam – en dat gebeurt me zelden – nauwelijks aan het woord. Gelukkig maar. De ambassadeur had zich voorbereid. Hij wist wie hij tegenover zich had. Hij wist wat wij doen, welke kansen er voor ons zijn op de Deense markt, welke valkuilen we moeten vermijden, wie we kunnen bellen als we meer hulp nodig hebben… En toen Zijne Excellentie voorstelde een selfie te nemen van hem en mij wist ik het zeker. Niets wat het landsbelang kan dienen gaat ambassadeurs te ver. En dit gesprek bleek geen toevalstreffer. De ambassadeur van Duitsland overtrof zelfs mijn inderhaast opgeschroefde verwachtingen.

Aan de slag
Als de gesprekken die de ambassadeurs vorige week voerden – en waarop ik met dankbaarheid terugkijk – een voorproefje vormen van hun entreefunctie dan zie ik de kansen in het buitenland, voor het Nederlandse bedrijfsleven in het algemeen en onze branche in het bijzonder, buitengewoon rooskleurig in. En dan bedenk ik me dat steeds meer partners hun websites in het Duits vertalen. En dan bedenk ik dat in het buitenland contracten afsluiten en geld overmaken vandaag even makkelijk is als in het binnenland. En dan bedenk ik me dat er zoveel ondernemers zijn in Nederland die niet weten dat het buitenland bestaat. En dan denk ik: aan de slag!

 

Geef een reactie